בניית אתר באינטרנט מהווה אמצעי חיוני לשיווק בעליו ואין כמעט אחד אשר לא בנה לעצמו אחד לפחות, אם לא יותר. הצורך בעדכון האתר, תכוף יותר או פחות, הכרחי הוא. בניית אתרים נכונה חייבת לקחת בחשבון את אופציית העדכון ולאפשר שינוי בתכנים הקיימים בקלות ובמהירות. בניית אתר אשר לא ניתן לשינוי תביא תוך זמן קצר לנפילתו.
קיימות שתי אופציות לעדכון אתר האינטרנט: בעזרת בונה האתר או דרך מערכת ניהול תוכן בצורה עצמאית. מחזיקי אתרים רבים מעדיפים בשלב בניית האתר לחסוך ברכישת מערכת ניהול תוכן (אשר ניתנת לרוב בתוספת תשלום, אך לא תמיד) ולהסתמך על עדכונים דרך בונה האתר. בחירה זו עולה להם ביוקר לטווח הרחוק מכמה סיבות עיקריות:
- כל שינוי בתכני האתר עולה מעט יחסית במיידי, אך לאורך זמן הסכום מצטבר וגדל ומסתבר שהיה משתלם יותר להשקיע בממשק ניהול תוכן.
- התלות בחברת בניית האתרים והצורך בתשלום עבור כל עדכון פוגע באתר והשיקולים לעדכונו הופכים ללא אובייקטיבים אלא לתלויי תקציב.
- זמינות חברות בניית אתרים הינה מרכיב חשוב ולפעמים זו אינה מתפקדת כראוי, עובדה אשר הופכת לקריטית כאשר נדרש שינוי בתוכן ברמה המיידית.
מתוך כל הסיבות הנ"ל ואינסוף אחרות ההשקעה בבניית מערכת ניהול תוכן חשובה היא ואין לוותר עליה.
מה היא מערכת ניהול תוכן וכיצד היא עובדת?
מדובר בממשק אשר הגישה אליו מתבצעת אונליין או דרך תוכנה היושבת על מחשב המשתמש. הכניסה למערכת מתבצעת על ידי הכנסת שם משתמש ומוגנת בסיסמה, זאת על מנת למנוע שינויים לא רצויים באתר ע"י עוברי אורח שונים ומשונים.
בעת הכניסה לממשק מתגלות לעיני בעל האתר מגוון אפשרויות לשינוי התכנים הקיימים באתרו כגון טקסט, תמונות וקטעי וידאו. במרבית המקרים לא ניתן לשנות את עיצוב האתר וזאת על מנת לא להרוס את עבודת בונה האתר: בניית אתרים ועיצובם דורשים מקצועיות רבה וניסיון וחבל שמשתמש חסר ניסיון יפגע באתרו שלא בכוונה.
מערכת ניהול תוכן (CMS) איכותית חייבת להיות ידידותית למשתמש, פשוטה לתפעול ואינה מצריכה ידע מתקדם בתכנות. כל מה שדרוש הוא ידע בסיסי במחשבים ובכניסה לאינטרנט, ידע אשר קיים כמעט אצל כל אחד ואחת מאיתנו. כמו כן, רצוי שהמערכת תהיה נעימה לעין המתבונן בה, עובדה המקלה על השיטוט ועבודת העדכון. לבסוף, המערכת צריכה לכלול אופציה ליצירת קשר ותמיכה במקרה של תקלה או קושי בהבנת הממשק ודרך תפעולו.
בניית אתרים המצוידים בממשק עדכון מצריכה חשיבה מקדימה ותכנון רב, לכן רצוי שמתכנת האתר ידע על כך ברמת תכנון האתר ולפני תחילת עבודת הבנייה. אתרים אשר נבנו ללא ממשק עדכון מלכתחילה מצריכים במרבית המקרים שינויים לא פשוטים במבנה הקוד שלהם כאשר נדרשת תוספת ממשק. שינויים אלו מצריכים זמן עבודה ולכן תשלום לא מועט – עוד סיבה לבחור בממשק כבר בתחילת העבודה.
הדילמה הגדולה ביותר בה נתקלים בוני אתרים בשלב בניית האתר היא מה לעשות כאשר הלקוח אינו מעוניין בממשק ניהול: האם להשקיע ולתכנת את האתר כך שיהיה בנוי להוספת ממשק בקלות או לחסוך בזמן עבודה ובבוא הזמן הלקוח ישלם...? דעתי האישית בנושא פשוטה: בניית אתרים היא מקצוע ככל השאר ורצינות היא שם המשחק. בונה האתר חייב לקחת בחשבון, מתוך היותו בעל ניסיון, את התוצאות העתידיות של בחירות שגויות מצד הלקוח ולנסות למנוע או לפחות למזער אותן ככל שניתן. לכן כל אתר רציני חייב להיבנות על שלד יציב ומוכן לשדרוג בכל רגע נתון. רצינות בדרך העבודה הינה דרך לשימור לקוחות ויצירת שם של בעל מקצוע אשר הפנייה אליו כדאית ומשתלמת!