מה זה בכלל פיתוח עסקי?
לפעמים קורה לכם שפתאום אתם מסתכלים על העסק שלכם ומבינים שמשהו לא דופק בדיוק כמו שצריך? האם יצא פעם שפתאום שמתם לב שאתם תלויים לחלוטין בלקוחות בודדים ואין לכם את היכולת להיות רגועים כלכלית אם אחד או שניים מהלקוחות האלו יעזבו אתכם. הרי זה מצב שקורה בהרבה מאוד עסקים בישראל. האם זה קרה לכם פעם? אם כן אז יש לכם בעיה רצינית ואתם צריכים נואשות לעבוד ברצינות על פיתוח עסקי של הפעילות העסקית שלכם.
למה הדברים האלו בכלל יכולים לקרות לעם? מאיזה סיבה אתם עלולים להיקלע למצב שבו אתם לא בטוחים במהות השיווק שלכם או בכלל בתכלית העסק שלכם כולו? האם יש דברים שגורמים לזה לקרות או שזה דבר נקודתי?
הרבה פעמים הכתובת על הקיר אבל אנחנו לא שמים לב לאן העסק הולך. יש ירידה במכירות, לקוחות עוזבים אבל אנחנו נמצאים עמוק עם הראש בתוך האדמה. תירוצים כמו: "זה חודש חלש, תקופה קשה בשנה, בטח הכול ישתפר בקרוב". אז לפעמים זה באמת משתפר אחרי כמה זמן ולפעמים יש סיבות עמוקות הרבה יותר לירידה הזו או לתקופה כזו שבה אתם לא בטוחים אם אתם יכולים להיות בטוחים כלכלית בקשר למה שעלול לקרות בחודש הבא.
למה הדבר הזה קורה?
בעיה בשיווק- מה שורה במצב שבו העסק הוא קטן ובינוני זה שאנחנו שוקעים בניהול שותף ושוכחים לבצע שיווק ומכירות, זה כנראה החיסרון הגדול ביותר שניתן למצוא בעסקים קטנים מול עסקים גדולים. בעסק גדול יותר, תמיד יש אדם או מחלקה שאחראים על פיתוח עסקי ומציאת ערוצי פרנסה חדשים עבור החברה, כאשר בעסק קטן, זה לא נוטה לקרות כי בדרך כלל אין תקציב אמיתי שיוקדש לאנשי מכירות או במילים שונות- פיתוח עסקי.
בעיה בניהול- כאן למעשה מדובר על הבעיה ההפוכה לזאת מהסעיף הראשון. ההתחלה היא בדיוק אותה התחלה- בעסק קטן, בעל הבית הוא מרבית העסק, לכן הוא לוקח על עצמו את כל השיווק והמכירות, מה שזה גורם הוא להזנחה כללית של ערוצי הניהול והתפעול. אם כל הזמן שלך מוקדש לביצוע מכירות ושיווק, בעצם אין בכלל מי שיעשה את התפעול היום יומי של העסק. נכון שהסעיף הראשון הוא הרבה יותר נפוץ, הרי רוב בעלי עסקים באים מניהול ותפעול ולא מכירות, אך עדיין הבעיה היא שרירה וקיימת גם בצורה הזו שלה. אכן בעיה גדולה, הפיתרון היחיד הוא לשכור חברה או אדם שמתמחים בפיתוח עסקי שיעזרו להחזיר את העסק לפסים הנכונים.