בין אם אתם רוצים לגייס השקעות ובין אם אתם מבקשים לגייס לקוחותחדשים – סביר להניח כי תשתמשו במצגת. אותו אמצעי עזר ויזואלי שהפך ברבותהשנים לכלי יעיל מאין כמוהו שבאמצעותו אנו מצליחים להעביר בכמה שקפים קצריםאת מה שבעבר העברנו באינספור דפים מסואבים ומלאי תרשימים.
מובא ע"י יניר מרסיאנו
במאמר שלפניכם נתייחס לחמישה טיפים שיהפכו את המצגת שלכם למסמך טקסטואלי וויזואלי מוצלח שיעביר היטב את המסר הטמון בו.
ניסוח קצר וקולע – מצגת טובה היא מצגת לא עמוסה. המצגת צריכה להעביר אתהמסר באופן מתומצת וברור. אל תעמיסו מלל רב מדי על השקפים ודאגו להשאירמרווחים תחתונים ועליונים, כמו גם שוליים. בנוסף, הקפידו על בחירתו של גופןסטנדרטי (מומלץ ARIAL) וכתבו בגודל ממוצע (12), לא קטן מדי ולא גדול מדי.בסופו של דבר זוהי שאלה של איכות ולא של כמות. שלבו במצגת רק את הדבריםהחשובים והקפידו להרחיב בעל פה.
התאימו את המצגת לקהל היעד – חשוב מאוד שהמצגת "תדבר" בשפתו של הקהל אשרבפניו אתם מציגים. כך למשל באם המצגת שאותה אתם מכינים מיועדת להצגה בפנימשקיעים – הדגישו את המימדים הרלוונטיים מבחינתם, כמו למשל המועד בו תגיעולנקודה בה תחזירו את ההשקעה, היא נקודת ה-ROI המיוחלת. ככל שהשפה בה תשתמשותהיה רלוונטית יותר לקהל היעד של המצגת – כך הסיכוי שיקבלו את עיקריהדברים המובעים בה – גדול יותר.
פתחו את המצגת בראשי פרקים וסיימו בסיכום – המצגת העסקית צריכה להיותכתובה כמו חיבור טוב ולכלול התחלה, אמצע וסוף. מטרתם של ראשי הפרקיםהנמצאים בתחילת המצגת היא לתת לצופים בה מושג על העתיד לבוא. בה בעת מטרתושל הסיכום הממוקם בסופה של המצגת היא לחזור בקצרה על עיקרי הדברים שהוצגוולהדגיש את השורה התחתונה – בין אם מדובר ברצון לגייס משאבים ואו בלמכור אתשירותיכם ללקוח פוטנציאלי.
הימנעו מאפקטים מיותרים ומעיצוב צעקני – זוהי אחת הטעויות הגדולות ביותרשל רבים מאלו המבקשים לעשות שימוש במצגות. תוכנת ה-POWER POINT אמנםמאפשרת להכניס אל המצגת אפקטים חביבים אשר הופכים את המצגת למעט קלילהיותר, אך ככל שמדובר במצגת עסקית – מדובר באקט חובבני שאין לו מקום. גםהעיצוב של המצגת שלכם הוא אלמנט חשוב מאין כמוהו: כתבו את הטקסט על רקעבהיר אך עדין ולא ססגוני מדי. היו מתונים.
יניר מרציאנו מציעשהשתמשו בגרפים ובנתונים מספריים ברורים- אם בחרתם לעשות שימוש בנתוניםמספריים ואו לשלב גרפים כלשהם באחד השקפים (והסבירות לכך גבוהה) – הקפידועל כך שאלו יהיו ברורים כשמש. אל תזכירו נוסחאות ארוכות ואל תביאו נתוניםזוטרים שלא תורמים במישרין לקידום המטרה שלכם – היו ממוקדים.
לדעת רבים מהוות המצגות כלי עזר ממעלה ראשונה המסייע בהעברת המסר. עלמנת לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ולמקסם את התועלות העולות ממנה, הקפידולפעול על בסיס העקרונות והקווים המנחים המופיעים במאמר זה. הטיפים עלינו –הביצוע – עליכם.
יניר מרסיאנו, מומחה לשיווק, יזמות עסקית ופיתוח ארגונים