נושא שמעסיק רבות מנהלי אתרים ומקדמי אתרים, הוא קידום אתרים בגוגל בפרט ובמנועי חיפוש בכלל.
קיימות טכניקות רבות לקידום אתרים באינטרנט. חלקן רציניות וחלקן מבוססות על שמועות, ולאו דווקא נכונות. אבל ישנה טכניקה אחת שעליה אין עוררין והיא נחשבת לאחד הפרמטרים החשובים ביותר בדרוג האתר במנועי החיפוש ובעיקר בגוגל, מנוע החיפוש הפופולרי ביותר, כידוע ודרכו מתבצעות רוב שאילתות החיפוש באינטרנט.
קישורים אחוריים. במאמר זה נעסוק בהרחבה בטכניקה זו המתקשרת בעיקר לקידום אתר בגוגל. נדבר על מדוע מנועי החיפשו מייחסים חשיבות כה גדולה לפרמטר זה, כיצד הדבר מתבצע ואיך ניתן להגדיל את מספר הקישורים האחוריים באתר. מה חשוב וממה כדאי להיזהר
במאמר זה נדון באופן כללי בחלק מדרכי הפעולה ובקריטריונים בהם משתמשים מנועי החיפוש הגדולים לדרוג אתרים, ונדון בהרחבה באחת הטכניקות החשובות - טכניקת "קישורים אחוריים", שהינה חשובה במנועי החיפוש הגדולים, ובעיקר בבואנו לבצע עבודת קידום אתר בגוגל.
כיום מפורסמות באינטרנט טכניקות רבות לדירוג גבוה במנועי החיפוש, רובן נחשבות לא מוסריות (דלתות אחוריות, מחולל מילות מפתח אוטומטי, חלונות קופצים, חלון אחורי) ומציקות (למשל "ספאם" - זבל) משום שמטרתן לרמות את מנועי החיפוש או את הגולשים. אני באופן אישי מתנגד אליהן. גם אם במקרים נדירים אכן מצליחים למקם את האתר במקומות ראשונים, זוהי הצלחה זמנית בלבד ואילו בטווח הארוך סביר להניח שהאתר יוחרם ויגרם לו נזק בלתי הפיך.
כמה מנועי חיפוש קיימים היום ברשת, אך מנוע החיפוש הרציני ביותר הוא ללא ספק המנוע של "גוגל". ולכן במאמר זה נתייחס בעיקר לעבודת קידום אתר בגוגל. אם כי מה שנכון בקידום אתר בגוגל נכון גם ברוב מנועי החיפוש הרציניים, ובפרט כשמדובר בטכניקת קישורים אחוריים. כדי לרדת לעומקו של העניין ולהבין כיצד מנוע החיפוש עובד ומהם הקריטריונים לפיהם הוא מדרג אתרים, אפשר להרחיב ולכתוב ספר עב כרס ולא מאמר קצר, לכן אקצר בנושא זה ולאחריו אעבור לפירוט על טכניקה חשובה זו שהינה אחת מיני רבות.
מנוע חיפוש, כיצד הוא פועל?:
רישום במנועי חיפוש הוא זמין וקל וכל גולש, ממלאים את הטופס בדף הרישום ושולחים, או במקרה של גוגל, יאהו ועוד מספר מנועי חיפוש, יש לעשות מיפוי אתר בפורמט XML או TXT ולרשום את מיפוי האתר. עם זאת לעצם ההימצאות במאגר תוצאות החיפוש של מנוע חיפוש זה או אחר אין כל חשיבות. המיקום בו מופיע האתר בתוצאות החיפוש הוא הדבר החשוב באמת, שכן אם אתרך יופיע כאתר מס' 5478 ויגיע לדף ה - 62, מיותר לומר שזה כאילו הוא לא מופיע כלל. מחקרים מצביעים על כך שרק שלושת הדפים הראשונים של תוצאות החיפוש הינם רלוונטים, אם ממירים נתון זה למספר אתרים מגיעים ל- 30-45 תוצאות ראשונות ברשימה. למעשה, 80% מהגולשים אינם עוברים בכלל את הדף הראשון של תוצאות החיפוש. לכן, המלחמה האמיתית על המיקום במנועי החיפוש, היא בעצם על המיקום בשלושת הדפים הראשונים ובעיקר על הדף הראשון.
מנוע החיפוש מאתר ומדרג אתרים בעזרת רובוט מתוחכם הנקרא "זחל" (קרוולר) הזחל הינו תוכנה הגולשת באתרי אינטרנט ברחבי הרשת, מנתחת את תכני האתרים שהיא מוצאת וקובעת על פי הממצאים את דרוג האתר. חלק מהסריקה שמבצעת התוכנה באתרים כוללת את שליפת כל הקישורים הקיימים באתר, גם קישורים פנימיים וגם קישורים חיצוניים. קישור חיצוני זה קישור לכתובת האתר שלכם שנמצאת באתרים אחרים. פרמטר זה נקרא קישור חיצוני או קישור אחורי ולמספר הקישורים הקיימים, משקל רב בדירוג האתר.
הפרמטרים לדרוג:
מאמרים וספרים רבים העוסקים בנושא זה מתייחסים אליו כאילו היה סוד כמוס, לרוב כותרתם תהיה "הסודות הכמוסים לדרוג נכון", "למד את הטכניקות הסודיות של כרישי האינטרנט" או "הדו"ח הסודי של ההצלחה במנועי חיפוש". לא מדובר בסודות, מידע זה מפורסם וזמין לציבור במנועי החיפוש עצמם ובעיקר בגוגל שיוצא בפרסומים שונים למנהלי האתרים או לאנשים שמעוניינים לקדם אתר בגוגל. כל שצריך לדעת הוא ממי לחפש וממי ללמוד. למשל: הנה קישור לפרסום בנושא קידום אתר בגוגל:
http://www.google.com/support/webmasters
המידע המפורסם במאמר זה מתבסס על חומר אותו למדתי מפרסומים של מנועי החיפוש עצמם ומנסיון מצטבר של שנים בקידום אתרים, בהפקת לקחים ושל מעקב שוטף בעזרת סטטיסטיקות ותוצאות ושל עיסוק בנושא של קישורים אחוריים. למידע נוסף לגבי פרמטרים נוספים לקידום אתר בגוגל קראו את המאמר 'קידום אתרים למתחילים'.
קישורים אחוריים:
זהו אחד הפרמטרים החשובים ביותר בפרוייקט קידום אתר בגוגל. האלוגריתם האחראי על בדיקת הקישורים לאתרכם במנועי החיפוש הינו מתוחכם ומורכב. ככל שיש יותר אתרים המקושרים לאתרכם, זהו סימן למנוע החיפוש שהאתר פעיל, מעודכן ומעניין. מסיבה זו כדאי לפעול למען מטרה זו ולנסות להרחיב את מעגל האתרים שהמקושרים אליכם. אך שימו לב, גם עניין זה אינו פשוט כמו שאולי הוא נשמע, יש כמה כללים חשובים. ה"זחל" לוקח בחשבון גם את איכות האתרים המקושרים אליכם. קישורים באתרים בעלי דירוג נמוך (אתרים אישיים, אתרים בעלי תכנים בעייתים וכדו') עלולים רק להוריד את הדירוג שלכם. כמו כן גוגל מתנגד לקניית קישורים. נוסף לכך, גם המיקום של הקישור באתר נלקח בחשבו. קישור הנמצא בדף שאינו מקושר לדף הראשי של האתר לא יחשב וגם קישור בדף שבו יש יותר ממספר כלשהו של קישורים (בין 30-50), תלוי במנוע החיפוש.
כיצד ניתן לגרום לאתרים אחרים להיות מקושרים לאתרכם?
שיתופי פעולה עם מנהלי אתרים אחרים הינה אפשרות טובה בה שני הצדדים מרוויחים. כמובן שזה תלוי ברלוונטיות של האתר המקשר לאתר שלכם. אתרים רבים מציעים תוכניות לחילופי קישורים, ניתן למצוא תוכניות כאלו בחיפוש המילים "חילופי קישורים" במנועי החיפוש. שימו לב, עליכם להיות זהירים בשותפים אותם אתם בוחרים ובעיקר יש להיזהר מחוות קישורים.
תכנים איכותיים באתר יגרמו לאתרים אחרים לרצות להיות מקושרים אליכם. למשל, אם באתר העוסק בשיווק מוצרי חשמל ישנו מדור שבועי העוסק במתן המלצות ועצות לרכישת מוצרי חשמל (סקר מחירים, שביעות רצון הצרכנים וכדו') יתכן ואתרים אחרים העוסקים בתחומי עניין דומים ייבחרו לקשר אתרם למדור זה.
מתן זכויות שימוש ובהן קישור לאתרכם. נסו להציע מוצר כלשהו בחינם באתרכם ובתמורה אליו תוכלו לבקש קרדיט וקישור באתר המשתמש. למשל, באתר המשווק פוסטרים, כרוזים, ציורים ותמונות כדאי ליצור מאגר תמונות "חינמיות" ששימוש בהן מחייב את המשתמש רק ביצירת קישור וקרדיט.
חשוב: כאשר ישנם מספר גדול מידי של קישורים מאות כתובת i.p זאת אומרת מאותו השרת אז ערך הקישורים האלו יורד. כמו כן, צריך לשים לב שאם אתם יוצרים שיתוף פעולה עם אתרים אחרים שמבטיחים לשים קישור לאתרכם, אין בקישור הזה את התג. תג זה מבטל את ההתייחסות של גוגל לנושא הקישורים האחוריים וכמובן פוגע בעבודת קידום האתר בגוגל.
פעילות בפורומים ובקבוצות דיון יכולה להיות אפקטיבית מאוד, ענו לשאלותיהם של גולשים בפורום הרלוונטי לתחום העניין שלכם וחתמו בשמכם ובכתובת אתרכם. מנועי החיפוש מייחסים לפורומים משקל רב משום שהתכנים בפורומים עדכניים ומתחדשים כל הזמן.
בברכה ובהצלחה