הסודות מאחורי המדפים – האם כל המוצרים שנמצאים במבצע, שווים ?
יובל לובנשטיין
כולנו רואים אותם, הם נמצאים בכול מקום. קנה אחד קבל את השני ב- 50% הנחה, קנה 2 קבל 3 ואו להפך.
איך הגיעו המוצרים למשבצת המבצע, או איך הגיע המבצעים למוצרים ?
האם ישנה שיטה ? האם כול המוצרים אשר מוצעים לנו אכן שווים ?
המבצע, זו דרך אשר נוהג הקמעונאי לעודד מכירות, לחשוף מוצר חדש, לקדם מוצר עייף ולעיתים גם לחסל מוצר אשר קיים על המדף ורמת המכר שלו נמוכה.
איך נולד המבצע ?
תלוי כמובן באיזה רשת מדובר. אם מדובר ברשת אשר יש לה מערכת מסודרת של מבצעים ואו עלון רשת, אזי הפעילות יותר מובנת ומסודרת, שהרי ישנה "הקצאה" לכל מנהל קטגוריה של כמות מבצעים מפורסמים ובנוסף ישנן פעילויות קבועות ורגילות של הרשת, כמו מבצעי קופה, מבצעים למועדון לקוחות, מבצעים להשקה של חנות חדשה, מבצעים לעידוד המכירות של חנות קיימת וכמובן מבצעים לשם מתן תשובה למתחרים ארציים וכן למתחרים ברמת החנות הבודדת.
כאמור במצב זה משובצים המוצרים, בהתאם לצרכים ובהתאם למבצעי הספקים, אשר משלמים כסף עבור הפרסום שלהם.
במילים אחרות, חלק לא מבוטל בפרסומי הרשתות, בעיקר בעלונים או בפליירים, זו פעילות וחשיפה של הספקים, אשר משלבים זאת כחלק מהמאמצים שלהם לקדם את המוצר או במסגרת פעילות שיווקית ארצית או קמפיין כזה או אחר.
במקרים כאלה כל המחירים גם הם מתוכננים מראש ובדרך כלל שיעור ההנחה הוא על חשבון הספק ולא על חשבון הרשת .
לגבי המבצעים המפורסמים בעיתונות הכתובה, קל לזהות זאת, במידה ורואים עמוד שלם ואו חלקים נכבדים ממנו, אשר כול המוצרים נושאים את שם הספק ואו המותג, זה עמוד אשר מי שנשא בנטל המימון שלו זה הספק והרשת קיבלה חשיפה במידיה ומנגד רוכשת את המוצרים ומקצה להם שטחי מכירה.
ישנם גם מוצרים אשר הובאו במיוחד לפרסום ולמכירה מוזלת והם נועדו להכניס קהל לחנויות ואו לייצר מכירות של מוצרים, אשר נהוג לקרוא להם מוצרים עונתיים.
לעיתים ניתן לראות גם מבצעים, אשר בפועל זה חיסול פריטים אשר הובאו מחו"ל הן על ידי הרשת ואו ספקים, אשר המכר בגנם כה נמוך שמורד להם המחיר על מנת למכור אותו "בכול מחיר".
כמו בהרבה מקרים ומצבים בחיים גם כאן אין מה להתרשם משלט מבצע ויש לבחון כול מקרה לגופו ולא להסתכל רק בקנקן אלא גם מה שיש בתוכו ותמיד אבל תמיד לשאול את עצמנו, אם המוצר אכן נחוץ גם לנו !