נקודות מפתח לתוכנית עסקית מוצלחת
תוכניות עסקיות הינם חלק בלתי נפרד מתהליך הקמת מיזם או סטארטאפ טכנולוגי ומתהליך השגת המימון עבור המיזם. השגת המימון או ניהול נכון של המיזם, תלוי במרבית המקרים בכך שלמיזם קיימת תוכנית עסקית איכותית ואפקטיבית. הנה מספר נקודות מפתח שיש לקחת בחשבון לכתיבת תוכנית עסקית מוצלחת
כתובה באופן קריא ומקצועי
אם אתה רוצה שמקבלי ההחלטות יתרשמו לחיוב מהתוכנית, יבינו את המסרוהרעיון של המיזם אותו אתה מציג בתוכנית העסקית, אתה חייב שהיא תהיה מאורגנת באופן לוגי ומסודר עם טיעונים ומסרים שבנויים אחד על השני ומחזקים אחד את השני. על התוכנית להיות כתובה בשפה מקצועית ונטולת שגיאות כתיב, אחרות התוכנית לא תשיג את מטרתה ופשוט לא תיקרא.
מתן הסבר לגבי ה"כאב" הקיים בשוק והפתרון המוצע
הסיכוי למכור מוצר או שירות ללקוח מושפע משני כוחות עיקריים: הכח הראשון הוא צמצום הכאב והכח השני הוא מענה על צורך. אם לא תסביר באופן ברור בתוכנית העסקית איזה כאב המוצר שלך יכול לצמצם, או על איזה צורך הוא עונה, באמצעות נתונים וסקרים ממוסמכים, לא תצליח לשכנע את המשקיע להיענות לבקשת המימון
מתן דגש לגבי ייחודיות המיזם והיתרונות על המתחרים
הכר היטב את המתחרים שלך מבחינתהמוצרים שלהם והתמחור שלהם. מתוך ההכרות הזו עליך למצוא מה מייחד את המוצר שלך לעומתם. לומר "המוצר שלי הכי טוב" לא מספיק, עליך להסביר בדיוק איך הוא יותר טוב ולמה הלקוחות יעדיפו את המוצר שלך על פני המתחרים.
מודל עסקי מציאותי
ישנם סוגים שונים של מודלים עיסקיים, חלקם חדשים המתאימים לעידן האינטרנט וחלקם הם מודלים וותיקים ומסורתיים. לדוגמא: מכירה של מוצר בעבור מחיר חד פעמי, מכירת שירות לפי תשלום חודשי או שנתי, מכירת תוכנה בשיטת תשלום מתחדש או לפי שימוש, הכנסה מפרסום על בסיס כמות מבקרים, פרסום מונחה פעולה, מכירת זכויות קניין, ועוד רבים. המודל העסקי מסביר למשקיע כיצד המיזם לך ייצר הכנסות ורווחים. בחירת המודל הנכון עבור המיזם שלך יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון
תחזיות אטרקטיביות אך ריאליות
כל הצהרה בתוכנית העיסקית לגבי גובה הרווחים או ההצלחה של המיזם חייבת להיות מגובה במסמכים שיראו את אופן ההגעה למספרים או המסקנות הללו. אף משקיע, פרטי או מוסדי, לא ייקח את התוכנית העיסקית שלכם ברצינות אם תצהירו על רווח של מיליון דולר בתוך חצי שנה אם לא תראו לו בדיוק איך תגיעו לזה. חשב את נקודת האיזון של המיזם שלך - כמה כסף על המיזם להכניס כל חודש לאיזון ההוצאות. כלול בחישוב את שיעור הרווח הגולמי, את ההוצאות השוטפות ושאל את עצמך אם הסכום נראה ריאלי עבורך.
תקציר מנהלים איכותי
אין חלק המבטא טוב יותר את עוצמת הרושם הראשוני מאשר פרק התקציר מנהלים בתוכנית העיסקית. זה הפרק הראשון אותו קוראים המשקיעים ובמקרים רבים הפרק היחידי - אם תקציר המנהלים בתוכנית העסקית לא מצליח להלהיב את המשקיע ולמשוך אותו לקרוא הלאה או לא מצליח להעביר את התמצית של המיזם שלך באופן ברור, סיכויי ההיענות של המשקיע לממן את המיזם המתואר בתוכנית העסקית, אפסיים.