בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של גדילה מסיבית בשימוש באופניים החשמליות ברחבי מדינת ישראל. ניתן לראות אותם בכל הערים המרכזיות בארץ ובשימוש סוגים רבים של אנשים. תופעה זו איננה ייחודית רק למדינת ישראל, אלא צוברת תאוצה בעולם כולו. מדינות רבות אשר סובלות מזיהום אוויר רב כגון סין, אימה בחום תקנות המאפשרות נסיעה באופניים חשמליות ברחבי הערים, כמו כן מדינות מערביות, אשר חורטות על דגלן את הגברת השימוש באנרגיה ירוקה, פועלות לטובת הרחבת התופעה.
קצת רקע
האופניים הינם כלי תחבורה יבשתי, רישום הפטנט על האופניים התבצע בשנת 1819. במהלך השנים האופניים השתכללו, אם בעבר האופניים היו מוצר כבד ומכוער, כיום ניתן להשיג אופניים מסגסוגות קלות ומעוצבים למשעי. השדרוגים המרכזיים אותם קיבלו האופניים הינם בתחום נושא ההנעה והעברת האנרגיה. התחום הראשון בו שודרגו האופניים, דבר אשר קרה במאה ה-20, הינו תחום חלוקת האנרגיה. באמצעות הוספת הילוכים להנעת האופניים היה ניתן לשדרג את חלוקת הכוח ולשפר את צורת הנעת האופניים.
השדרוג המרכזי - מערכת הנעה
אם בעבר האופניים הרגילות היו מונעות על ידי כוח רגליו של האדם, כיום אופניים חשמליות מונעות על ידי מנוע עזר אשר נמצא על האופניים עצמם. שדרוג זה התאפשר בעיקר של התפתחות בשני תחומים עיקריים - תחום הסוללות אשר אפשר יצירת סוללה קלת משקל ובעלת קיבולת אנרגיה רבה ובתחום המנועים שאפשר לייצר מנוע חזק וקטן מספיק אשר יניע את האופניים, אך לא יצור עומס על הרוכב.
אז איך הכל עובד יחד?
אופניים חשמליות של ימנו אנו, הינם אותם אופניים שהומצאו כמעט לפני 200 שנה, אך עם מספר תוספות - מנוע, סוללה ומערכות משנה. כיום קיימים שני סוגים מרכזיים של מנועים חשמליים לטובת הנעת האופניים החשמליות. מנוע מברשות ומנוע חסר מברשות, לא נכנס לפירוט הטכני של כל אחד מן המנועים, אך הינם פועלים בשיטות שונות במקצת ליצירת כוח ההינע. כמו כן, לא היה ניתן לייצר אופניים חשמליות ללא התקדמות הסוללות אשר התפתחו בשנים האחרונות, רוב הסוללות אשר מותקנות היום על אופניים הינן מסוג ליתיום-יון.