חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קריאה | כתיבה | הפרעות קשב וריכוז | ADHD – שיטת בן דור

ADHD או ADD

הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הקשות ביותר להגדרה ברפואה. בעצם שמה יש בעייתיות: מה בדיוק היא כוללת ?  האם אכן מדובר בהפרעה או שמא מדובר פשוט בהבדלים בין בני האדם. יתרה מכך, לא ברור לאיזה תחום מתחומי הרפואה היא שייכת: רפואת ילדים, נוירולוגיה או פסיכיאטריה.

הפרעת קשב וריכוז נובעת בעיקר מגורמים תורשתיים, אך גם מגורמים ביולוגיים, התפתחותיים וסביבתיים והיא נוטה להופיע לעיתים לצד תופעות נלוות כמו ליקויי למידה, הפרעות התנהגות, הפרעות שינה, חרדה, דיכאון והתמכרות לסמים ואלכוהול.

באנגלית, שמה של הפרעת קשב וריכוז, הכוללת בתוכה גם היפראקטיביות, היא:

ADHD - Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder

לעומת זאת, שמה של הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות, היא:

ADD - Attention-Deficit Disorder

התסמינים הבאים מאפיינים הפרעות קשב וריכוז ADHD או ADD:

אי מתן תשומת לב לפרטים, קושי לשמור על הקשבה למשך זמן, קושי להשלים או לארגן מטלות, כגון עבודות בי"ס, קריאה, מטלות בעבודה, כתיבה וכו', קושי לעסוק בפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך, איבוד חפצים הדרושים למטלות או פעילויות, שכחה בפעילויות יומיומיות, היפראקטיביות, תנועות בידיים וברגליים, ריצה או טיפוס במצבים בהם לא נהוג לעשות זאת, קושי לשחק או להנות מפעילויות פנאי, תנועה מתמדת, דיבור ללא הפסקה, אימפולסיביות, התפרצויות, הפרעות לאחרים ועוד.

שכיחות הפרעת קשב וריכוז ADHD או ADD

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שכיחה, הנפוצה בכל שכבות האוכלוסייה, ושכיחה הרבה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות.

ההערכה המקובלת היא שבישראל ההפרעה נמצאת אצל בערך 5% מאוכלוסיית הילדים ו- 3%-4% מהבוגרים. מספר הבנים שההפרעה מאובחנת אצלם גדול בערך פי שלושה ממספר הבנות המאובחנות. ההנחה היא שחלק מן הפער באבחנה בין בנים לבנות נובע מזיהוי מהיר יותר של ההפרעה אצל הבנים בגלל ההיפראקטיביות שלהם שהיא באופן טבעי גבוהה יותר מאשר אצל בנות. הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה המתחילה כבר בילדות. רוב הילדים שההפרעה אובחנה אצלם יאובחנו כך גם בגיל ההתבגרות אך רק חלקם יאובחנו כך גם כמבוגרים. אחת הסיבות לאחוז הנמוך של המאובחנים המבוגרים היא שהפרעת קשב והיפראקטיביות נחשבה עד לפני כמה שנים לבעיה של ילדים בלבד. המודעות אליה בישראל גדולה הרבה יותר בקרב רופאים המטפלים בילדים.

אבחון הפרעת קשב וריכוז ADHD או ADD

למרות שמקור ההפרעה הוא רפואי בעיקרו, אמצעי האבחון המקובלים של הפרעת קשב וריכוז הם לרוב שאלונים על אודות התנהגות האדם המאובחן.

אבחון הפרעת קשב וריכוז נעשה ע"י איש מקצוע (פסיכיאטר, נוירולוג, נוירו-פסיכולוג, פסיכולוג קליני) ומורכב מן החלקים הבאים:

קבלת תולדות חיים מפורטות מן הילד ומהוריו. ככל שהילד צעיר יותר מתקבל יותר מידע מהוריו ואילו ככל שהילד בגיר יותר כך מתקבל יותר מידע ממנו עצמו.

בדיקה קלינית שנעשית בהתאם לעקרונות המקובלים ומאפשרת גם להעריך תופעות נלוות (ליקויי למידה, הפרעות התנהגות, הפרעות שינה וכו'), מאפיינים נוספים באישיות הילד, מנטליות ועוד.

סולמות הערכה שניתנים לגורמים הסובבים את הילד, קרי, הורים ומורים ולעיתים גם לילד עצמו.

בדיקת התפקוד המתמשך של הילד תוך התייחסות בעיקר לקשב וריכוז ולא להתנהגות הנלוית.

הערכת יעילות הטיפול שנעשית יחד עם בדיקת התפקוד המתמשך.

הפניה לבדיקות נוספות (אבחנה מבדלת), אם יש צורך, למשל, ליקויי למידה, ראיה ושמיעה, הפרעה נוירולוגית, הפרעות שינה, הפרעות התפתחותיות ועוד.

לאחר השלמת האבחון כותבים סיכום. מטרתו ליצור תמונה ברורה על מצבו. במקביל, מתחילה ההתייחסות לטיפול: התרופתי, הפסיכולוגי, ההתנהגותי והחברתי.

הטיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD או ADD

הטיפול אינו בהפרעה עצמה אלא בתסמינים שלה. הטיפול נועד להקל על הילד הלוקה בה ללמוד ולשמור על קשרים חברתיים.

הטיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא טיפול רב שכבתי וכולל את המרכיבים הבאים:

טיפול תרופתי.

הדרכה והכוונה אשר מלמדים את הלוקה בהפרעה איך לבלום את התסמינים של ההפרעה. מדובר בעיקר בטיפול פסיכולוגי שהוא בעיקרו התנהגותי.

עבודה עם המסגרת החברתית העיקרית של הילד, קרי, בית הספר.


שלום בן דור –הוראה מתקנת, ליקויי למידה, כתיבה, קריאה, קשב וריכוז, ADHD, ADD

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלום בן דור הוא מומחה מנוסה בתחום הוראה מתקנת באמצעות תנועה.

בן דור פיתח שיטה יעילה המתאימה לילדים בעלי לקויות למידה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון., שיטה זו הוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז , לקויות שפה ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלום בן דור

מאת: שלום בן דורליקויי למידה19/02/121590 צפיות
הפרעות קשב וריכוז היא תופעה נפוצה וקיימת אצל ילדים ומבוגרים כאחד. חשוב לציין שהתופעה אינה באה בסתירה לרמת האינטליגנציה. אחד הפתרונות הוא הוראה מתקנת. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז13/01/121559 צפיות
הוראה מתקנת מתמקדת בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. הוראה מתקנת מתמקדת בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז13/01/121514 צפיות
ליקויי למידה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: דיסלקציה (ליקויי קריאה), דיסגרפיה (ליקויי כתיבה), דיסקלקוליה (ליקויי חשבון). ישנם ליקויי למידה נוספים. יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי ולטפל בכך בהתאם. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז11/01/121441 צפיות
הפרעות קשב וריכוז מאובחנות לרוב כבר בתקופת הילדות ועשויות ללוות את הילד גם במהלך בגרותו. אבחון וטיפול צריכים להיעשות ע"י אנשי מקצוע, אולם בעידן הנוכחי של מידע זמין כדאי למעורבים ללמוד על התופעה ולהיות צרכן נבון וביקורתי של התחום העמום הזה. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורבריאות ילדים02/07/091634 צפיות
התואר "לקוי למידה" הוא תואר מחייב ! מי שנושא בתואר לומד במהירות את משמעויותיו המעשיות ואת תורת הזכויות וההקלות הנלווית לו. הילד שלנו הופך להיות יותר ויותר "ילד לקוי למידה" . זה יהיה עיקר עניינו בשנים הבאות ואולי תמיד ! מתוך עבודתי אני טוען שמפגש לא טוב בין הילד למערכת החינוך, בתוספת בעיות קלות יחסית שאותן מביא עמו הילד לביה"ס יוצרים במקרים רבים תהליך מתגלגל של בלבול וכשלון שמגדיר את הילד כלקוי למידה.

מאת: שלום בן דורבריאות02/07/092132 צפיות
שלום בן דור הוא מומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. פיתח שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה שמתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD ועוד.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162183 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161699 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152555 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152142 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151944 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151997 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152172 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica