כהמשך ישיר למחאת הציבור על יוקר המחיה בישראל, הגיע גם הרגע בוהציבור מתחיל להפנות את אצבעו לא רק אל הממשלה, אלא גם ישירות לטייקוניםהגדולים. אגודת הסטודנטים הכריזה לפני מספר ימים על חרם כנגד רשת שופרסל,בדרישה להורדת מחירים. נסקור את המקרה וננסה להבין את דרך ניהול המשבר שלשופרסל במקרה זה.
מובא ע"י יניר מרסיאנו
אתמול כבר הספיקה שופרסל להודיע על 30 מוצרים מובילים, אשר תינתן עליהםהנחה של 20% עד לחג הפסח, לכל הפחות. ההוזלה תחול בין היתר על ביצים,חומוס, חלב ואורז. כמו כן, תאריך שופרסל את הוזלת מחיריהם של 1,500 מוצריםב-5%, שתוכננה לקראת החגים, עד סוף השנה.
ראשי אגודת הסטודנטים הודיעו כי הם שבעי רצון מההחלטה ושמדובר בצעד משמעותימאוד לצרכן הישראלי. אך האם באמת מדובר בצעד כה מרחיק לכת מצידה שלשופרסל?
ניהול המשבר
שופרסל נהגה בחכמה כאשר החליטה לשבת ולדון עם יוזמי החרם ולא להתנגחבהם. בתקופה שבה הממשלה והטייקונים מועמדים באותה השורה כאחראים על חוסרההגינות בכלכלה הפנים מדינית של ישראל וביוקר המחיה, עדיף שלא להוות מטרהלחניתות העם.
בנוסף, שופרסל "יצאה בזול", מהורדת המחירים שצוינה, לעומת הנזקים שהיהגורם לה חרם צרכנים אמיתי. ירידה במכירות אינה שווה להורדת מחירים, ומדוברבצעד אשר מאפשר לשופרסל מרווח נשימה מצד אחד ותיעול החרם לקמפיין שיווקימצד שני.
יותר מכך, מנסה לצייר עצמה שופרסל בעיני אנשי החרם, ככזו שעומדת לצידםבמחאה ובכך למנוע מעצמה לספוג אש: "אנו תומכים במחאה הציבורית ומאמיניםשמחירי המזון בארץ צריכים להיות זולים בכ- 20% ממחירם היום, על מנת להורידאת המחירים, שופרסל ורשתות המזון ימשיכו להוריד את המחירים כפי שעשובחודשים האחרונים. יש צורך שהמדינה תצמצם או תבטל את המע"מ, שהספקים יבטלואת עליות המחירים שנעשו מתחילת השנה. אנו מזמינים את נציגי אגודת הסטודנטיםשל תל אביב לדון איתנו בעובדות ובדרכים נוספות לקידום המחאה החברתית",מסרה לעיתונות רשת שופרסל.
צעדים אמיתיים לטובת הצרכנים
רשת שופרסל הינה הרשת הגדולה בישראל ונכון לשנת 2010, עמד הרווח השנתישלה על 335 מליון ש"ח. לדעתי, בכדי ליצר אהדה אמיתית בציבור ודוגמה אישית,וגם בכדי לייצר מהלך חברתי אמיתי ולהניע לשינוי אשר יועיל לכולם בסופו שלדבר, על הטייקונים הגדולים להודיע על הוזלה של 20% למאות מוצרים ויותר. אתהרווחים תמשיך שופרסל להכניס והציבור יוכל להרשות לעצמו לקנות.
בנוסף, במקום לייצר הנחות ישירות, ניתן להחזיר את הכסף לצרכן בשיטת תוויקניה, שערכם יהיה 20% משווי הקניה הנוכחית, וזאת בכל פעם שלקוח רוכשמוצרים בשווי של 200 ש"ח ומעלה (לא כולם יכולים להרשות לעצמם קניות מרוכזותשל למעלה מ-200 ש"ח). התווים יתקבלו בסוף הרכישה וישמשו לקניה הבאה וחוזרחלילה.
לסיכום, מוסיף יניר מרסיאנו למרותניהול משבר בצורה טובה למדי, ללא שערוריות תקשורתיות ובזמן קצר מאוד,שופרסל ושאר רשתות המזון, יכולות לייצר כאן מציאות טובה ונוחה יותר לכולם,אם רק יחליטו להגדיל ראש ולנסות לבוא לקראת הצרכן שהוא בעצם מקור הרווחהישיר שלהן.
יניר מרציאנו, מומחה לשיווק, יזמות עסקית ופיתוח ארגונים, חבר באיפ"א