במסגרת עבודתי כבונה ומעצב אתרי אינטרנט ובמיוחד אתרי תדמית לאומנים, הדילמה הראשונית בה נתקלים לקוחותיי היא מבנה האתר שלהם: כמה עמודים לבנות, חלוקתם הנכונה ועוד.
הנטייה הטבעית של הלקוח היא לרצות כמה שיותר עמודים, שכל עמוד יכיל מידע מאוד ממוקד והתוצאה בדרך כלל שלילית מאוד: אתר המורכב מהרבה עמודים ומבלבל את הגולש. אז מה עושים? איך גורמים לאתר התדמיתי להיות ידידותי למשתמש ובו בזמן מקיף וממוקד? אנסה לענות בפסקאות הבאות, כמובן שמתוך השקפתי האישית וניסיוני בתחום.
אתרי תדמית המכילים יותר משישה עמודים בדרך כלל יפספסו את המטרה. (אני מדבר על אתרים לאומנים, זמרים, שחקנים, רקדנים וכדומה) האתר הרשמי הממוצע יכיל עמוד ראשי, מידע על האומן, גלריית תמונות, עמוד וידאו, צור קשר ועוד עמוד נוסף. אין צורך ביותר מזה. למה? ובכן, קחו בחשבון שבעידן הנוכחי מהירות היא שם המשחק, ובמיוחד אם מדובר על תושבי מדינת ישראל. הגולש הממוצע לא יישאר באתר שלכם זמן רב, מדובר על שניות או מקסימום מספר דקות מועט מאוד. לכן ככל שמספר בדפים יהיה גדול כך יגדל הסיכוי שיתפספסו יותר דברים.. אותו החוק תקף גם לסידור התכנים בתוך העמודים כמובן. לכן נסו לא לבלבל את המשתמש ביותר מידי דפים או בשמות מוזרים לכל דף – כמה שיותר פשוט כך יותר טוב.
עוד נקודה מתעתעת ובעייתית היא סוגיית ה INTRO שקיים במספר רב של אתרי תדמית. מדובר בסרטון פתיחה קצרצר, בדרך כלל מבוסס פלאש, אשר מופיע לפני הכניסה לאתר עצמו. בשתי מילים – לא מומלץ. בכלל. לפני מספר שנים האינטרו היה מקובל ונחמד, אנשים עדיין צפו בו, אך בימים אלו הפך להיות מעצבן וקיים סיכוי גדול שיגרום למשתמש לעזוב את האתר עוד לפני שצפה בתכניו. נסו לשלב את האינטרו בתוך דפי האתר עצמם כדי לעקוף בעיה זו. אם בכל זאת אתם חפצים באינטרו הקלאסי דאגו לפחות לשלב בו את אופציית ה "דלג" (SKIP) בצורה בולטת לעין כדי שלא תפספסו את אלו שלא רוצים לצפות בו. כמו כן חשוב שסרטון האינטרו יהיה מעניין וקצר ככל שניתן ושוב על מנת למזער את הבעייתיות הטמונה בו.
העמוד הראשי של האתר הרשמי של האומן מהווה הרבה פעמים בעיה נוספת – מה בכלל צריך להיות בו? הרבה אתרי תדמית של אומנים מכילים עמודים ראשיים נקיים מתוכן: רק תפריט ואיזו תמונה או סרטון מרשימים. גם פה נקודת ה "אל תעייפו את הגולש" תקפה. עמוד ללא תוכן שווה לבזבוז זמן עבור המשתמש ולכן מעלה את הסיכוי שיברח מהאתר שלכם לפני שיספיק לצפות בתכנים החשובים. הפיתרון אותו אני מציע ללקוחותיי הוא לשלב את המידע הכי חשוב וחיוני בעמוד הראשי, וזאת מפני שעמוד זה הוא הראשון אליו נחפש המשתמש, החזק ביותר ללא ספק. בין התכנים אותם ניתן לשלב בצורה יפה בעמוד הראשי: חדשות הנגללות באופן אוטומטי, אופציה ליצירת קשר, מספר תמונות או סרטון חדש של האומן, שיר חדש ופרטים עליו ועוד. ישנה נטייה לחשוב על העמוד הראשי של האתר התדמיתי כעל עמוד ללא תוכן אך ההפך הוא הנכון – כפי שכתבתי קודם לכן, הוא העמוד החזק ביותר ולכן חשוב לנצל אותו! כמו כן אל לכם לשכוח שככל שמספר העמודים מתומצת יותר כך תשלמו פחות לבונה האתר, נקודה חשובה כשלעצמה.
לסיכומו של עניין, לפחות לעת עתה, אתרי תדמית לאומנים שונים לעיתים מאתרי אינטרנט אחרים – יש לבנות אותם בצורה חכמה, ממוקדת ופשוטה ובו בעת מתוחכמת, מעניינת ומושכת, משימה לא פשוטה אך הכרחית להשגת המטרה – השארת הגולש באתר לזמן רב ככל שניתן.
בהצלחה!