הסודות מאחורי המדפים – מה כדאי יותר ארוז או בתפזורת ?
יובל לובנשטיין
רשתות המזון ולעיתים רחוקות גם רשתות העשה זאת בעצמך ואו משתלות, מאפשרות לנו לקנות מספר מוצרים גם שהם ארוזים וגם בתפזורת, על המשקל.
מה כדאי יותר ? האם התשובה היא חד משמעית ?
לפני שנכנסו הרשתות הגדולות וכל הפעילות הייתה במכולות ואו בחנויות טמבור, רוב המכירה הייתה בתפזורת למעט כמובן נוזלים ואו צבעים.
באותה תקופה רוב המכירה הייתה מאחורי דלפק ללא ברקוד ובחלק לא מבוטל מהמקרים גם ברישום או בסוג כזה או אחר של אשראי.
כיום שרוב הקנייה היא בשירות עצמי, נהפך הברקוד לכלי הכרחי למכירה והאריזה היא אותו נשא, אשר סוחב איתו את המוצר, במוצרים קטנים וגניבים, מכביד על העוסקים במלאכה האסורה וכמובן נושא על גביו את תיאור המוצר ואת הברקוד.
רשתות המזון מאפשרות קנייה של מוצרים בתפזורת במספר מחלקות ובראש ובראשונה מחלקת הירקות והפירות, אם כי לאחרונה נכנסו מוצרים ארוזים, אשר מכירתם היא באריזתם בלבד.
מדובר על ירקות חתוכים לסלט, סוגי פטריות ונבטים, תבלינים טריים וגם מספר סוגי ירקות ופירות באריזות רשת, כמו תפוחי אדמה, גזר וכדומה.
מחלקות נוספות הן כמובן הבשר ומעדניית החלב.
בהעדר חלופות נוספות במחלקות אלו, מצאנו דווקא במעדניית החלב פערים לא מבוטלים בין סחורה ארוזה לבין שקילה, בדרך כלל לטובת השקילה, אם כי תמיד יש לעמוד על המשמר ולבדוק, שכן יש לרשתות ניסיון רב בלהרדים את לקוחות המעדנייה, אשר מספקים להם בדרך כלל את העמק בהנחה ואת השאר בהנחה קטנה יותר אם בכלל.
ישנם רשתות שמציעות ללקוחות גם תבלינים ופיצוחים במשקל וגם שם יש לבדוק את המחירים, אשר בדרך כלל נוטים להיות זולים יותר.
בשנים האחרונות מהווה הפיצוחייה מקור לרווח אדיר לרשתות, וצרכן אשר מרבה בצריכתם, מוטב אם ילמד את המחיר ל100 גר או לק"ג ויטריח את עצמו לשווקים, שם נכונה לו הפתעה גדולה, לפעמים חסכון של שליש ומעלה.
עלות האריזה, במיוחד במוצרים קטנים כמו מסמרים ואו ברגים ודיבלים בתוספת השינוע והסידור, עולים כמה מונים מעבר לעלות הסחורה ומהטעם הזה ישנן רשתות אשר מציאות מבחר של מוצרים אלה בתפזורת לפי נפח קופסת המכירה, מלא ככל שאתה רוצה ושלם לפי גודל הקופסא שמילאת.