אז בניתם לכם אתר אינטרנט מרשים, אתם מרוצים ממנו עד הגג. האתר מעביר לגולשים בדיוק מה שרציתם, מתוכנת ומעוצב כראוי, וכהוכחה שילמתם על בנייתו לא מעט. מה עכשיו? הרי בניית אתרים אינה נגמרת בבניית האתר בלבד. אתר אינטרנט הוא ישות בפני עצמה, דינאמית, חיה ונושמת, או לפחות כך צריך להתייחס אליו. אם לא תדעו כיצד לתחזק את האתר שלכם, לגרום לו להיות מעניין ומושך גם לטווח הזמן הארוך – זה יאבד במהרה מכוחו והתוצאות יראו בכניסות לאתר ומשך השהייה בו, אשר יצנחו בצורה משמעותית. אנסה במאמר קצר זה לסכם את הפעולות שכדאי לכם לעשות על מנת לשלב בדרך היעילה ביותר בין תחזוקת האתר לחוסר תלות בבונה האתר שלכם, וכך למעשה תחסכו הרבה כסף.
השלב הראשון יהיה ליצור חוסר תלות רבה ככל שניתן במתכנת האתר. בניית אתרים יכולה להיעשות במספר רב של צורות שונות ומשונות, רובן יוצרות תלות ביוצר האתר בעיקר בכל מה שנוגע לעדכונים שוטפים. אחת מהדרכים בה נוקטים בוני אתרים רבים על מנת להרוויח כסף לטווח הארוך היא בניית אתר ללא ממשק עדכון עצמאי, וכך למעשה הלקוח זקוק להם בשביל לעדכן את תכני האתר שלו. הטענה שלהם בדרך כלל היא שהלקוח לא צריך ממשק עדכון כי אתרו לא זקוק לעדכונים תכופים מפאת תחום עיסוקו ויצירת ממשק כזה יעלה לו כסף רב אשר לא כדאי במונחים של עלות תועלת. הרשו לי להגיב בצורה בוטה מעט: מדובר בשטויות ובלבול שכל. לא יצא לי להיתקל מעולם בלקוח אשר לא היה נהנה מהיכולת לעדכן את אתרו בזמנו החופשי ובצורה עצמאית לחלוטין. עדכון האתר, גם אם נעשה פעם בחודש הוא מרכיב חשוב ואף קריטי בתחום. בניית אתרים וקידומם באינטרנט, ולכן חשוב שהשליטה תהיה לחלוטין בידיו של בעל האתר. לכן, אם בניתם לכם אתר אשר לוקה בחסר בנקודת מפתח זו פנו למקים האתר שלכם ובקשו ממנו לייצר ממשק אשר יאפשר לכם לבצע שינויים בתכני האתר – לא בעיצובו, רק בתכניו. סביר להניח שתאלצו לספוג הוצאה כספית קלה, אך זו תתברר לכם ככדאית לעתיד, גם לזה הרחוק.
לאחר שהשבתם לעצמכם את השליטה באתר, חשוב שתבינו מה לעדכן בו ובאיזו תדירות. לכאורה מדובר בשאלה בנאלית עליה התשובה פשוטה, אך זהו אינו המצב. מחזיקי אתרים רבים נוטים לבחור באחת מאפשרויות הקצה: עדכון לעיתים רחוקות בלבד של תכנים בעלי משמעות או עדכון OVER תכוף אך בתכנים חסרי משמעות וחסרי קשר לאופי האתר עצמו. בניית אתרים ועדכונם בצורה נכונה צריכה להיעשות בצורה שקולה. הפתרון הטוב ביותר יהיה לעדכן כמה שיותר אך בתכנים איכותיים אשר קשורים באופן ישיר לנושא בו עוסק אתר האינטרנט. מנועי החיפוש אוהבים אתרים המתעדכנים בקצב גבוה, אך אינם אוהבים עדכונים חסרי משמעות. מעבר לזאת, קהל הגולשים אינו טיפש: קל להבחין באתר אשר מתעדכן לשם העדכון ומאתר כזה יתרחקו הגולשים במהרה.
בואו נעשה קצת סדר בדברים:
בניתם אתר, השבתם לעצמכם את השליטה בו ברמת עדכון התכנים, הבנתם כיצד ובאיזו תדירות לעדכן אותו. עד כאן הכול טוב ויפה. הצעד האחרון יהיה עדכון גראפי של האתר. עדכון זה במרבית המקרים אינו יכול להתבצע על ידי בעל האתר בעזרת ממשק העדכון ומצריך פנייה לבונה האתר ולכן תשלום נפרד אך חד פעמי. מדובר בעדכונים חשובים הנעשים בתדירות מאוד נמוכה ומהווים חלק חשוב בתחום בניית אתרים לטווח הארוך. בדרך כלל מדובר בהוספות אלמנטים בודדים כגון נגן שירים או וידאו, שינוי כזה או אחר של תמונות רקע – לא שינויים הדורשים יצירה מחדש של האתר או משמעותיים מספיק על מנת לגרום לו להראות שונה ומושך אף יותר.
בניית אתרים היא תחום מורכב הדורש מעורבות מצד בונה האתר ומצדכם כאחד.
שילוב נכון ומאוזן של הכללים הנ"ל יניב לכם אתר מנצח אשר תוקפו לא יפוג לעולם.