שוטטתי ברשת במהלך חיפוש אחר לוח שנה, וגליתי למרות שלוח שנה קיים בהמון אתרים, אין אתר שמתמקד רק בלוח שנה. קפצתי על המציאה, והחלטתי לבנות אתר שיתמקד בנושא לוח שנה וכלים קשורים.
כמובן לפני שבונים אתר כזה, צריך לבדוק את ביקוש הגולשים לכלי לוח שנה.
כלי מילות המפתח
הכלי הראשון שעולה על הפרק, הוא כלי מילות המפתח של גוגל אדוורד (https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal), הכלי מאפשר לנו לדעת כמה פעמים תופיע המודעה שלנו, על פי ביטויים שעליהם אנו רוצים לפרסם. שמחתי לגלות שהמילה לוח שנה מקבלת משהו כמו 100,000 הופעות בחודש. (מאז הסכום עלה, אולי בגלל האתר שלי, כפי שתראו בהמשך).
החיסרון - תשאלו את מי שמתעסק בתחום, והוא יספר לכם שיש לוח תחושה שהמספרים שם לא מדוייקים. כי מהנסיון/ניסויים שלו, הוא ראה שהאתר שהוא בנה/קידם מופיע פחות פעמים בחיפושים לביטוי.
למה זו רק תחושה? כי אחרי הכל קשה להאמין שגוגל תספק כלי לא אמין, בפרט שהכלי יורד למספרים של עשרות.
לדעתי ההסבר לכך פשוט, הכלי לא מייועד להציג כמה פעמים מחפשים ביטוי מסוים, אלא כמה פעמים המודעה שלכם תופיע על ביטוי מסויים. מה ההבדל? ובכן, מודעות הפירסום מופיעות גם באתרים שמתמשים בADSENS. כלי מילות המפתח בודק כמה פעמים המודעה תופיעה הן בחיפוש, והן בADSENS.
ובנוגע לאתר שלי, יתכן שהמונח לוח שנה, מופיע המון פעמים באתרים המציגים מודעות (ואחרי שהקמתי את האתר הוא מופיע עוד יותר), אבל בחיפושים הוא קצת חלש.
לכן כשעורכים בדיקה באמצעות כלי מילות המפתח של גוגל, צריך לקחת בחשבון שהמספרים המופיעים כוללים את הופעת הביטוי באתרים שונים.
גוגל טרנד
כלי נוסף שגוגל מספקת הוא גוגל טרנד (http://www.google.com/trends), הכלי נותן מידע על ה'טרנדיות' של ביטוי חיפוש. הכלי גם נותן מידע מתי החיפוש היה יותר טרנדי וכדומה.
מעלה - הכלי מתייחס לחיפוש בלבד.
חסרון א. - המידע כללי ולא מדוייק. הכלי מציג מגמות חיפוש באמצעות גרף, ולא מספרים מדוייקים. כדי לשער כמות חיפושים אתם צריכים למדוד אותו מול ביטוי אחר, ולהעריך על פי הביטוי השני את הפופולאריות של הראשון.
חיסרון ב. ככל הנראה האתר לא מספק נתונים מדוייקים על ביטוי ספציפי מצומצם, לדוגמא: בדיקה של הביטוי לוח שנה תכלול גם את הביטויים: 'לוח שנה עברי' 'לוח שנה להדפסה' 'לוח שנה עברי לועזי' ועוד ועוד.
כך שאם הביטוי שחיפשתם עלול להיות חלק מביטוי רחב יותר, התוצאות כנראה כוללת גם את הביטוי המורחב.
איך אפשר לבדוק את זה? לקחת ביטוי פופלרי שמורכב משתי מילים (לפחות), ושמילה אחת ממנו היא לא רלוונטית או רלוונטית פחות.
עשיתי זאת כך, ברשותי אתר פדיון הבן, באמצעות גוגל וובמסטר, נודע לי שהאתר שלי מופיע בשני הביטויים 'פדיון הבן' ו'פדיון'. מידע נוסף שהתגלה לי באמצעות גוגל וובמסטר הוא, שאת הביטוי 'פדיון הבן' מחפשים פי עשרה מהביטוי 'פדיון'. על פי 'גוגל טרנד' את הביטוי 'פדיון' מחפשים יותר! פעמים מהביטוי 'פדיון הבן'. ההסבר היחיד לכך היא כפי שכתבתי שגוגל טרנד לא נותן תשובות לביטוי ספציפי, והוא כולל גם הופעות של הביטוי כחלק מביטוי רחב יותר.
לסיכום הדרך המדוייקת לדעת את נפח החיפוש, היא להקים את האתר ולעקוב אחר התוצאות. או לפרסם מודעות שיוצגו על הביטוי המבוקש רק בחיפוש (ולהיות מוכן לשלם מחיר גבוה כדי לחשוף את המודעות בכל תנאי, גם כשיש מתחרים חזקים), ולא להציג את המודעות באתרים שותפים בADSENS.
*
ארגז חול
ואם מעניין אותכם לדעת מה עם האתר לוח שנה שלי? האתר מתקדם יפה בביטוי חיפוש השונים, אבל על הביטוי לוח שנה הוא תקוע עמוק עמוק מאחור, מסתבר שהארגז חול על הביטוי לוח שנה עמוק עמוק.
ואם כבר הזכרנו את 'ארגז החול' של גוגל, גליתי שאותו אתר יקבל זמן שונה בארגז החול לכל ביטוי.
ואסביר את עצמי, מיד לאחר הקמת האתר הוא הופיע בכמה חיפושים במקום מאוד לא ראלי (ארגז חול).
בחלק מהביטויים, כמו לוח שנה עברי לועזי, האתר הספיק במשך הזמן 'לצאת' מהארגז. בעוד שעל הביטוי העיקרי 'לוח שנה' האתר עדיין נמצא אי שם מאחור (למרות שגם על הביטוי 'לוח שנה' הוא הספיק להתקדם ממקום 450 למקום 180...)
מתברר שהאתר לא נכנס לארגז חול, אלא ביטויים מסויימים מוכנסים לארגז החול. ועוד משהו, כל ביטוי מקבל 'זמן ארגז חול' שונה.