הסודות מאחורי המדפים – האם אנחנו אוכלים רק ירקות ופירות טריים ?
יובל לובנשטיין
כולנו אוהבים לאכול ירקות ופירות טריים. האם כול המוצרים הנקנים על ידינו אכן כאלה ? מדוע ישנם הבדלים כל כך גדולים באיכות התוצרת החקלאית בין ברשתות השיווק השונות ולעיתים בין חנויות שונות של אותה רשת שיווק ?
מה הסיבות לפערים אלה ?
מדוע קיימים הבדלים בטעם בין סחורה של מגדל כזה או אחר ?
איך אומר הפתגם..."הכול מתחיל בחלב מצוין", נראה שגם כאן סיפורנו מתחיל בזה.
אומנם ישראל אינה גדולה ומרחקי השינוע קצרים יחסית, אך בכול זאת קיימים הבדלים באיכות התוצרת ובטריות בין מגדל למגדל... מדוע ?
קוראים לנושא – שרשרת אספקה.
על מנת להאריך את חיי המוצר, דרושה שיטת עבודה מסודרת, אשר מבטיחה הגעה של התוצרת החקלאית, כשהיא מובלת ומאוחסנת בתנאי קירור אופטימאליים, כמו במקרר הביתי.על הסחורה להיקטף בשעות קרירות, לא להיות מונחת בשמש, להיות משונעת במשאיות מקוררות וכמובן לא לשהות פרק זמן ממושך במחסני הרשת או החנות.
ניהול מערך זה דורש גם עבודה עם מגדלים רציניים וגם הקפדה על כל שלב בתהליך, שכן מדובר על מעין שרשרת שמספיק פגם או כשל בחוליה אחת, על מנת לפגום באיכות כל התהליך.
ישנם מוצרים חקלאיים, אשר הם רגישים יותר וחיי המדף שלהם קצרים, בהם ניתן לראות את הפלפל, המלפפון, החסה, הנבטים והפטריות, בצל ירוק ותבלינים אחרים.
שיעור הפחת במוצרים אלה יכול להיות רב ולא תמיד הרשת מקבל זיכוי מלא מהמגדל על הפחת או על השמדת הסחורה ולכן הרשת תעשה את מירב המאמצים להאריך את חיי מוצרים אלה ככל שניתן, כולל מתן בונוסים ותמריצים כספיים למנהלי מחלקות הירקות על הקטנה בפחת.
לעיתים מנהלי המחלקות האלה נמצאים בדילמה האם להסיר את המוצרים הפגומים ואז להגדיל את הפחת או להציג אותם ולהסתכן בתלונות לקוחות או הקטנת היקף הקניות מצד הלקוחות.
דעתי האישית היא שאין להכניס את המוכרים לדילמה זו כלל ותפקידם של האחרונים זה לתת ללקוחות את הסחורה הטובה ביותר, כאשר תפקיד המנהלים לוודא שאכן אין כל פגם בשרשרת האספקה של הסחורה "ולא להעניש את הש"ג".
את עיקר הבעיה ניתן לראות בימי ראשון, כאשר ישנה סחורה ישנה על המדפים ועדין לא כל הסחורה החדשה הגיעה.