מיומנו של יועץ נדל"ן -פרק 6
17.7.10
על שיתוף פעולה ומקריות
ככה סתם התיישבתי כהרגלי במשרד יעוץ הנדל"ן שלי בדיוק ב-7:00 בבוקר והתחלתי לעבור על המיילים שהגיעו אמש. כך אני אוהב להתחיל את היום, מוקדם בבוקר. השקט של השעתיים הראשונות מאפשר לי עבודה מרוכזת ויעילה. אח"כ מתחיל הבלגן. הרבה יותר קשה להתרכז.
אבל מסתבר שאני לא המצאתי את השיטה. יש עוד אנשים שבדיוק כמוני, מתחילים לתקתק עבודה השכם בבוקר.
כזהו גם מנור, יצרן מנורות תל אביבי. הטלפון ממנו הגיע בשבע וחצי, "אני מחפש חנות עם חשיפה גדולה באזור התעשייה של ראשון לציון מערב" אמר בחביבות. האינסטינקט המיידי אותת לי לומר שיש לו טעות, אני עובד במשרדים להשכרה בתל אביב ולא בראשון לציון אבל בדיוק באותה שנייה נזכרתי בידידי ניסו, מתווך ותיק שפועל אך ורק במערב ראשון לציון. "נדמה לי שיש לי משהו בשבילך" אמרתי איסטנקטיבית, "תן לי לחזור אליך". בדיעבד מסתבר שמנור הלקוח הגיע אלי בטעות. הוא הקליד באינטרנט "חנויות להשכרה בראשון לציון" ומשום מה נחת על האתר שלי. בקיצור נתתי לניסו לישון עוד שעה והתקשרתי אליו. "אין חיה כזאת" אמר ניסו ובאותה נשימה, "רגע רגע נזכרתי במשהו, תביא אותו".
כעבור שעתיים כבר היינו בשטח, מנור והרצל שותפו, אני וניסו. על המקום נסגרה העסקה, נחתם זיכרון דברים. עסקה משותפת של ניסו ושלי.
בניגוד לפרק הקודם "את הכסף סופרים במדרגות" שמדבר על עבודה מאומצת על עסקאות שמתפוצצות במפתיע ברגע האחרון, זה הצד היפה של המקצוע, הקשרים שאתה מטפח במשך השנים שווים בפירוש כסף. לדעתי כך צריך העסק לעבוד, כשיועץ הנדל"ן מקבל פניה ("ליד" בשפת המקצוע) הוא לא בהכרח צריך לשאוף לקחת את כל הקופה דהיינו גם מהלקוח וגם מהמשכיר (או המוכר). הדבר הראשון שצריך לעלות במוחו הוא, עם מי אני יכול ליצור קשר מיידי, מי יכול לשתף איתי פעולה. המהירות חשובה מאד. אנחנו לא פועלים בואקום. אותו מנור בודאי לא התקשר רק אלי אבל אני, בעזרתו של ניסו, הגבתי הכי מהר.
האלמנט השני בהצלחת העסקה דנן הוא המקריות. הרי הלקוח מצא אותי כאילו בטעות. הוא בכלל חיפש חנות ולא משרדים להשכרה, אבל, מצד שני, אם לא הייתי מקדם את האתר שלי בכל כך הרבה אהבה ומאמצים ואם לא הייתי מפרסם בכמה וכמה אתרים בתשלום, לא היה למקריות הזאת שום סיכוי.
אז לדעתי מתקיים כאן איזון. כמו שדברים שוליים כביכול מפוצצים עסקאות, כך גם למקריות יש מקום של כבוד ויש בהחלט להתחשב בה. פעילות אינטרנטית אינטנסיבית מביאה עימה עסקאות מקריות כביכול אבל לא ממש. המסקנה, כפי שאמר אריק לביא המנוח בשירו: "יש לנוע לנוע..." חלק מהדברים פשוט קורים מעליהם.