חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ליקויי למידה – מסלול לתואר - שיטת בן דור

מאת: שלום בן דורבריאות ילדים02/07/20091634 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המסלול לתואר הראשון - ליקויי למידה :

הילד שלנו מגיע לכיתה א'. אנחנו הוריו הגאים והנרגשים, מלווים אותו בלב הולם ומחזיקים לו אצבעות: "הלואי שיצליח"...  ולמה שלא יצליח? זה הילד שלנו שטיפחנו באהבה מיומו הראשון והעשרנו  אותו בכל מה שהמליצו לנו עליו. מותק של ילד!

אבל- האם יכול להיות  שהילד שלנו אינו ממש בשל ללמידת הקריאה? אולי הוא מעט צעיר מדי? ואולי מסיבה כלשהי הוא אינו פנוי מספיק ללמידה האינטנסיבית של ביה"ס ? קורה, הוא עדיין ילד...

בכיתה יש כ-40 תלמידים. זו צפיפות מזעזעת שאנחנו מקבלים כמובנת מאליה, אבל לילדים מסויימים זה הרבה יותר מדי. בכיתה יש מורה אחת ושיטת לימוד קריאה אחת. לכל שיטה (ולכל מורה) יכולת מוגבלת. יש ילדים ששיטה מסויימת אינה טובה להם. זוהי עובדה שהמחקר מכיר, אך התפיסה התעשייתית של החינוך העכשווי כופה על כל ילדי הכיתה שיטת לימוד קריאה מסויימת אחת.

בכל כיתה א' יש מספר תלמידים כאלה בתחילת השנה. התלמידים שנסיבות מסויימות גורמות לכך שיתחילו את הלימודים באופן שלא מאפשר להם להשתלב בתהליך שעוברים רוב הילדים בכיתה. אלו הם תנאי הפתיחה שלהם, ומכאן מתחיל המדרון החלקלק: הילד שלנו רואה שמסביבו "כולם" לומדים, ומתקדמים בחוברות. הוא בוהה בחוברת ולא מבין מה בדיוק רוצים ממנו. הוא מנסה שוב ושוב, ולפי התגובות של המורה וההורים הוא מבין שהוא טועה.

הימים חולפים ומצטברים לשבועות. רוב הילדים בכיתה רוכשים מיומנויות בסיסיות ומתקדמים. הילד שלנו לא. הוא עדיין מבולבל, אבל כעת הוא גם לחוץ. לחוץ מאוד. הוא עושה ניסיונות נואשים: מתאמץ, מנחש ואוסף עוד ועוד טעויות וכישלונות. הקושי בקריאה גורר ומחולל שרשרת של כישלונות במקצועות אחרים. (למשל - ללא קריאה אי אפשר להבין הוראות בחוברת החשבון, והנה הילד שלנו מתחיל להתקשות גם בחשבון וכמובן שאינו יכול לפתור בעיות מילוליות)...   ואולי בכלל יש לו הפרעת קשב וריכוז ?

כאן באה לידי ביטוי אישיותו הייחודית של הילד: יש ילד שנאבק, שיודע לבקש ולהשתמש בעזרה ולדלג מעל למשוכה. וצריך גם מזל!  שברגעים הנכונים יהיה מי שיושיט לו את היד, יסביר , יבהיר ויוביל אותו לחוף המבטחים.  אבל ילד אחר - לחוץ יותר או בוגר פחות עלול להיבהל ולוותר. הוא יבחר בכיוון של "התנתקות" וימנע מעיסוק במה שמתסכל אותו כל כך . הילד יפתח אסטרטגיה אישית של הימנעות: הימנעות פאסיבית או אגרסיבית. הימנעות שמתוך התחמקות והסתרה ("אני עייף, אחר כך..."), או דווקא בהתרסה -  ( "לא בא לי לקרוא, תעזבו אותי!") . ייתכן גם שהוא יבחר להסוות את הימנעותו בהתנהגות ליצנית או אולי בחלימה שקטה בהקיץ. הכל לפי אופיו ונטיותיו.

וכך חולפים השבועות ומצטברים לחודשים. רוב ילדי הכיתה כבר קוראים, והילד שלנו מגיע לאבחון הראשון שלו !  ובאבחון ? אין הפתעות ? הילד מפגין  גם את יכולתו הדלה בקריאה, וגם את הסלידה וחוסר הסבלנות שלו לחיטוט בצדדים החלשים שלו, וכך הוא זוכה בתואר הראשון שלו: "לקוי למידה".  הלמידה שלו מקולקלת.  גזירת גורל.

התואר "לקוי למידה" הוא תואר מחייב !  מי שנושא בתואר לומד במהירות את משמעויותיו המעשיות ואת תורת הזכויות וההקלות הנלווית לו. הילד שלנו הופך להיות יותר ויותר "ילד לקוי למידה" . זה יהיה עיקר עניינו בשנים הבאות ואולי תמיד !

עוול גדול נגרם לרבים מילדים אלה ולמשפחותיהם !  סבל רב ומיותר עוד מחכה להם !  איך זה קורה שאנחנו מעבירים את הילדים שלנו במסננת שהופכת למלכודת עבור אחוז ידוע וקבוע מתוכם (הספרות המקצועית מדווחת על 10-20 אחוזים מילדינו כלקויי למידה ? תלוי לפי הגורם הבודק והאינטרס שלו ). האם מישהו בכלל מבין מה המשמעות של שיעור מזעזע כזה ? כל כך הרבה מהילדים שלנו מקולקלים ?  

על סמך המפגש שלי עם מאות רבות של ילדים הנושאים בתואר "לקויי למידה" אני טוען שחלק מסויים מהם הוא למעשה קורבנות של הנסיבות. הם "דיסלקטים נסיבתיים" (ביטוי שלי). להערכתי, בתנאים אחרים ילדים אלה היו לומדים לקרוא ללא קושי, ומשתלבים בלימודים ללא בעיה !  ומהו אותו "חלק מסויים" ? האם זהו חלק קטן או גדול מקבוצת הילדים  המוגדרים ליקויי למידה ? כפי שאפשר לנחש, להערכתי החלק המסוים הזה גדול עד להפתיע !

מתוך עבודתי אני טוען שמפגש לא טוב בין הילד למערכת החינוך, בתוספת בעיות קלות יחסית שאותן מביא עמו הילד לביה"ס יוצרים במקרים רבים תהליך מתגלגל של בלבול וכשלון שמגדיר את הילד כלקוי למידה. הילד שנקלע למסלול הזה חווה את כל הקושי והסבל של לקוי למידה. ובכל זאת הוא אינו כזה ! רבים מילדים אלה ניתן "לתקן". כן, ממש כך, לתקן, כאילו לא הייתה כלל לקות !

היחס הנוכחי של הספרות והמחקר ללקות למידה הוא כאל עניין הכרחי:  אם הייתה לידה קשה, או אם הגנטיקה פישלה, או שהיו דלקות אוזניים חוזרות או...  אין ספק. זה רק עניין של זמן עד שזה יתבטא. ואז, כשבכתה א? יתחילו הבעיות אפשר יהיה "להיזכר" בכל הסימנים המקדימים...נכון , יש ילדים לקויים וחסרים. משהו מסתורי אצלם משובש וזה מלווה אותם לאורך הינקות, הילדות והחיים. ההבדל בינם לבין ילדים אחרים בולט וברור . אבל!!! חוץ מאותם לקויי למידה מובהקים, מה שנראה כלקות למידה אצל ילדים רבים הוא תוצאה של גורמים שונים, מורכבים, שבהם תפקיד חשוב לדינאמיקה מקרית. התבטאות או אי התבטאות של "לקות למידה" היא לא פעם עניין של צירוף מקרים,  של מזל, של עיתוי תחילת הלימודים,  של צפיפות יתר בכיתה,  של מפגש עם מורה מסויימת,  שיטת לימוד מסויימת  ,  וגם של המהירות וכמעט ההקלה שבה אנחנו מתייגים ילדים כאלו כלקויים.

אסור לשכוח שאלו ילדים קטנים . בסך הכל בני שש. יש ביניהם הבדלים גדולים בגיל הזה. כל כך קל ליפול בתחילת הדרך החדשה התובענית והלא סובלנית שאליה הוא נקלע פתאום: אני מזכיר כמה זה פשוט:  ילד חששן מעט,  קצת לא בשל,  קצת לא יודע לבקש עזרה,  עלול לפתח רתיעה מהקושי של ראשית הקריאה. הוא עלול גם לפתוח פער קטן מהילדים ולהיבהל עוד יותר כי כבר בחנוכה של כיתה א' אמא שלו שומעת מהמורה ש"יש בעיה עם הילד". ואז, מכיוון שהוא כבר מסומן, יתכן שהוא ימנע ביתר תוקף מלימוד הקריאה ואפילו המורה בתחום הוראה מתקנת לא תצליח "להגיע אליו" מכיוון שהוא כבר עצבני וכעוס ברגע שרק מתחילים לדבר אתו על לימודים ושיעורים... וכך הלאה וכך הלאה... וכשיגיע אותו ילד מרוט ושבע כישלונות לאבחון הוא כבר יתאים יפה להגדרה של לקוי למידה.  ומאז, על כורחו הוא  לכוד במסלול הזה !

חשוב לדעת שיש קטגוריה גדולה של "ליקויי למידה" שלא דנים עליה בשום מקום : לקויי הלמידה שאנחנו מייצרים !!!  אלו שנושאים על גבם הקטן את הנוקשות הסרבול וחוסר המקצועיות של מערכת החינוך שלנו. פעם אחר פעם אני רואה בעבודתי כיצד ילד שאובחן כלקוי למידה, משיר מעליו את הלקות ואת "התואר". ופתאום הוא יכול !  פתאום הוא טועם את הטעם הערב כל כך של הצלחה - והכול משתנה !!!   חייו וחיי משפחתו משתנים. הילד משיל ומשאיר מאחוריו את התואר לקוי למידה כקליפה חלולה. כעת הוא תלמיד !                                                                          

שלום בן דור - הוראה מתקנת, ליקויי למידה, קשב וריכוז.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלום בן דור הוא מומחה מנוסה בתחום הוראה מתקנת באמצעות תנועה.

בן דור פיתח שיטה יעילה המתאימה לילדים בעלי לקויות למידה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון., שיטה זו הוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז , לקויות שפה ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלום בן דור

מאת: שלום בן דורליקויי למידה19/02/121590 צפיות
הפרעות קשב וריכוז היא תופעה נפוצה וקיימת אצל ילדים ומבוגרים כאחד. חשוב לציין שהתופעה אינה באה בסתירה לרמת האינטליגנציה. אחד הפתרונות הוא הוראה מתקנת. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז13/01/121559 צפיות
הוראה מתקנת מתמקדת בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. הוראה מתקנת מתמקדת בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז13/01/121514 צפיות
ליקויי למידה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: דיסלקציה (ליקויי קריאה), דיסגרפיה (ליקויי כתיבה), דיסקלקוליה (ליקויי חשבון). ישנם ליקויי למידה נוספים. יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי ולטפל בכך בהתאם. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז11/01/121441 צפיות
הפרעות קשב וריכוז מאובחנות לרוב כבר בתקופת הילדות ועשויות ללוות את הילד גם במהלך בגרותו. אבחון וטיפול צריכים להיעשות ע"י אנשי מקצוע, אולם בעידן הנוכחי של מידע זמין כדאי למעורבים ללמוד על התופעה ולהיות צרכן נבון וביקורתי של התחום העמום הזה. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז12/08/091704 צפיות
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הקשות ביותר להגדרה ברפואה. בעצם שמה יש בעייתיות: מה בדיוק היא כוללת ? מה זה ADHD ? מהן תסמיניה ? כיצד היא משפיעה על הקריאה ועל הכתיבה ? מהן תופעות הלוואי שלה ? כיצד מאבחנים אותה וכיצד מטפלים בה. על כל אלה במאמר הבא של שלום בן דור.

מאת: שלום בן דורבריאות02/07/092133 צפיות
שלום בן דור הוא מומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. פיתח שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה שמתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD ועוד.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ילדים

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191632 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: ליאורבריאות ילדים10/06/181133 צפיות
יישור שיניים לילדים שלכם, משפר את הדימוי העצמי שלהם. יישור השיניים, מבוצע על ידי מומחה ליישור שיניים. מומחה ליישור שיניים, נקרא אורטודנט.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים29/04/161867 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה של קצירת תאי גזע מפחיתה תופעות לוואי שליליות. מדענים אוסטרלים פיתחו שיטה פחות פולשנית כדי לחלץ תאי גזע ממח העצם להשתלה. תאי גזע עבור השתלות מח עצם נקצרים מתורמים בריאים ומשמשים לטיפול בחולי סרטן כולל לוקמיה, אמרו חוקרי CSIRO.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים04/04/161795 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: עיניים הופכות לעור: כיצד דלקת יכולה לשנות את גורלם של התאים מדענים מ-EPFL מצאו שדלקת כרונית יכולה לגרום להתחדשות של תאים לתוך סוגים חדשים ובלתי רגילים: הליך זה נקרא מטפלזיה, ומהווה הפרעה הקשורה לדלקת מתמשכת. המחקר מדגיש קונספט חדש שדלקת כרונית שיכולה להוביל לטיפולים טובים יותר.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים11/03/161837 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם-טבורי מהעולם: תאי לבלב המייצרים אינסולין נוצרו מתאי עור אדם התאים החדשים מפרישים אינסולין בתגובה לשינויים ברמות הגלוקוז. כאשר הושתלו בעכברים, התאים הגנו על בעלי החיים מהתפתחות סוכרת בצורתה הקיימת בעכברים.

מאת: אבי דוידיבריאות ילדים08/02/161821 צפיות
המלצה על אלטמן ויטמינים לחיזוק מערכת החיסון לילד לקראת החורף.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים15/01/161995 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים בוגרים עשויים להיות עדיפים על מח עצם. תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים (iPSCs) בוגרים שעברו תכנות מחדש חזרו למצבם הראשוני – דמוי עוברי, עשויים להיות טובים יותר מתרומות מח עצם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica