הסודות מאחורי המדפים - מוצרים קפואים – האם יש לבדוק את התוקף ?
יובל לובנשטיין
כאשר אנו קונים מוצרי חלב, טבעי שנקפיד על תאריך התפוגה, אולם האם נכון הדבר גם לגבי מוצרים אשר נמצאים במקפיא ?
קיימת חובת סימון לכל יצרן ואו יבואן של מזון בדבר סימון תאריך היצור ואת התאריך האחרון לשיווק.
מסתבר שקיימת אי אחידות רבה בתאריכים בין המוצרים. באותו מקפיא ניתן לראות מוצרים עם תוקף של 60 יום ומוצרים בתוקף של חצי שנה ואף שנה.
המקפיא הוא האזור אשר בו הסבירות לפגי תוקף היא הגדולה ביותר ולו רק מהטעם של אי נוחות וקושי בבדיקה שוטפת של תאריכי התפוגה של המוצרים.
מעבר לשאלה מי אכן מחליט וקובע מהוא פרק הזמן הנכון לכל מוצר ? האם היצרן ? האם גורם חיצוני ? הכיצד אנו רואים באותו מקרר של קפואים מוצרים להם פערי תוקף כאלו ארוכים ?
האם משרד הבריאות מעורב בכל התהליך כלל ?
נושא "פגי התוקף" הוא כאב ראש לא קטן לרשתות המזון ( בעיה שלא קיימת בעוצמה כזו בשאר הרשתות למעט בחלק ממוצרי הפארם, הסוללות וצילום) מנסות להתמודד עם נושא זה בראש ובראשונה, בעת כניסת הסחורה לרשת, קרי בפתח המחסן המרכזי של הרשת ואו בפתח מחסן החנות הקולטת של הסחורה.
ברשתות אשר נושא התוקף ובריאות הציבור קרוב לליבן, ישנן הוראות שעה פנימיות, למשל איסור של כניסת מוצרים יבשים לדוגמא שימורים אם אין להם תוקף של פחות מ- 6 חודשים וכדומה.
מנגד ישנן נקודות מכירה, אשר "בנויות על תעשייה" זו ומנצלות את הורדת המחיר הדרסטית של הספקים, אשר סמוך לפקיעת התוקף ממהרים להיפתר מהסחורה בזריזות, תוך מתן הנחת מחיר משמעותית.
תופעה זו יכולה לקרות יותר בשווקים הפתוחים ואו אצל הפיצוציות, שם כל גורם הוא עצמאי ומקבל בעצמו את החלטות הרכש.
רשתות המזון, בעת ביצוע ספירות המלאי שלהן, בודקות היטב את נושא התוקף
וקורה לא אחת שהן מסירות מוצרים אשר לא אחת "התחבאו להם במקרר או במדף פינתי".
נושא התוקף מקבל לאחרונה יתר חשיבות וזאת, עקב המעבר ליצור מוצרים בריאים יותר, טבעיים יותר, אשר מכילים מן הסתם, פחות חומרים משמרים.
או במילים אחרות, אפשרות לקיצור חיי המדף של המוצר,כלומר תוקף קצר יותר.
שהרי קשה לאחוז את המקל בשתי קצותיו – ובצדק.
מנגד הציבור חייב להיות מודע לתופעה זו ולהיערך בהתאם.
קניית מבצעים של זוג ב- 30, במקום ב- 50 ₪ או כל הורדת מחיר משמעותית, וקנייה של יותר מיחידה אחת, במיוחד באזורים רגישים כמו מקפיאי הבשר, המאפים והעוגות הקפואות, מחייבת אותנו כצרכנים לבדוק את נושא התוקף ביתר יסודיות.
מי אמר שלא הכול, זה רק מחיר ?
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ אסטרטגי ושיווקי לחברות מוצרי הצריכה