פעם, במנועי החיפוש והשיטות הישנות, עד לפני כעשור ויותר, מנהלי אתרים היו מצרפים אתרים לאינדקס שלהם בפעולה ידנית, על ידי מנהל האתר בדף ריכוז הרישום בו היתה מוכנסת ונוספת כתובת האינטרנט של האתר המיועד. בני אדם היו בודקים את כותרות ותגיות ה מטה של האתר בכל העמודים שלו, ונקבעה מידת הפופולריות והשייכות של האתר / עמודי האתר. אז, יכלו לשתול מידע רלוונטי ולא רלוונטי בעליל להתאמות וחיזוק שייכות האתר, על מנת שיקבל ציון גבוה יותר גם אם חיפוש לא רלוונטי התבצע.
כיום, מנועי החיפוש לא מסתמכים רק על תגיות המטה. פרמטרים רבים שזורים זה בזה, הופכים את מלאכת קידום האתרים לרלוונטית יותר, תהליכית יותר, מפוקחת בבקרה של מנועי החיפוש יותר ויותר וכן, תלותית יותר בתהליך נכון של פיתוח אתר האינטרנט מלכתחילה.
שיטות נפוצות מחוץ לאתר, מתבססות כיום על הבאת קישורים רלוונטיים לתוך האתר. דבר זה, מראה למנועי החיפוש על פופולריות האתר, ובדגש גבוה יותר אם הקישורים הנכנסים, שמומרים למעין "המלצות" על האתר, איכותיים יותר ומגיעים מאתרים מקודמים ואיכותיים בעצמם. כדי ליצור קישורים נכנסים כבר בתהליך פיתוח אתר האינטרנט שלכם.
האלגוריתם הזה, אמנם מחפש קישורים נכנסים איכותיים, אך שם דגש גם על הכמות שלהם – ככל שמספרם של הקישורים גדול יותר בהגזמה יחסית אמינותם יורדת, כך שצריך לתת את הדעת גם על כמות אפקטיבית של קישורים ולא סתם להגדיל אותם ברמות מוגזמות.
ישנן השערות רבות לגבי אלגוריתם מנועי החיפוש ועל מה הוא שם דגש יותר ועלפי רוב ממה נוסעת החלטתו לתת לאתר מסויים ציון גבוה יותר מאחר. הפרמטרים המשוערים הם:
וותק האתר ברשת, דינמיות ועדכניות האתר (אתרים סטטיים שתוכנם אינו משתנה כלל מקבלים דירוגים נמוכים יותר), תקינות קוד פיתוח אתר האינטרנט, תנועת הגולשים לאתר דרך ובאמצעות מנועי החיפוש, קישורים לאתר וממנו, זמני הגלישה של הגולשים באתר בדגש על זמן ההישארות שלהם, כמות הדפים שהגולש ביקר בהם בעת הכניסה לאתר, ועוד.
קידום אתרים איננו מדע מדויק למרות הכל. בין אם מבצעים אותו עצמאית ובין אם לוקחים מקדם אתרים מקצועי או חברה לקידום, זהו תהליך הבנוי על שלבים:
- נדרשת בדיקה ראשונית של האתר המיועד לקידום וביצוע אומטימיזציה שלו למנועי החיפוש, כלומר שדרוג מבנה האתר, רקעים גרפיים, תמונות ותכנים כולל כותרים.
- ביצוע התאמת גלישה מהאתר בדפדפנים שונים.
- עמידת האתר בתקינה כגון W3C
- הכנסת קישורים נכנסים מאתרים אחרים – שימו לב שמכירת או קניית קישורים הינה אמצעי פסול בעיני גוגל והדבר יכול לגרום בדיוק ההיפך הגמור מקידום לאתר ואף להיענש על ידי גוגל.
- אחד הדברים הראשונים והחשובים לא פחות מכל דבר אחר הינו מחקר לגבי התחרות, המתחרים האחרים, מילות וביטויי חיפוש רלוונטיים וכד'.
לסיכום:
מנועי החיפוש מספקים לגולשים את היכולת לחפש ביטויים ומילות חיפוש לפי רצונם, ולהתאים כמה שיותר את תוצאות החיפוש לכאלו שעוסקות במילות שאילתת החיפוש. כל מנוע חיפוש שמבוצעת בו שאילתת איתור מחזיר תוצאות מסודרות לפי רלוונטיות ודירוג שנקבע מראש. משתמשים רבים במנועי חיפוש צופים רק בתוצאות המתקבלות בראש הדירוג, דבר שגורם לתחרות רבה ולרצון של כולם להיות מדורגים ראשונים או לפחות בעמוד הראשון, לא משנה המיקום.