תיקון ואחזקת האופניים – תיקוני חירום ותיקונים מונעים נפוצים (פרק ראשון אחרי הקדמה)
מאמר זה הינו חלק מסדרת מאמרים מבית האופניים הממונעים העוסקים בתיקון ואחזקת האופניים. בחלק זה נמשיך לסקור מלמעלה ומ"מעוף הציפור" את נושא תיקון ואזקת האופניים, כשהפעם נסקור את תיקוני החירום ואת התיקונים המונעים הנפוצים ביותר.
המטרה שלנו כאן אינה להפוך אתכם למכונאים מדופלמים לאופניים, אלא להיות מסוגלים לבצע תיקונים ותחזוקה בסיסית ומונעת כדי לשמור את האופניים שלכם במצב מצויין, ולא פחות חשוב - בטוח, וכדי ואבחן ולהבין בעיות ולהבין מה אומרים לכם מכונאי האופניים שמטפלים לכם בהם.
הנחת היסוד שלנו בכתיבת המדריכים היא שאת או אתה נמצאים באחד או יותר מהמצבים הביאם:
- אתם רוצים לרכוש אופניים או חושבים להפוך את הרכיבה לחלק משמעותי מהחיים ו/או ממש להשתמש באופניים לתחבורה עיקרית.
- אתם מחזיקים אופניים ומעוניינים לטפל ולשמור עליהם.
- אתם מעוניינים לדעת איך לתחזק ולתקן את האופניים כך שתוכלו לבצע תיקונים אלו מבלי לקחת את האופניים שלכם לחנות או להזדקק לעזרה של חבר/מכר שמבין עניין.
- אין לכן ניסיון בתיקון ובתחזוקה ובשימוש בכלי עבודה על אופניים (ניסיון על אופנוע או טוסטוס לא נחשבים).
- את או אתה אולי רוכבים מנוסים שרוצים לדעת יותר על שמירת האופניים שלכם במצב תקין. וטוב.
אז לפני שמתחילים כל נחזור על האזהרה: סדרת ההמלצות שמובאות בסדרה זו אינה מהווה כל מצג או התחייבות או אחריות ביחס למידת הדיוק או השלמות של התוכן, ובפרט אין אחריות לשימוש אשר נעשה על ידי כן מאן דהוא. האמור לעיל אינו מהווה מתן שירות מקצועי כלשהיא אלא מובא לצורך השכלה וידע כללי. כל מי שמבקש לעשות שימוש בידע ובהמלצות, ראוי שיפעיל שיקול דעת בריא באשר ליכולותיו וישכור או ייעזר בגורם מקצועי במקום שבו הוא נדרש. בכל מקרה האחריות היא על המשתמש בלבד ולא תישמע כל טענה לכותבים או למי מטעמם בעניינים אלו.
נקודת המוצא - הכרות עם חלקי האופניים השונים
נקודת המוצא לתיקון ותחזוקה של האופניים שלך היא הכרות עם החלקים השונים של האופניים, תפקידיהם, הדרך שבה הם עובדים יחד ועוד.
ידע כזה יאפשר לך לחזק את החלקים הנכונים בצורה המתאימה, להפחית את החיכוך תוך כדי נסיעה ולבצע התאמה אישית של האופניים לגוף ולהעדפות האישיות שלך.
אתה כמובן תצטרך גם את הכלים הנכונים כדי לטפל בהם... ואת השמנים והתרסיסים הנכונים.
הבטיחות שלך תשתפר כי תדע מהו הלחץ הנכון בצמיגים ומתי להחליף את את רפידות הבלמים או את בולמי הזעזועים, וכמובן איך להתכונן למקרי חירום ואילו חלקי חילוף לקחת איתך לנסיעה.
ואנחנו מקיים שגם תזכור לשמן את האופניים שלך לאחר שאתה שוטף אותם במים וסבון כדי למנוע חלודה.
תיקוני החירום הנפוצים:
תיקוני חירום הם תיקונים שאתה מבצע בצד הדרך לאחר שעצרת את הרכיבה שלך, והתנאים הם לא בדיוק נוחים או אידיאליים.
תיקון פנצ'ר התיקון הבסיסי ביותר. אתה יכול לבצע את התיקון בלי מאמץ מיוחד על ידי החלפת הפנימית או ניפוח מחדש, אם יש לך נוזל נגד פנצ'רים בתוך הפנימית.
יישור הגלגלים – הגלגלים עשויים להתעקם או לצאת ממקומם עקב מכה עם שפת הכביש או עם אבן, חשוב שיהיו לך הכלים המתאימים, או שהאופניים יהיו בעלי בורג שחרור מהיר שמאפשר בתנועה אחת להחזיר את הגלגל למקום ולנעול אותו במקומו.
שרשרת – השרשרת יכולה ליפול ולהיתקע בתוך המעבירים, או חמור מכך להיקרע. עליך להחזיק כלי לפתיחה וסגירה של חוליות ולעיתים גם מספר חוליות להחלפה או שתיאלץ ללכת הביית ברגל.
הילוכים – ההילוכים עלולים לזוז ממקומם או להתעקם עקב נפילת שרשרת. לעיתים ה"אוזן" שעליה יושבת מערכת ההילוכים של הגלגל האחורי עשוייה להישבר ואז המערכת עצמה עשויה ליפול בין הגלגל לבין האופניים ולהינזק כך שתידרש החלפתה. במקרה של שבירת אוזן אין מה לעשות אלא אם יש לך אוזן ספייר וחלקים להחלפה. גם אם יש לך או המערכת עצמה התעקמה תוכל לכל היותר לקבע את השרשרת על אחד מגלגלי השיניים כדי להמשיך ולנסוע. בכל מקרה תצטרך ככל הנראה להתאים את המעבירים (למטה בשרשרת), למקום אותם מחדש או להסיר אותם ולסגור את השרשרת ישירות על גלגלי השיניים כדי להמשיך ולנסוע. את המשך התיקון תעשה כבר בחנות מסודרת או בביתך עם כל המכשירים הנרשים.
תקיעה של ה"קסטה" האחורית של מערכת ההילוכים – במצב הזה למעשה אם יש לך אופני הרים אתה חייב לדווש כל הזמן, ואתה לא יכול לתת לרגליים לנוח. זו לא תקלה ממש חמורה ואתה יכול להמשיך לנסוע ואין מה לבצע פה תיקון חירום (כי גם אין יותר מדי מה לעשות עם זה בשטח), אבל כדאי מאד לנסוע במשנה זהירות וזה לא בדיוק הזמן לבצע קפיצות ופעלולים מיוחדים. סעו בזהירות. מאוחר יותר תוכלו להחליף את החלק הפגום, בדרך כלל מדובר במייסבים.
קריעת כבל – קריעת כבלי הילוכים או מעצורים הם תקלה נדירה ובכל זאת כזו שמתרחשת. אם נקרע לך כבל הילוכים, קבע את השרשרת על גלגלי שיניים שנוח לנסיעה וסע עד להיכן שתוכל לטפל בבעיה. אם נקרע כבל מעצור, אזי אני אישית הייתי נזהר מאד ושוקל אם להמשיך בכלל ואם כן ו/או שאין ברירה אז בזהירות המירבית – ובתנאי שהמעצור השני עובד כמו שצריך.
תיקונים מונעים:
אם אתה נמצא ברכיבה ואתה נתקל בבעייה של דוושות רופפות, כיפוף של השלדה, עיקום של דיסק בולמים וכיוצא באלו דברים שלא ניתן לתקן בנסיעה, כדאי להפסיק לרכב ולקחת את האופניים לסדנת העבודה הביתית או לחנות האופניים המקצועית הקרובה.
בכל מקרה גם תקלות שאתה יכול לטפל בהם אינן נעימות וגם מסוכנות ותחזוקה מונעת יכולה למנוע ממך את הצורך לבצע תיקוני חירום באמצע נסיעה בחוסר נוחות ובצידי הדרך. את רוב התחזוקה המונעת תוכל לבצע בעצמך מבלי להידרש לכלים מיוחדים, למרות שבחלק מהמקרים עדיף היה אם היו לך כננת נוחה וסט טוב של מפתחות וכלי עבודה.
החלפת צמיגים ופנימיות בלויים ו/או שימוש בחומר נגד תקרים – ימנע את הצורך להתעסק בפנ'צרים.
בדיקה ושיפוץ של ה"קסטה" האחורית (בעיקר של המיסב) ושל מיסב הגלגל הקדמי – אם אתה רוכב מקצועי כדאי לבצע בדיקה כזו לפחות פעם בשנה כדי לבדוק שהגלגלים מסתובבים בחופשיות.
החלפת רפידות הבלם – זה הרבה יותר חשוב מתיקון בצד הדרך, מדובר בבטיחות של ממש, כדאי לדעת איך לבצע התאמות וכיוונון של רפידות שהן קצת יותר משומשות, ומתי להחליף לרפידות חדשות.
כיוון האוכף/מושב – בחירת המושב וכיוונו הם אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על איכות הרכיבה ועל רמת כאבי הגב ו/או הישבן שיהיו לך. חשוב לא להתפשר במקרה הזה.
שרשרת – אחד החלקים החשופים והרגישים ביותר במערכת – כדאי מאד להחליף את השרשרת אחרי כמה אלפי קילומטרים אם אתה רוכב בעומס או באופן יומיומי. העלות נמוכה והתשואה גבוהה. חלקי השרשרת נוטים להתבלות כך שהחוליות נתקעות ונקרעות או שפשוט מתנגדות לסיבוב סביב גלגלי השיניים מה שבסופו של יום שוחק גם את גלגלי השיניים, גם מתנגד לתנועת סיבוב הדוושה וגם מפריע להעברת הילוכים חלקה.
להחליף או לשפץ את מערכת הדוושות – זה כבר דורש כלים קצת יותר מקצועיים, אבל עבודה בהתאם להוראות (בהמשך המדריך שלנו כמובן) ובזהירות יאפשרו לך לבצע את זה כאשר הדוושות יישחקו ובעיקר המיסב המרכזי של האופניים.
לכוון, לשפץ או להחליף את מערכת ההיגוי – מדובר על הכידון, המוט המרכזי וידיות "אוזניים" – התאמה אישית של הכידון וגובהו הם דבר שיכול להשפיע מאד על איכות הנסיעה שלך. לא תמיד אפשר לבצע כיוונון והתאמה אלא צריך להחליף את כל היחידה. כאן כבר כדאי להיוועץ במקצוען למרות שעם הזמן ככל שתבצע תיקונים בעצמך תהפוך להיות "מקצוען" בעצמך ותדע היכן להשיג את כל החלקים ואיך לבצע את הכונונים. אנחנו מצידנו נגיע גם לשם במסגרת המדריכים שלנו.
תיקון או שיפוץ שלדה – זה בדרך כלל דבר שרוב האנשים לא יודעים לעשות ודורש אמצעים כמו רתכת, גז לחימום ברזל, כלי כיפוף, ועוד – המלצתנו האישית – זה המקום לתת למקצוענים והמנוסים לעשות את שלהם.
מתלים – חוץ מכיוונון, אם אתה לא ממש מקצוען בתחום (וגם עבור חלק מהמקצוענים), כדאי להשאיר את העבודה של שיפוץ או תיקון מתלים למומחים, ברוב המקרים, סליחה בכל המקרים, יהיה נעים יותר, מהיר יותר וזול יותר לתת למקצוען, לייצרן (אם באחריות) או לחנות אופניים לבצע תיקונים כאלו (אלא אם אתה ייצרן, מקצוען או חנות בעצמך ואז לא כדאי לך למסור לאחד מהנ"ל..).
בפרק הבא נדבר קצת יותר על תחזוקה שוטפת, ומייד לאחר מכן נתחיל ממש לפרט על מבנה האופניים והחלקים.
נסיעה בטוחה.
בית האופניים והממונעים.
על הכותבים:
בית האופניים הממונעים (bikeshome) היא חנות אופניים המתופעלת על ידי צוות בעל 10 שנות ניסיון בתחום של אופנים חשמליות. במקום מעבדת תיקונים משוכללת לכל סוגי האופניים והממונעים, כולל ממונעים לילדים (כגון טרקטורונים לילדים, אופנועים לילדים, ג'יפ ממונע לילדים ועוד), אופני נשים, אופניים חשמליות, אופניים מתקפלות, אופניים חשמליות מתקפלות , תלת אופן ועוד.