יש לי מיזם – כמה כסף צריך לגייס עבורו וכיצד תורמת תוכנית עסקית לפתרון המשוואה ?
"אז כמה כסף אתם צריכים ?". שאלה זו תעמוד בפניכם פעמים רבות בעת הקמת מיזם חדש בתחום התוכנה, האינטרנט או בכל תחום אחר – שהלא הרעיון הטכנולוגי שלכם אולי יפה, חדשני ועומד להפוך את עולם המיחשוב על פיו, אולם בסופו של דבר המשקיע אליו אתם פונים נדרש לדעת כמה כסף אתם מבקשים ממנו להשקיע וכיצד תוכלו להחזירו. עם זאת, יזמים רבים, העושים צעדים ראשונים בתחום זה, מוצאים כי אין להם את הידע המספק בתחום הפיננסי, וכי הם אינם מצליחים לתמחר את הפעילויות של המיזם, על מנת לתת תשובה איכותית וטובה. נכון, "האקסל סובל הכל", אולם אין ספק כי תוכנית עסקית טובה תוכל לקדם אתכם משמעותית בפתרון התעלומה – כמה כסף אתם צריכים ?
תוכנית עסקית מאפשרת הקמת חברה בעלת כדאיות כלכלית
יזמים רבים חיים בתחושה, כי המשקיעים והקרנות הם אלה שיקבעו עבורם כמה כסף יקבלו, אולם עובדה זו אינה נכונה, והמציאות מגלה כי משקיעים מעוניינים בהחלט לשמוע את דרישות היזם ובעיקר לראות מה מתכננן לעשות בכסף שאתו יגייס. כמובן שהמשקיעים לא ישקלו השקעה מבלי שהם מוודאים כי למיזם או לחברת ההזנק ישנה כדאיות כלכלית וסיכוי טוב להחזר על ההשקעה. נכון, ישנם מקרים בהן חברות אינטרנט מצליחות נבנו ללא כל כדאיות כלכלית מלכתחילה (דוגמת Tweeter). אולם מקרה זה הוא נדיר מאוד ונדרשים סכומי עתק להקים מיזם שכזה, וברור כי עדיף שלא לצאת להרפתקאות מעין אלה.
יתרונה של תוכנית עסקית הוא היכולת להעריך את תזרים ההוצאות וההכנסות שלכם וכימות שלהמשאבים וסכומי הכסף להם אתם נדרשים להקמה וביצוע של הסטארטאפ שלכם. בזכות תוכנית עסקית טובה תוכלו לבנות אסטרטגיה ותוכנית עבודה, מודל עסקי נכון, והחשוב מכל, לבחון את ישימות המודל והתוכנית מול גורמי השוק ומובילי דעה, ואף בהמשך לטייב את אותה תוכנית עסקית בהתאמה לתוצאות. כך לדוגמא, יתכן ובאותה תוכנית עסקית תציגו רעיון נפלא בתחום האינטרנט הסלולרי, אולם תגלו כי המודל השיווקי שבחרתם דורש השקעת עלויות גבוהות מאוד בפרסום המהוות סיכון גדול מאוד לגבי כדאיות המיזם והגעה לרווחים. ככל שתגלו תוצאות אלה בשלב מוקדם מדי (לשם כך נועדה תוכנית עסקית ), הרי שהביטחון שלכם אל מול המשקיעים יגבר, כמו גם היכולת לבסס את המספרים המוצגים בתוכנית העסקית שכתבתם.
מהם השיקולים המשמשים בהכנת תוכנית עסקית ובחישוב סכום ההשקעה ?
שוק חברות ההייטק הוא שוק סוער ודינמי, ואין דין סכום השקעה הנדרש לחברת מוצר א', זהה לסכום השקעה הנדרש לחברת מוצר ב'. כך לדוגמא, פיתוח מוצר בתחום מכשור רפואי או שבבים אלקטרוניים דורש תהליך פיתוח ארוך מאוד והקמת תשתית יקרה מאוד, בעוד פיתוח תוכנה לאינטרנט או מוצר מדף תוכנתי אחר הוא זול משמעותית, ואינו נדרש לכל תשתית מיוחדת, שלא לדבר על חברות סטארטאפ המפתחות אפליקציות אייפון ,שהן זולות מאוד מבחינת ההשקעה הנדרשת.
זכרו, כי גם אם הגשתם תוכנית עסקית מושלמת, הרי שמוכנות המשקיעים להצטרף אליכם תלויה גם ביכולותיהם הפיננסיות ובסכומי הכסף הפנויים שיש בידם להשקעה. הניסיון של השנים האחרונות והמיתון בשוק ההייטק גרם לחלק גדול מהמשקיעים להיזהר בהשקעותיהם, להתרחק מחברות המצויות בשלב ה- seed (שלב הרעיון), ובעיקר – להעדיף יזמים מוכרים שיש להם ניסיון מוכח בהקמת מיזמים דומים. הפתרון בשלב הזה הוא לגייס סכומים קטנים יותר ממשקיעים פרטיים (אנג'לים) לפני שפונים לקרנות הון סיכון) ולכתוב תוכנית עסקית המציגה בצורה מקצועית את האופק של המיזם שלכם.
תוכנית עסקית תסייע לכם לבנות מדרג בסכומי ההשקעה לפי אבני דרך
גם אם הרעיון שלכם מצוין, הצגתם תוכנית עסקית למשעי, וקיבלתם את הסכמתם העקרונית של המשקיעים, זכרו כי פעמים רבות יעדיפו אלה שלא להשקיע את כל סכום הכסף בבת אחת, כי אם על פי תוכנית מדורגת ועל פי ההתקדמות לפי אבני דרך. לפיכך, במסגרת תוכנית עסקית , התשובה לשאלה "כמה כסף אתם צריכים "תידרש להראות את תוכנית הפיתוח לאורך זמן, ולהציג את אבני הדרך בהם תציגו הצלחה מחד וצורך בהשקעה נוספת – מאידך. כך לדוגמא, השתמשו באותה תוכנית עסקית על מנת להציג למשקיעים, כמה כסף תצטרכו על מנת לפתח אבטיפוס ולהוכיח היתכנות טכנולוגית ושיווקית למוצר. בהמשך הדרך, על פי מתווה התוכנית העסקית , תוכלו לבקש את יתרת סכום ההשקעה, לצורך שיווק וחדירה לשוק, מה שכמובן יקל על המשקיעים להשקיע לאחר שיחזו בהצלחת ה prototype שפיתחתם.