מרבית העסקים בארץ ובעולם הם עסקים קטנים עד בינוניים, ובהם עובד אחד עד 250 עובדים (לעסקים גדולים יש מעל 250 עובדים). רבים מעסקים אלו נמצאים בתחומי הדפוס והגרפיקה, אך לא לכולם יש אתר אינטרנט. וגם אם יש אתר, הוא לא מאפשר לבצע הזמנות אונליין.
לפי נתונים של חברת גוגל, שהוצגו בכנס האינטרנט ה-16 בפברואר 2012, רק 2% מאתרי העסקים בישראל מציעים אפשרות לרכישה מקוונת. זה מצמצם מאוד את הנגישות ואת קלות התפעול, עבור קהלי יעד שמעוניינים לבצע רכישה מיידית בכוחות עצמם.
אז מה כדאי לעשות כדי להפוך את בית הדפוס שלכם מאופליין לאונליין?
הנה כמה עצות.
ראשית – הקימו אתר אינטרנט לבית הדפוס, ורצוי שיהיה בפורמט של חנות וירטואלית מאובטחת. הדבר יאפשר לגולשים המגיעים לאתר, לבחור מוצרים (ולפעמים גם לעצב אותם אונליין באתר), ולאחר מכן לבצע רכישה מקוונת.
שנית – קבעו מראש אילו מוצרים יוצגו באתר. מוצרים כגון הזמנות חתונה ניתן לרכוש אונליין (מתוך תבניות מוכנות באתר), אך מוצרים ו/או שירותים כגון העתקות אור, למשל, צריך לבצע לפי קובץ מוכן מראש. ודאו שבכל קטגוריית מוצר או שירות ניתן לבצע תהליך רכישה, בין אם חלקי (בחירה ושליחה לביצוע בלבד) ובין אם מלא (בחירה, שליחה לביצוע וגם סליקת אשראי).
שלישית – ודאו שבעסק יש שירות לקוחות מסודר, המסוגל לתת מענה לבקשות, לדרישות ולטענות המגיעים מלקוחות הגולשים באתר (ואם אין – הקימו מערך שירות). ברגע שמדובר באתר מסחר, מופיע הצורך לתת מענה לכל מיני עניינים נלווים לעבודה השוטפת.
רביעית – אפשרו לגולשי האתר לשלוח אליכם קבצים מוכנים, במהירות ובקלות. מכיוון שלקוחות רבים כבר יודעים מה הם רוצים, ומכיוון שלחלקם יש אוריינות טובה בתוכנות עיצוב למיניהן, חלקם ודאי ירצו לשלוח לבית הדפוס קובץ מוכן לביצוע. זה חוסך הרבה זמן וטרחה, גם להם וגם לכם.
חמישית – צרו תקנון אתר / תקנון רכישה באתר, שיבהיר את כל הנושאים הדרושים: זמני ביצוע, זמני משלוח ומחירי המשלוחים, האם יש תוספת תשלום ועל מה ועוד. רצוי שליד כל מוצר יפורט גם מחירו, עם או בלי משלוח ודמי טיפול אחרים, אבל אפשר גם להוסיף עמוד מחירון בנפרד, שירכז את מחירי כל המוצרים והשירותים שלכם.
שישית – צרו מדריך לגולשים / ללקוחות המתקשים בתפעול האתר: כיצד בוחרים את המוצרים, כיצד מעצבים אותם אונליין (אם אפשרות זו קיימת), איך עוברים לסל הקניות ועוד.
לסיכום
אלו הן הנקודות העיקריות במעבר מבית דפוס מסורתי לאינטרנטי, אך כמובן שניתן למצוא נקודות נוספות: מעקב אחר התנהגות הגולשים באתר ושיפור כמות הרכישות המקוונות, ניהול מועדון לקוחות ודיוור ישיר במייל לגולשים רשומים ועוד.
כדאי ורצוי לאפיין את האתר מראש, על מנת שתקבלו את מלוא האפשרויות לפני שתבזבזו זמן ועלויות. בהצלחה.