אתם מבחינים כי התנהגותו של ילדכם שונה מזו של ילדים אחרים; רמת הקשב שלו נמוכה, הוא מתקשה לשלוט ברגשותיו, התנהגותו אימפולסיבית, הוא תוקפן ובהתנהגותו סממנים נוספים האופייניים ל- ADHD (על מאפייני ה- ADHD ניתן לקרוא במאמר הראשון בסדרה זו וכן באתר שלי, בקטגוריה "אימון להפרעת קשב וריכוז", בקישור לצפייה על מאפייני ה- ADHD). לעתים אלו הן הגננת, או המורה, המביאות לתשומת-לב ההורים את הקשיים עמם מתמודד הילד במסגרת בה הוא נמצא.
זה הזמן לפנות לאבחון מקצועי, לשם הערכת הקשיים מהם סובל ילדכם וכדי לברר האם אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז- ADHD. הערכה מקצועית חשובה לשם מתן סיוע ומענה ההולמים ביותר לקשיים עמם מתמודד ילדכם.
חשוב לזכור כי אבחון של הפרעת קשב חייב לכלול תחקור מקיף של מערכת החינוך (גננות/ מורים) וההורים לגבי תפקודו של הילד, בבית, במסגרת החינוכית בה הוא נמצא ובפעילויות חברתיות אחר הצהרים. חלק חשוב מאד מהאבחנה הוא המידע אודות תפקודו של הילד.
סקירה של האבחונים להפרעת קשב וריכוז
אבחון אצל רופא נוירולוג ילדים- חשוב מאד שהילד יעבור בדיקה רפואית, כדי לשלול סיבות רפואיות נוירולוגיות לסממנים שנצפו בהתנהגותו. הרופא יאבחן את הילד ואף ימליץ על טיפול תרופתי הולם. במידת הצורך יפנה הרופא את הילד לאבחונים נוספים- רפואיים, פסיכולוגיים ו/או דידאקטיים.
אבחון דידאקטי- אבחון זה חיוני כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. מטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות מסוימות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), וכן את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית. כמו כן מאתר האבחון דרכי הוראה ואמצעי תמיכה בבית-הספר, על-מנת לעקוף את הקשיים שאותרו.
אבחון פסיכו-דידאקטי- אבחון זה משלב בין היבטים פסיכולוגיים והיבטים דידקטיים ונערך על-ידי שני מומחים: מאבחן דידאקטי ופסיכולוג. האבחון הפסיכולוגי כולל הערכה של התחום הקוגניטיבי והתחום הרגשי. בתחום הרגשי מתבצעת הערכה של הקשיים, היכולות החברתיות, הכוחות, התפיסה העצמית, תפיסת המציאות ועוד.
בדיקת TOVA- זוהי בדיקה ממוחשבת הבודקת תפקודי קשב ממושך. הבדיקה מספקת הערכה של תפקודי הקשב של הנבדק ביחס לנורמה מקובלת בקבוצת הגיל. הנבדק מתבקש למלא אחר מטלה משעממת במחשב משך 20 דקות, ולאחריהן 20 דקות נוספות- הפעם לאחר נטילת ריטאלין. תוצאות הבדיקה מראות את השינוי בקשב ובריכוז של הנבדק במילוי המטלה המשעממת, עם הריטאלין ובלעדיו, ומסייעות לרופא בבחירת הטיפול התרופתי ההולם.
הכותבת היא מומחית לאימון להקניית כישורים רגשיים, חברתיים וניהוליים לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז. בעלת 20 שנות ניסיון בעבודה עם מתבגרים.
קרדיט:
גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי להובלת תהליכי שינוי וצמיחה, באמצעות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP ודמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז והקניית כישורים רגשיים וחברתיים. 052-8913387
לאתר האינטרנט של מחברת המאמר: http://gilat-coaching.co.il/