במהלך עיסוקי כבונה אתרים יצא לי להיתקל בהרבה סוגים של אנשים. אחת ההפתעות הגדולות ביותר שהדהימו אותי היה לגלות שמספר לא מבוטל של לקוחות מושפעים ממגוון אמנות טפלות בעת קבלת החלטות בנוגע לתהליך בניית האתר שלהם! אין צורך להסביר כמובן שתחום בניית אתרים אסור שיהיה מושפע מאמונות אלו.. ובכן, מסתבר שישנם אנשים אשר לא מקבלים זאת ויעשו הכול על מנת שאתריהם לא יעברו על מספר חוקי "ברזל" ע"פ אמונתם. אז מה אמור לעשות בונה אתרים כאשר עומד מול עובדה קיימת זו? האם עליו לקבל את המצב או לנסות ולעשות כל שביכולתו על מנת לשנות את פני הדברים? הרי נכון שהאתר שייך לבעליו אך הוא גם פניו של בונה האתר.
התשובה לבעיה זו אינה ברורה ועל אחת כמה וכמה אינה פשוטה. מצד אחד בניית אתרים הינה תחום ככל האחרים וגם כאן "הלקוח תמיד צודק". מצד שני במקצוע כמו זה ההולך ומתפתח מיום ליום ונמצא אולי בשיא תאוצתו קשה להתפשר וכתוצאה אולי לאבד את העבודה לטובת המתחרים. לכן הפתרון (לדעתי כמובן) צריך להיות בניסיונות שכנוע והסבר פרטני של המצב הבעייתי ללקוח. בשלב זה נכנסות למשוואה הכישרון האישי של כל בונה אתרים אשר מתפקד כפסיכולוג למעשה. בונים אשר חסרים כישרון זה יכשלו סביר להניח במשימה ויאלצו לבחור באחת משתי האופציות: להסכים לדרישות הלא הגיוניות של הלקוח ולוותר על עקרונותיהם המקצועיים או לשמור על אלה ולוותר על האתר..
מה הן אותן אמונות בעייתיות, איך הן באות לידי ביטוי בתחום בניית אתרים וכיצד ניתן לגשת ללקוח הפועל על פי אמונות טפלות?
ובכן, כמות האמונות היא אינסופית אך ישנן כמה מרכזיות החוזרות על עצמן. דוגמא היא שימוש באלמנטים שונים האסורים ע"פ אמונות הלקוח בטענה שמביאות למזל רע – אתר לחנות בעלי חיים לדוגמא אשר בעיצובו מופיעות דמויות של חתולים. ישנם לקוחות אשר לא מוכנים בשום פנים ואופן להופעת חתול שחור באתרם גם אם זה מותאם לעיצוב האתר ככפפה ליד! דוגמא קיצונית יותר היא שימוש בצבעים אשר לפי אמונות הלקוח יכשילו את מטרות האתר: שחור בעיקר. הבעיה היא שצבע נפוץ זה הינו חיוני לעיצוב כמעט של כל אתר וחסרונו מורגש באופן ברור.
אז כיצד אנו העובדים בתחום בניית אתרים יכולים לשכנע לקוחות אלו לסגת ולקבל את הדעה המקצועית שלנו, בהנחה והם אינם מוכנים לפנות לפסיכולוג...? ובכן כפי שכתבתי קודם לכן, אנחנו הופכים לפסיכולוגים. כלל ראשון הוא להקשיב. הלקוח צריך לקבל את ההרגשה שישנה הבנה מלאה בינו לבינינו. לאחר שמטרה זו הושגה צריך להסביר ללקוח בצורה עדינה את תוצאות ההחלטות שלו ושהן למעשה מהוות אנטי-תזה למטרותיו ומטרות האתר. יש לציין בפניו שתהליך בניית אתרים מערב באופן פעיל את הלקוח אך גם את דעותיו המקצועיות של בונה האתר. הצעד הבא יהיה לנסות ולמצוא פשרה. אסור בשום פנים ואופן להתייחס לבעל האתר כמשוגע או לבטל את טענותיו באופן מוחלט – זה ייצור סוג של אנטי ותגובה תוקפנית מצידו ויכשיל את המטרה אותה אנו מנסים להשיג. יש לתת ללקוח את האפשרות להציע באופן אקטיבי פשרות שונות ולשמור על ראש פתוח! בניית אתר אינה חייבת להיכשל אם ישמור על כללי האמונה הטפלה באופן מינימאלי.
במידה ונפעל בצורה נכונה ורגישה סיכוי רב שנצליח להגיע לעמק השווה. מילות המפתח הן פתיחות ורגישות! זכרו: בניית אתרים היא מקצוע מגוון מאוד ולכן לא קיימת דרך אחת נכונה לבצע את העבודה אלא דרכים רבות. מטרת בונה האתר היא לקבל את העבודה ולרצות את הלקוח על מנת לשמר אותו, ובמקביל לייצור אתר איכותי בסטנדרטים גבוהים. באם נתקלתם בלקוחות בעיתיים זכרו שאף אחד לא מושלם, גם לא אתם, ונסו לנתב את האמונה הטפלה מחיסרון ליתרון בו תוכלו להשתמש בבניית האתר.