אבחון דידקטי מיועד לילדים צעירים בגילאי בית הספר היסודי עד מבוגרים אשר פונים ללימודים אקדמיים .האבחון הדידקטי מיועד לתלמידים אשר השגיהם נמוכים מההשגים המצופים מבני גילם וכן קיים פער בין יכולתם השכלית לבין השגיהם בלימודים .
היום קיימת מודעות רבה לחשיבות איתור לקויות למידה בגיל הצעיר. ככל שמאתרים קשיי למידה בגיל הצעיר,כך ניתן להקנות אסטרטגיות למידה ולבנות תוכנית המתאימה למאובחן,אשר בה יוכל לשפר את הישגיו.
בעבר ילדים בעלי קשיי למידה נחשבו כ"עצלנים" והמורה הייתה טוענת כי "אינם ממשים את הפוטנציאל הגלום בהם...". היום אנו יודעים כי קיימות לקויות למידה וקשיים נוירולוגיים אשר משפיעים על הלמידה ועשויים לבוא לידי ביטוי בהישגים לימודיים נמוכים,אשר לא קיימת הלימה בין יכולתם האינטלקטואלית לבין ההישגים הלימודיים.
פעמים רבות אנשים אלו חשים מתוסכלים מכיוון שהם מודעים לפער בין יכולתם השכלית לבין הישגיהם הלימודיים בפועל. פעמים רבות תסכול זה גורם לירידה בתחושת הערך העצמי ולקשיים נלויים בתחום ההתנהגותי והחברתי.
בנוסף להמלצות אופרטיביות לשיפור מיומנויות הלמידה,נכתבות המלצות לטיפול:בירור נוירולוגי,טיפול רגשי,הדרכת הורים,הוראה מתקנת,הפנייה לטיפולים פרא-רפואיים:קלינאי תקשורת,ריפוי בעיסוק. בנוסף נכתבות התאמות לימודיות,ע"פ חוזר מנכ"ל,אשר מיועדות לסייע לתלמיד להתגבר על קשייו ולהעזר ביכולותיו ובמוקדי הכוח אשר אותרו באבחון.
לאחר האבחון הדידקטי נכתבת תוכנית לימודית אישית,ע"פ ממצאי האבחון. אסטרטגיות הלמידה אשר מוצעות מותאמות למוקדי הכוח אשר נמצאו באבחון.לדוגמא אם למאובחן נמצאה עדיפות לערוץ השמיעתי לעומת הערוץ החזותי,אסטרטגיות למידה בתחום השפה יהיו לקרוא את המידע בקול רם ולהשתמש ברשמקול.
יש אפשרות להרחיב את האבחון לאבחון פסיכודידקטי. אבחון זה הוא אבחון כוללני אשר בודק את מיומנויות הלמידה בשילוב עם החלק הפסיכולוגי:מבחני האינטיליגנצייה הפורמליים,מבחנים אשר בודקים את התחום הרגשי ומאתרים קשיים חברתיים/רגשיים וחברתיים וכן מבחנים אשר בודקים את נושא הקשב והריכוז
לאחר האבחון הדידקטי נכתבת תוכנית לימודית אישית,ע"פ ממצאי האבחון. אסטרטגיות הלמידה אשר מוצעות מותאמות למוקדי הכוח אשר נמצאו באבחון.לדוגמא אם למאובחן נמצאה עדיפות לערוץ השמיעתי לעומת הערוץ החזותי,אסטרטגיות למידה בתחום השפה יהיו לקרוא את המידע בקול רם ולהשתמש ברשמקול.