בעת רכישת פוליסות ביטוח רכב, השאלה האם קיימות ומותקנות בכלי הרכב המבוטח מערכות בטיחות אינה עולה, בשונה מדרישות חברות הביטוח להתקנתם של מוצרי מיגון לכלי הרכב המבוטחים. מערכות בטיחות ברכב אינן תורמות או מורידות מהסיכון כי הרכב יהיה מעורב בפעולת זדון כגון גניבת כלי הרכב או פריצה לתוכו, אולם קיומן של מערכות בטיחות ברכב משפיע הן על הסיכוי כי כלי הרכב יהיה מעורב בתאונת דרכים, והן על הסיכון כי בעת התרחשותה של תאונת דרכים הפגיעה הגופנית בנהג ובנוסעים תהיה גדולה.
ביטוח רכב - אלו פוליסות מושפעות מקיום מערכות בטיחות ברכב?
ניתן לחלק את מערכות הבטיחות ברכב לשני סוגי מערכות: מערכות אקטיביות ומערכות פאסיביות. מערכות אקטיביות הינן מערכות אשר נכנסות לפעולה לפני התרחשות תאונת דרכים במטרה למנוע את התאונה. מערכות בטיחות פאסיביות אינן משפיעות על הסיכוי של כלי הרכב להיות מעורב בתאונת הדרכים, אולם משפיעות על הסיכוי כי בעת התאונה הנהג או הנוסעים יפגעו באופן משמעותי.
מערכות בטיחות אקטיביות משפיעות הן על פוליסות ביטוח חובה לרכב והן על פוליסות ביטוח מקיף לרכב כיוון ובשני המקרים עצם המעורבות בתאונת דרכים מהווה גורם סיכון לפגיעה בגוף אשר בעקבותיה יידרש פיצוי מפוליסת ביטוח חובה, והן על פגיעה ברכוש, בכלי הרכב עצמו, אשר בעקבותיו יידרש פיצוי מפוליסת ביטוח מקיף.
בניגוד למערכות בטיחות אקטיביות, מערכות בטיחות פאסיביות אינן משפיעות על הסיכוי להיות מעורב בתאונה אלא רק על הסיכוי להפגע כתוצאה מהתאונה אשר התרחשה, ועל שום כן משפיעות על פוליסת ביטוח חובה בלבד.
ביטוח רכב - אילו מערכות בטיחות אקטיביות קיימות?
קיימות כיום מספר מערכות בטיחות אקטיביות ברכב אשר תופסות פיקוד על אלמנטים שונים בנהיגה בעת מצוקה או לצורך הפיכתם לטובים יותר.
מערכת ידועה ואחת הישנות שבהם הינה מערכת ה-ABS אשר באה למנוע נעילת גלגלים בעת עצירת חירום. האינסטינקט הטבעי הינו ללחוץ על הבלמים בלחיצה ארוכה וחזקה בעת חירום, אולם עצירה כזו עלולה להביא לנעילת הגלגלים ועצירה אשר אינה מיטבית. מערכת ה-ABS מזהה מצבים שבהם עלולה להגרם נעילת גלגלים וגורמת ללחיצה על הבלמים להיות עם פולסים במקום רצופה ובכך מונעת את נעילת הגלגלים.
מערכות נוספות הנוגעות למערכת הבלימה באות לשפר את יכולת הבלימה על ידי איזון הלחצים המופעלים על כל אחד מגלגלי כלי הרכב, ומערכת אשר מזהה בלימת חירום ומגבירה את יכולת הלחיצה באופן משמעותי ובכך מקצרת את המרחק אותו עובר הרכב בעת בלימת חירום.
מערכת חשובה נוספת דואגת להחזיר את השליטה לנהג לאחר מצבים של איבוד שליטה על ידי לקיחת פיקוד לא רק על מערכת הבלימה אלא אף על מערכת ההיגוי.
ביטוח רכב - מי מרוויח מכך שאין דרישה לקיום מערכות אקטיביות בכלי הרכב?
חברות הביטוח דורשות כי אמצעי מיגון המקטינים את סכנת הגניבה לרכב יהיו מותקנים בכלי הרכב לפני שתסכים לבטח כלי רכב בביטוח מקיף, אולם אינה דורשת התקנת מערכות בטיחות מתקדמות אשר יפחיתו באופן משמעותי את הוצאות הפיצוי ויועילו אף לנהגים והמבוטחים עצמם. נשאלת השאלה מי מרוויח ממצב זה?
כאשר קיימת דרישה להתקנה של אמצעי מיגון, החברות האחריות על יבוא והתקנת אמצעי המיגון הן המרוויחות העיקריות. חברות אלו נמצאות לעתים קרובות בעסקאות מתן שירותים כאלו ואחרים עם חברות הביטוח, כך שהאינטרס המשותף גורר דרישה להתקנת אמצעי מיגון. אולם למה הדרישה לא קיימת לגבי אמצעי הבטיחות?
אמנם, בכלי הרכב הישנים קשה יותר, ולעתים בלתי אפשרי, להתקין מערכות מעין אלו, אולם לא נראה כי זו הסיבה. כמו רב הדברים, גם כאם הסיבה העומדת בבסיס הדברים היא סיבה כספית: חברות המספקות פרנסה טובה לחברות הביטוח בנושאי ביטוח רכב הן חברות הליסינג, אשר דואגות להגדיל את רווחיהן על ידי רכישת כלי רכב ללא אמצעי בטיחות מתקדמים אלו.