שלב ראשון
שיחה מעמיקה עם המטופל. בשיחה דנים בחייו, סביבתו ועמדותיו.
שלב שני
בחינה; קריאת צורות, רורשאך, מבחן דידקטי, IQ ועוד.
שלב שלישי
ניתוח המבחנים והגעה למסקנות.
מהי מטרת האבחון?
האבחון מטרתו להכיר את המטופל,הבנת הלך הרוח שלו, את הלך מחשבותיו, את הגורמים שמניעים אותו, מנת המשכלשלו, בעצם לקרוא אותו ואת מלוא היבטי ההפרעה והשלכותיה, באופן מקיף ובצורהכזו שאפשר יהיה להגיע להחלטות, להגיש המלצות ולקבוע אופן הטיפול, אם בכלל.
חשוב גם שהמטופל פתוח לתהליך הטיפולי ומוכן לקבל עזרה, לשמוע הערות או הארות, ולהפנים וליישם את תהליך הטיפול ואת המלצות הפסיכולוג.
כל אבחון נועד לאבחן האם הקושי של המטופל נובעים מליקוי נוירולוגי או מחסך תרבותי סביבתי.
עלינולגלות מודעות לעובדה שילדים בפרט ואנשים בכלל, עוברים עם השנים תהליך שלהתבגרות ושינוי ובשלב מסוים פג תוקפו של האבחון כתוצאה מהשינויים שחלובילד/נער/איש. הסביבה היא גורם נוסף לשינוי שחל באדם.
הסוגים השונים של המבחנים
מבחן וכסלר:
סוג של מבחן לקביעת מנת משכל, שכיח מאוד. זהו מבחן די ארוך, השאלות בחלקן תיאורטיות ובחלקן מעשיות.
מבחן ציור:
ממבחן זה ניתן להפיק אינדיקציה לגבי רגש וקשרים בין אישיים.
מבחן בנדר:
המטופל צריך לצייר צורות גרפיות שמוצגות לפניו, והציורים שהוא מצייר מעידים על רמות התפתחות מוחית ופגיעה נוירולוגית, אם קיימת.
מבחנים דידקטיים:
מבחני רגילים; קריאה, כתיבה, חשבון. במבחנים אלה נבדקת הרמה הלימודית של המטופל.
CAT או TAT:
תמונות מוצגות למטופל ועליו להמציא סיפור על התמונות.
מבחן שבודק את המצב הרגשי של המטופל ואת יכולתו לנהל יחסים אישיים עם בני אדם אחרים.
רורשאך:
מציגים בפני המטופל כתמי דיו והוא צריך לתאר שהוא רואה.
המבחן בודק לעומק את מבנה האישיות ואת תת המודע של המטופל. לא מרבים לערוך מבחן זה כי הוא מעייף ויקר יחסית.
וויפסי:
מבחן אבחון לגיל הרך.
יש שתי שיטות מרכזיות לאבחון
שיטת האבחון המסורתיתעושה שימוש בכל מיני סוגי מבחנים ומשווה בין הישגיו של המאובחן והנורמהובפערים ביניהם כדי למצוא נקודות חוזק וחולשה.
השיטה הדינמית מסתמכת פחות על מבחנים ויותר על יכולת המטופל ללמוד דברים חדשים וליישמם במבחנים.
לרוב, משלבים המאבחנים בין השיטה המסורתית לשיטה הדינמית.
מי מממן את האבחון?
כדאי להתחיל לטפל בבעיות כמה שיותר מוקדם כדי להשיג התקדמות גדולה ככל האפשר, ואפילו להגיע לפיתרון מלא.
בדרך כלל עושים את האבחון דרך קופת חולים, שעוזרת במימון האבחון.
ילד שמאובחן במסגרת לימודיתעובר לאבחון בשירות הפסיכולוגי החינוכי העירוני וגם במקרה זה זוכים לעזרה כלכלית.
אבל,אם אתם הורים שחשים שילדכם נתקל בבעיות מעל ליכולות ההתמודדות שלו ושלכם,תמיד אפשר לקחת את הילד לאבחון פרטי. אמת, אבחון פרטי עולה כסף רב, אךבמידה ואתה מעוניינים למנוע מילדכם הרגשת כישלון ופיגור מאחור, כדאי להשקיעאת המאמצים ואת הכספים הדרושים לאבחון פרטי שיכול לעזור לילדכם לקבל אתהעזרה הדרושה לו.