היזמות העסקית היא תוצר של חזון שהופך אט אט למציאות ברת קיימא.לאמעט יזמים מכירים את השלב הזה שבו הראש שלהם מלא ברעיונות מבריקים שיכוליםלהפוך לדבר הגדול הבא, אך הם אינם מצליחים לעשות את הצעד בראשון בדרךלהגשמת החלום. במאמר שלפניכם נעמוד על אבני היסוד שמרכיבות את השלביםהראשוניםבתהליך היזמות העסקית.
מובא ע"י יניר מרציאנו
השלב הראשון בכל תהליך יזמות באשר הוא גיבוש הקונספט שעומד בבסיסהפרוייקט. במילים אחרות, היזם חייב לדעת בדיוק מה ברצונו לקדם, מיהם קהליהיעד שלו ומהי התועלת שתצמח להם מכך. בנוסף, חשוב מאוד לתת את הדעת עלהמטרות והיעדים הטמונים בבסיסו של הפרוייקט. אם היזם לא מצליח להסביר לעצמומה ברצונו להשיג בטווח הארוך – הרי שהסבירות כי יוכל להסביר את הדבריםלמשקיעים פוטנציאליים וללקוחותיו – שואפת לאפס.
חלק בלתי נפרד מתהליך גיבוש הקונספט הבסיסי של העסק הוא מחקר השוקהמוקדם וסקירת הסביבה התחרותית. על היזם לדעת בדיוק לאיזה שוק הוא מתעתדלהיכנס. האם ישנם בנמצא מיזמים המזכירים את הפרוייקט שלו ואם כן אז מהםהיתרונות היחסיים שבאמצעותם מתכנן היזם לבדל את עצמו מממתחריו.
בהמשך הדרך חייב היזם להכין תוכנית עסקית מפורטת אשר במסגרתה יועלו עלהכתב חלק נכבד מכל אותן התובנות אליהן הגיע בשלב הראשון. הערך המוסף של כלתוכנית עסקית נעוץ בהתייחסות הנרחבת למימד הכלכלי. על התוכנית העסקית לכלולאת תחזיות הרווח של העסק לרבות אזכורם של אבני הדרך ונקודות הציוןהרלוונטיות. חשיבותה של התוכנית העסקית לא תסולא בפז ועל כן אם אינכםסבורים כי תוכלו לנסח תוכנית עסקית טובה ונהירה – פנו למומחים שעוסקיםבתחום.
לבסוף, החיפוש אחר מקורות המימון והמשקיעים היא אבן היסוד השלישית של כלתהליך פיתוח ראשוני. לעיתים רחוקות מצליח היזם לגייס את הסכומים להם הואזקוק על מנת להוציא את הפרויקט מהכוח אל הפועל. בדיוק לשם כך יהיה עליולפנות לקרנות הון-סיכון או "מלאכים" שיעזרו לו. לשם כך יהיה על היזם למפותאת שורת המשקיעים הפוטנציאליים ולבחון את פורטפוליו ההשקעות שלהם על מנתלהבין מי מהם יכול לסייע באמת ובתמים לפרוייקט אותו ברצונכם לקדם.
לסיכום,מוסיף יניר מרציאנו אם אתם מתכננים לצאת למסע עצמאי במסגרתו תבקשו לממש את אחד הרעיונות שעלובמוחכם הקודח – בדקו תחילה את השטח, הכינו תוכנית רצינית ומקיפה שתציג אתהיעדים והמטרות שתרצו להשיג ואת אסטרטגיות הפעולה שבאמצעותן תעשו כן. ואלתשכחו את מלאכת גיוס המשאבים החשובה מאין כמוה.
יניר מרציאנו הוא מומחה לשיווק, יזמות עסקית ופיתוח ארגונים