הוראה מתקנת - סקירה תמציתית
נראה כעת סקירה קצרה של המונח: הוראה מתקנת. תיאור, מטרות ואמצעים. ובסיום נראה גם את המגבלות ואת נקודות החולשה של ההוראה המתקנת:
אווירת בית הספר והלימודים בתוך כיתה גדולה גדושת ילדים בסביבה תחרותית אינם מתאימים לכל ילד. ישנם ילדים אשר מפיקים את המיטב מהסביבה הלימודית שמעניק בית הספר וישנם ילדים רבים אשר אינם מסוגלים או מתקשים להתמודד עם בית הספר הרגיל ואינם מסוגלים ללמוד במסגרת לימודית בכיתה רגילה. בעבור אותם ילדים פותחה מערכת לימודית תומכת מיוחדת אשר נקראת הוראה מתקנת.
מהי השיטה
שיטת ההוראה הזו מתמקדת בעיקרה בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. ההוראה המתקנת נכנסת לתמונה בשלבים מוקדמים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי. למן הרגע שמאותר ילד אשר מגלה קושי בלתי סביר לעמוד בקצב הלימודים הרגיל של הכיתה, הוא מופנה לאיבחון מקצועי מתאים. מטרתה העיקרית של התוכנית היא החזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי לעומת התלמידים האחרים. הוראה מתקנת בוחנת ונותנת מענה לצרכים רגשיים, בעיות תקשורת, בעיות הסתגלות חברתית וקשיים בפיתוח כישורי לימוד.
הוראה מתקנת מתמקדת בשלב הראשון בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. ישנם ילדים אשר מתקשים בפיתוח היכולות הללו במהלך הלימודים בכיתה א' או ב'. המעבר החד מגן הילדים ועולם הילדות אל תוך בית הספר אינו פשוט עבור כל הילדים. על מנת למנוע התדרדרות לימודית והתנהגותית של הילד נכנסים לתמונה אמצעי לימוד חדישים במסגרת הוראה מתקנת. ניתן לומר כי מדובר ברשת ביטחון עבור מערכת החינוך. מחקרים רבים מראים כי ילדים אשר מתקשים בלימודיהם בכיתות הנמוכות ימשיכו להתקשות לכל אורך השנים ללא טיפול מתאים.
שיטות הוראה ולימוד בתוכנית:
שיטת ההוראה הנ"ל דוגלת בבניית סביבה תומכת ומעודדת בעבור הילד. יש הרואים בשיטה סממנים טיפוליים אך ראוי לציין כי מעט הוא הדימיון בין הוראה מתקנת לבין לימודים בכיתה טיפולית. שיטת ההוראה היא פרטנית בה התלמיד לומד יחד עם המורה או בקבוצות קטנות. ניתן דגש משמעותי על יחס אישי, ניתוח רקע משפחתי, חברתי ופסיכולוגי של הילד ובניית תוכנית לימודים והעצמה אישית מיוחדת עבור כל ילד.
יש להדגיש כי מדובר בתהליך הדרגתי אשר אינו מראה תוצאות מיידיות. השיפור במיומנויות הלמידה וכישורי ההסתגלות הוא הדרגתי. הוראה מתקנת דוגלת בהעצמת הילד וחיזוק הביטחון העצמי שלו. התהליך מסתיים כאשר הילד מצליח לפתח תחושת הערכה עצמית ושאיפה להגשמה עצמית. החיים בעולם המודרני אינם פשוטים בעבור מבוגרים כך שאין זה מפתיע כי ילדים מתקשים לעיתים להתמודד עם הלחצים. מפליא לראות כיצד באמצעות יחס אישי, הקשבה וכמה שיעורים פרטיים מצליח הילד לגלות כישורים אישיים גבוהים.
הוראה מתקנת מתאימה גם לילדים בעלי ליקויי למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כאשר הילד מגלה קושי בהסתגלות למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית כדאי לבצע אבחון ולהעביר את הילד זמנית למסגרת מתאימה. קיימות כיתות הוראה מתקנת אשר פועלות בתוך בתי הספר וישנם מורים ואנשי מקצוע אשר מטפלים ומעניקים שיעורים פרטיים לילדים בבתיהם.
ביקורת על ההוראה המתקנת:
עד כה עסקנו בחזות הרשמית של ההוראה המתקנת הסטנדרטית. אפשר גם להוריד את המונח המכובד "הוראה מתקנת" אל קרקע המציאות היומיומית, ולתת לו את השם המיושן "שיעורי עזר" שכן זהו היישום המעשי של התחום. במרבית המקרים משמעותה של ההוראה המתקנת היא לימוד הילד בתוכנית מקבילה לזו הנהוגה בכיתה, לרכישת המיומנויות האקדמיות הנדרשות.
אין כל פסול כמובן בשיעורי עזר, ותלמידים רבים יוצאים נשכרים מזמן הוראה סבלני נוסף. אולם, כאשר מדובר בילדים עם ליקויי למידה משמעותיים בתחום רכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון, כוחה של ההוראה המתקנת אינו רב.
אני נתקל פעמים רבות בילדים שנמצאים שנים בשיעורי הוראה מתקנת מבלי שיחול שיפור משמעותי בתחום הלקוי. המלצתי להורים היא לבחון את התועלת שהם מפיקים מההוראה המתקנת. אם זה עובד, אז מצויין! אבל אם לא רואים שמסתמן שיפור משמעותי לאחר מספר שיעורים, כדאי מאוד להמשיך ולחפש פתרונות נוספים או אחרים. המלצה זו נוגעת לכל עזרה שהורים מחפשים עבור הילד המתקשה. הזמן קצר, החודשים והשנים חולפים, והילד המתקשה נמצא כל הזמן במצוקה. כדאי לחפש, לבחון אפשרויות חדשות, ולפסול במהירות את מה שלא עובד.
אודות המחבר
שלום בן דור הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. שלום בן דור לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD דיסלקסיה (לקות קריאה), דיסגרפיה (לקות כתיבה), דיסקלקוליה (לקות חשבון) ועוד.
אתר: http://www.dyslexia-bendor.co.il