הסודות מאחורי המדפים –האם העיצוב הופך את המוצר ?
יובל לובנשטיין
בשנים האחרונות ואולי במיוחד לאור כניסת המותגים הפרטיים של רשתות השיווק, אנו עדים לפריחה אדירה בתחום.
כולם לפתע נזכרו שיש למוצר גם אריזה וחשוב להיות עכשווי ואופנתי.
המותגים הפרטיים הביאו לידי ביטוי באריזות את ערכי המותג שלהם, הרבה מעבר ללגו ולשם, כמו לדוגמא, שקיפות.
הדבר בא לידי ביטוי בכיתוב ברור יותר על גבי האריזה, משקל, משך ההכנה, רכיבים, ערכים תזונתיים, הוראות הכנה ולעיתים גם שקיפות פיסית של האריזה, שמטרתה לחזק את ערכי המותג.
ניתן לראות היום שלל מוצרי פסטה באריזות יפות ומדהימות, אשר לרגע מאפילות על המותגים הישנים והמוכרים.
גם תחום הקטניות לא סובל ולהפך – הוא זוכה לעדנה כפולה ומכופלת, כמו שילוב זרועות אדיר בין בריאות ועיצוב – אכן נוסחה מנצחת.
על מנת לא להישאר "מאחור" יצאו גם מותגי הביניים בשינוי אריזות, כאשר דווקא הגדולים מגלים, יתר "כבוד" לאריזה הישנה וממטעים לשנותה בקלות.
ניתן לראות את המהפכה בתחום, דווקא כשמתבוננים במותגי יבוא, אשר שם מידת השינוי היא קטנה ואם היא קיימת, אזי היא נעשית בזהירות תוך הקפדה על המסורת ועל שינויים מינוריים באריזות המקור.
תחום חומרי הניקיון, הוא תחום מעניין בכל הקשור לפיתוח אריזות.
גם כאן האריזה משמשת כראש חץ מוביל בכל הקשור לדימוי המותג.
קחו למשל את תחום התרסיסים למיניהם.
ידית האחיזה של חלק מחומרי הניקוי, מזכירה די במדויק ידית אחיזה של רובה אוטומטי, ההדק גם הוא קיים, זווית או נטיית הבקבוק מזכירה מצב של היכון – בקיצור מוכנים לקרב על החיידק או על השומן והאבנית.
הכול משדר מוכנות, קרביות ומוכנות למלחמה.
מנגד במדף סמוך, ניתן לראות את נייר הטישו, באריזה רכה ומלטפת, בצבעי פסטל נעימים ומשרים רוגע.
אכן מה שקורה בישראל על המדף זו חגיגה אמיתי לתחום מעצבי המוצר, אולם יש לזכור ולהבין שבעתיד גם רשתות המזון לא ישנו את האריזות שלהן השכם והערב מהטעם, שגם המוצרים שלהם או לפחות חלקם יהפכו למותגים בפני עצמם.