מספרן של לקויות הלמידה המוגדרות גדל עם הזמן. חדשות לבקרים מוגדר תחום חדש של קושי כלקות פורמלית. על מנת לאבחן את התלמיד בצורה נכונה יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בפגיעה משמעותית ביכולת הקריאה נקראים דיסלקסיה. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בבעיות כתיבה הם דיסגרפיה ובעיות אשר מתבטאות בקושי בביצוע ובהבנת פעולות חשבון הן דיסקלקוליה. שלושת ליקויי הלמידה הללו הם ליקויים נפוצים אך פרט אליהם קיימים סוגים נוספים. ניתן לשפר מאד את יכולות התלמיד בנושאים אלה באמצעות הוראה מתקנת. הסובלים מבעיות למידה מתקשים פעמים רבות גם בפיתוח כושר ארגון, בהבנת מציאות חברתית, התמצאות במרחב, הסתגלות למצבים חדשים, זיכרון, ביצוע פעולות מוטוריות ועוד.
ילדים ומבוגרים רבים סובלים מבעיות למידה כאלה או אחרות, מחקרים מראים כי 15% מכלל האוכלוסייה סובלים מבעיות הקשורות בליקויי למידה. אבחון הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול בבעיה ופיתוח הרגלי למידה חדשים. לאחר שהתלמיד מסיים את תהליך האבחון ומקבל טיפול מתאים מתגלה שיפור ניכר ביכולות הלימודיות והחברתיות שלו. הורים לתלמידים אשר מתקשים קושי בלתי סביר בפיתוח מיומנות למידה בסיסית, ייטיבו לעשות אם יפנו לאבחון ע"מ להגדיר את תחום הקושי ואת חומרתו. חשוב לדעת כי הליקויים שמקורם אינו תמיד ידוע, עלולים שלא להיעלם מעצמם, והשפעתם על התלמיד ועל סביבתו תלך ותגדל.
ליקויי למידה בסיסיים מתגלים לרוב בכיתות הנמוכות ולעיתים אף בגן הילדים. ילד בן 7 אשר מתקשה קושי לא סביר בלימוד קריאה והבנת הנקרא מעורר סיבה לדאגה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הליקויים אינם מתגלים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי ומתגלים רק במהלך לימודי התיכון או אפילו רק במהלך הלימודים באוניברסיטה. ידועים מקרים רבים של ילדים שהצליחו להסתיר את לקויותיהם לאורך שנים ארוכות, במחיר אישי כבד.
מדוע מתפתחים הליקויים?
מחקרים מראים כיום כי ליקויי למידה נגרמים על רקע נוירולוגי, אך לא ניתן לדעת מהו הגורם הישיר לתופעה. קיימות קבוצות סיכון ידועות בהן שיעור לקויי הלמידה גבוהה במיוחד, כגון ילדים אשר נולדו במשקל פג או עברו תהליך לידה קשה וממושך, ילדים מאומצים,ילדים בעלי קשיים שפתיים או רקע של בעיות אזניים ושמיעה. ילדים כאלה הם בעלי סבירות גבוהה יותר לפיתוח ליקויי למידה.
יש להדגיש כי יכולתו האינטלקטואלית של אדם בעל ליקויי למידה זהה ליכולת של אדם רגיל אשר אינו סובל מהבעיה. לקוי הלמידה אמנם מתקשה בביצוע פעולה לימודית מסויימת אך אין הדבר מעיד על רמת ה-IQ שלו. על אף נתון זה, ילדים ומבוגרים אשר אינם מאובחנים ומטופלים נכון נכון משיגים הישגים לימודיים ואקדמאים נמוכים משמעותית מאלו שהיו אמורים להשיג ע"פ כישוריהם, וגדלים פעמים רבות להיות מבוגרים תת משיגנים ומתוסכלים.
אבחון פזיז של ליקויי למידה
לא כל תלמיד אשר סובל מקשיים במהלך תהליך למידה סובל מליקויי למידה. פעמים רבות קושי בלימודים נגרם בעקבות בעיות בבית, רמת ההוראה בכיתה ובעיות חברתיות. יש להיזהר מאבחון מהיר והכנסת הילד לקטגוריה של לקוי למידה. פעמים רבות ילדים מפגרים בחומר הלימודי בעקבות העדר סביבה תומכת ומעודדת בבית או חיים בסביבה של אלימות. ילדים נוהגים לאותת על מצוקות אישיות באמצעות ירידה בכישורי הלימוד. על כן חשוב שאבחון של ליקויי הלמידה יתבצע על ידי איש מקצוע בלבד.
אודות המחבר
שלום בן דור הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה.
לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD דיסלקסיה (לקות קריאה), דיסגרפיה (לקות כתיבה), דיסקלקוליה (לקות חשבון) ועוד.
אתר: http://www.dyslexia-bendor.co.il