ערב גיבוש קולקטיבי
סיפור אמיתי, יום אחד החליטו כמה חברים להקים פאב וכך לקיים חלום ישן. הם חיפשו שותפים נוספים שיכנסו איתם למיזם. לאט לאט השמועה תפסה כנפיים ודרך מעגלים נוספים של חברים הגיעו עוד משקיעים כמו טייס, עורך דין וניצב בדימוס ממשטרת ישראל. וכך החלום התגשם והפך למציאות בשם "בר קולקטיב" שהוא מועדון אטרקטיבי כשלעצמו, מה שמוכיח שלא כל הקמת קולקטיב פירושו מהפכה ושינוי סדר חברתי קיים.
אין ספק כי צדקה מרגרט מיד באמרתה "לעולם אל תטיל ספק בכך שקבוצת אנשים קטנה, מתחשבת, מחוייבת של אזרחים יכולה לשנות את העולם. זוהי הדרך היחידה בה השתנה העולם עד היום". המשפט מדגים כי גם בעולם העסקי כאשר העובדים מחויבים לחזון, למטרות וליעדים של הארגון לצד חברות אישית והבנת הצורך בשיתוף של מיומנויות משלימות ביניהם, הדבר ישפיעה הן על הסיפוק האישי והאושר במקום העבודה והן על התרומה של יצירת חדשנות וערך למוצרי הארגון. עובדי חברת גוגל למשל יכולים להקדיש כעשרים אחוז מזמנם בעבודה לטובת פרויקטים אישיים או קבוצתיים, הדבר תורם לסיפוק אישי ומצד שני לרווח עסקי במידה והפרויקט מצליח.
ערב גיבוש תפקידו להעלות את המורל של העובדים, הוא מחזק את רוח הצוות, הוא חודר לעולמו הפרטי של העובד ובכך מאפשר לשאר חברי הצוות והעובדים יכולים להכיר טוב יותר אחד את השני. כאשר לתרבות הארגונית של החברה החזון והמטרות שלה יש משקל מועט יותר בערב.
להלן עשרת עצות לארגון ערבי גיבוש מהנה אך גם כזה שישפיע על התקשרות הבין אישית בין העובדים.
1.רשימת מטרות- רשמו כיצד בעצם התגבש הרעיון לערוך ערב גיבוש ולאחר מכן התמקדו במה שאתם רוצים להשיג בערב הגיבוש. מה המטרה הראשית והמשנית, גם לגבי העובדים וגם לגביכם (הכרה מחודשת של העובדים בכם כמנהיגים וכו..).
2.בירור התקציב - כפי שנאמר במונולוג של המלט "כן זה הקוץ".. על פי התקציב תוכלו לדעת האם להזמין אומן/ית לערוך את ערב הגיבוש במועדון או מסעדה או אולי בבית.
3.קביעת תאריך - בדקו רק בלוח השנה העברי ולא באווט לוק. פתאום התחוור לכם שבכלל יש צום באותו יום או חג נוצרי שלא ידעתם על קיומו. מתוך הניסיון שלכם בעבודה בחרו יום שהוא לא עמוס במיוחד ( בדרך כלל יום ראשון הוא אחד מהימים הללו). יש לאסוף את העובדים ולעדכן אישית על התאריך שנבחר.
4. בחירת מקום - ישנם שלוש אופציות, בחוץ (בטבע), במסעדה או מועדון או בבית פרטי.
מסעדה - חשוב לברר עם יש חדר פרטי ועד כמה הוא יכול להכיל. היתרון במסעדה הוא שאין צורך לדאוג לאוכל, החיסרון שלא ניתן לערוך כל הפעלה חברתית (מקום קטן ואקוסטיקה)
מועדון - היתרון של מועדון שהוא מספק גם הפעלה חברתית (קריוקי, ריקודים), החיסרון איבוד האינטימיות בשלב שבו הרעש וכמות האנשים מגיעה לשיא.
בית פרטי / דירה - היתרון הבולט הוא צמצום עלויות. אין צורך לשלם על המקום ואפשר לבקש מהעובדים להביא דבר מה לאכול או לשתות בהתאם לרשימה שתוכן מראש. הדבר יגרום גם לתחושת הזדהות ומחויבות של העובדים כלפי האירוע (כיוון שמישהו תרם את ביתו לעניין) וברגע שהם יצטרכו להביא דבר אוכל או שתייה הם גם הופכים להיות "שותפים".
5.בחירת האוכל - בהתאם לארוחת הצהרים ולמה שהעובדים מזמנים אתם יכולים לקחת את הרעיונות. חשוב לבדוק האם המסעדה כשרה, גלאט כושר ועוד.
6.פעילות חברתית - שלב ראשון הוא לחפש את אלה שאוהבים להיות על הבמה ולבקש מהם להכין הפעלה חברתית. השלב הבאה הוא לבדוק מה אתם רוצים להפיק מערב גיבוש. אם זה חיזוק הקשרים הבין אישיים אפשר להזמין סדנת שפת גוף ותקשורת לא מילולית, ניתן להזמין סדנת גרפולוגיה, נומרולוגיה, אם אתם רוצים הפעלה יותר משוחררת אפשר ללכת על סדנת יוגה צחוק, אם אתם רוצים שהעובדים בעיקר יצחקו וייהנו הזמינו סטנדאפיסט. חשוב לבדוק מהיכן האומן/ית מגיעים הרבה פעמים הדבר יכול לחסוך לכם לו מעט כסף.
7. תזכורת - שבוע לפני יש לאזכר את העובדים במייל לגבי התאריך והמקום ומה כל אחד צריך להביא.
8 ביום האירוע חשוב לבדוק - כבר בבוקר להביא בלונים, או שוקולדים לשים לכל אחד על השולחן עם משפט כגון " מתחילים את היום עם משהו מתוק בכדי שבערב נוכל את כל המנה האחרונה).
ניתן לשלוח sms לכל העובדים עם הכותבות המדויקת, ונקודת ציון (הדבר יחסוך את הטלפונים בערב).
9. להוציא את הרשימה - להתקשר לאומן/ית לבדוק אם הם יודעים איך להגיע ובכך לבדוק שהכול בסדר. להתקשר שוב למסעדה, לבדוק שהחדר פנוי, כנ"ל לגבי מועדון. רצוי להזמין את העוזר/ת ליום שלמחרת.
10. הצטיידו בהרבה אופטימיות - , תנו את המקסימום מבחינתכם שהאירוע יצליח ואני בטוח שהעובדים ידעו כיצד להודות לכם על כך. ב-ה-צ-ל-ח-ה