הסודות מאחורי המדפים – האם שינוי הוא טוב ?
יובל לובנשטיין
אחד הכללים החשובים בקמעונאות זה שינוי והתחדשות.
מה מותר ומה אסור ? מה רצוי ומה פחות ?
כולנו אוהבים שינוי, משהו אחר משהו שונה, אשר מכניס לך עניין
לשגרת הקניות, אשר מזמן כבר נהפכה לסוג של בילוי.
עד כמה לשנות ? האם נכון לשנות פעם את כל החנות ?איפה רצוי לגעת והיכן פחות.
שבאים לשנות את החנות, קיימת דילמה. מצד אחד הצרכן התרגל לחנות, למיקום המוצרים, למיקום הקופות העגלות ומנגד אנו רוצים לחדש לצרכן, לגוון ולתת לצרכן את התחושה שמשהו טוב קורה בחנו.
ישנם מספר דרכים לנהוג נכון בדילמה זו.
* החלפת שילוט תדמיתי
* החלפת מוצרים בראשי השורות
* החלפת מוצרים בבמות התצוגה
* החלפת התצוגה בחלון הראווה.
שילוט תדמיתי – או שילוט אווירה, מחליפים לקראת חגים מרכזיים, או במקביל לעונות השנה. שילוט זה משרה חגיגיות ואווירה של שינוי, מבלי לשנות את מבנה החנות ואפילו את המוצרים. במידה והוא נעשה במקביל להחלפת התצוגות, אזי מקבלים הגברה של האפקט.
החלפת מוצרים בראשי השורות – מקובל לכנות את השורות בשם גונדולה, על שום הדמיון הרב בינה לבין הסירה הדקה והמוארכת בוונציה ולכן ראשה, מכונה ראש גונדולה (ראש גונדולה קדמי, הראש הקרוב למעבר הראשי וראש גונדולה אחורי, זה המנוגד לו והצמוד למעבר האחורי של החנות)
החלפת המוצרים בראשי הגונדולות, מאפשרת לתת לצרכן את התחושה שמשהו קורה בנקודת המכירה, מבלי לשנות את מיקום המוצרים בתוך השורות, שינוי אשר בדרך כלל מכניס את הצרכנים לאי בטחון ולחוסר שקט.
החלפת מוצרים בבמות –שיטה זו יעילה במיוחד, שכן הלקוח יודע מראש, שזה המקום של המבצעים ושל הדיל הטוב.
באופן טבעי שמקומות הטובים והיוקרתיים גם עולים כסף, לא רק בנדל"ן למגורים ואו למשרדים, אלא גם בנדל"ן המסחרי, קרי המיקום הטוב בחנות.
הספקים מוכנים לשלם הרבה כסף עבור מיקומים אלה, אשר נקראים בכל רשת בשם אחר, חיוב עבור במות, חיוב עבור תצוגות וכדומה.
החלפת תצוגה בחלון הראווה – מתאים המיוחד לחנויות אשר יש להן חלון ראווה ומקום לעיצוב התצוגה.
רשתות שמכבדות את עצמן, מקדישות לנושא תשומת לב רבה ומעסיקות אנשים אשר זו התמחותם.
אכן ישנן מספר דרכים לתת לצרכן את תחושת השינוי וההתחדשות ומנגד לא לערער לו את הביטחון בקנייה.
גם כאן המינון היא הנוסחא המנצחת, קנייה נעימה !