המצמד ההידראולי משמש איבר ביניים בין גלגל התנופה לבין המצמד החד דיסקי, או שהוא מהווה חלק מתיבת הילוכים אוטומטית, ובמקרה כזה הוא ממלא את מקומו של המצמד הרגיל. יתרונו של המצמד ההידראולי בכך, שאת סיבוביו של גל הארכובה הוא מעביר לתיבת הילוכים במתינות, ולכן נמנעות התזוזות הנמרצות העלולות לחול במצמד החיכוך, מתמעטת פעולתו של המצמד החיכוך והודות לכך הוא משתמר זמן רב יותר, והעיקר- שילוב הילוכים משופר יותר.
הודות למצמד הידראולי אפשר לשלב לתחילת נסיעתה של מכונית את אחד ההילוכים המהירים, שלא כמו במכונית עם מצמד רגיל, שבו מתחילים את הנסיעה בהילוך איטי, המצמד ההידראולי מעביר את מהירות פעולתו של המנוע לגלגלים האחוריים, והמכונית נעה ומתקדמת בהדרגה, תחילה לאט ואחר כך מהר יותר ויותר. גם אין צורך לשלב לזמנים קצרים, בעיקולי דרך ועוד – הילוך איטי, כמקובל, והמצמד ההידראולי אף מבליע בתוכו האצה פתאומית של המנוע.
פעולתו של הצמד ההידראולי דומה לשל שני מאווררים, הקבועים זה מול זה, כשהאחד הוא המפעיל והמקושר למקור הכוח, והאחר- חופשי. כשהמאוורר המפעיל פועל, מפעיל זרם האוויר שהוא מפיח את כנפיו של המאוורר השני.
במצמד ההידראולי – השמן ההידראולי הוא חומר שבאמצעותו מועברת התנועה הסיבובית מן האבר המפעיל אל האיבר המופעל הודות לכוח הצנטריפוגלי, הפועל בתוך המצמד בשעת סיבוביו. פעולתו של המצמד ההידראולי דומה לפעולתה של טורבינת קיטור או טורבינת מים, זרם הקיטור או המים פוגע בצלעות של גלגל הטורבינה ומסובב אותה.
מצמד הידראולי עשויי שני חלקים עיקריים: הגלגל המניע המחובר לגלג התנופה, והגלגל המונע המעביר את סיבוביו לגל המצמד, ודרכו לתוך תיבות הילוכים. בין שני הגלגלים מצוי שמן הידראולי מיוחד.
פעולתו של המצמד ההידראולי תלויה במהירות סיבובו של גלגל התנופה ובזו של הגלגל המניע, ככל שמהירות פעולתו של המנוע גדולה רב הכוח הצנטריפוגלי הפועל על השמן, והשמן מוזרם בלחץ על הצלעות של הגלגל המונע ומסובב אותו, כשסיבוביו של המנוע מתמעטים נחלש הכוח הצנטריפוגלי, ולשמן אין די כוח כדי לסובב את הגלגל המונע.
מוסך ברחובות אמר לי שהטיפול במצמדים הידראוליים הנמצאים בתוך תיבות הילוכים מצטמצם במילוי בשמן מיוחד ובדאגה לאטימותו התקינה.