הבאז שנוצר סביב תחום ה-SEO בשנים האחרונות, יצר תחושה שמדובר בשליטה מוחלטת בתוצאות החיפוש. בעלי עסקים ואתרים דורשים יותר ויותר תשלום לפי תוצאות; אלא שהדברים לא כל כך פשוטים כפי שנדמה.
"בחברה אחרת הבטיחו לי את חמשת המקומות הראשונים בגוגל" הוא משפט די נפוץ בתעשיית קידום האתרים בישראל, לאחרונה. כשבעל אתר מציין את העובדה היבשה הזו, עליו להבין תחילה מה משמעותה. או כמו שנהוג להגיד: לא כל הנוצץ זהב.
באילו מילות מפתח הובטחו לו חמשת המקומות הראשונים בגוגל? האם במילים שהגולשים בקושי מחפשים, ולכן קל מאוד להגיע איתן לתוצאות הגבוהות? אם כך הוא הדבר, הרי שזה לא יעיל בעליל ובמופגן. אם לביטוי "מנעולן במרכז אשקלון" יש בקושי 10 חיפושים בחודש, גם המקום הראשון בגוגל לא יעזור להביא יותר לקוחות לעסק ולאתר.
מאידך, לא ניתן לתלות את האשמה בבעלי עסקים ואתרים. אנשי שיווק ומקדמים רבים מבטיחים הבטחות רבות, בלי ליידע את הלקוח אודות האמת המסתתרת מאחוריהן. אז לפני שאנו ממשיכים עם מה כן ניתן להבטיח, כדאי לדעת שאף אחד אינו שולט בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש.
בכל מנוע יש אלגוריתם הפועל בצורה אוטומטית, מדרג אתרים לפי איכותם ולפי הקישורים הנכנסים אליהם, ומציב אותם בהתאם בתוצאות החיפוש השונות. קידום אתרים בגוגל או בכל מנוע חיפוש אחר, הוא תהליך מתמשך שאומנם ניתן להשפיע עליו, אך בהחלט לא ניתן להבטיח בו הבטחות שווא.
אז מה בכל זאת כן ניתן להבטיח?
למשל – החזרים כספיים בדרגות מסוימות, כל עוד האתר לא הגיע לתוצאה מסוימת. דוגמה נוספת – ניתן להבטיח עלייה מסוימת באחוז הנכנסים לאתר (טראפיק). כאן לא מדובר בהבטחה מראש למיקום מסוים, אלא בתשלום כזה או אחר בהתאם לתוצאות אליהן הגענו עד עתה (או בהחזר כספי כזה או אחר). זו הבטחה שקרובה יותר למציאות.
דבר נוסף שניתן להבטיח בתחום זה, הוא שיפור יחס ההמרה בכל אחד מדפי האתר או הנחיתה. עיצוב נכון וטקסט מניע לפעולה, יחד עם מבחני A/B מדי פעם בפעם, יספקו לגולש את חוויית המשתמש הרצויה, ויניעו אותו לבצע את הפעולה הדרושה באתר.
לסיכום
כמו בכל רכישה אחרת של מוצר או שירות, גם בקידום אתרים המצב אינו שונה. אל תרכשו שירות SEO מבלי שקצת חקרתם אודות האפשרויות בתחום; אחרת אתם עלולים להיות מאוכזבים, ואף כעוסים, כשיתגלה לכם שמה שחשבתם שנכון – הוא בעצם אשליה.