התערוכה המדוברת בעיר- תצוגת גופות כמעשה אמנותי - היא גלגול חדש לנושא גופני השנוי במחלוקת.
במרכז המהפכות האמנותיות והתרבותיות בלטו מאז ומתמיד הנושאים החמים: דת, מין ומוות.
בלי להרחיב במשברי התרבות שחוללו זרמים חדשניים דווקא בשל היותם פרובוקטיביים, הצופה הנייטרלי יכול להתמקד בהיבט הבריאותי של התערוכה, כחלק מהעמדת הפאתולוגיה לשירות הרפואה במדע המודרני.
--------------------------------------------------------------------------------
נושא הגופות בעולם האמנות אינו חדש כלל וכלל. ידועה הזיקה האמיצה בין ציוריו של ליאונרדו דה וינצ'י לבין מחקריו באנטומיה, באמצעות ביתור הגופות שאושר למענו בידי הרשויות. המבט המדעי על מושג האדם השתלב ברוח הקידמה של הרנסנס.
בדומה לכך "השעור באנאטומיה" של רמבראנדט החדיר פרספקטיבה חדשה, תרתי משמע, לציור הריאליסטי ולמעמד המדע הרפואי כאחד (בלי להתעלם מהרמזים הביקורתיים שמבטא הצייר כלפי החשיבות העצמית של הרופאים המכובדים).
מנקודת המבט האובייקטיבית של המנתח - אירועים אמנותיים מסוג זה עשויים לרכך את פחד המוות, ולהכליל את סופיות האדם בתודעת החיים כחלק אינטגראלי של עולם הטבע.
--------------------------------------------------------------------------------
אכן, יש בביטוי האמנותי של גופניות המוות יסוד חתרני מסויים נגד המיסטיפיקציה של סיפורי העולם הבא, העומדים בבסיס הדת. אין פלא אפוא שהמימסד הדתי מתקומם לרעיון קיום התערוכה.
נשאלת השאלה - במה התערוכה האקטואלית מקוממת את דעת הקהל החילונית ?
--------------------------------------------------------------------------------
- החידוש בהצגת גופות שהופשטו מעורן מעורר צמרמורת שהיא חריפה יותר מהזעזוע "הרגיל" שבראיית גופה, או ייצוגה האמנותי.
- הצבת הגופות בצורה קבוצתית ובהדמיית פעילות כמו-אנושית, כחבורה סביב השולחן, תוך ריצה וכדומה, מוציאה את הצופה מאדישותו, כאילו ניתן למוות להציץ לחייו האישיים.
- בידוד האברים השונים (כבד, לב, שריר) מרחיק עוד ביתר שאת את הרצון להזדהות עם התצוגה, כשהתמונה אינה כלולה בזכרון או בדמיון של החיים השוטפים.
--------------------------------------------------------------------------------
חרף כל זאת ראוי לברך על תערוכה מקורית זו, שקיבלה הכרה בינלאומית חסרת תקדים.
מיקומה הקולע של התערוכה במוזיאון המדע, מכניס את כל הנושא לפרופורציות הנכונות. הצורך במודעות לגופנו מקבל מענה הולם, כאשר הנושא פורץ מגבולות מקצועיים כמעגל הרופאים וסטודנטים לאנטומיה, וכן ברגע שהאדם גופו מתעניין בו בשעת מחלה או חלילה אישפוז.
--------------------------------------------------------------------------------
ההתוודעות מקרוב לדגמים המשווים בין אבר בריא לפגוע (בשל שתייה, עישון וכן הלאה) יכולה להשפיע רוב ברכה על המבקרים, בהגברת היחס הנכון לבריאותם ולהרגליהם.
ולבסוף, נודה כי הגוון ההומוריסטי הנילווה לתצוגה רק מועיל לנפש בריאה, בהמלצה שלא לקחת את עצמנו, בני-חלוף, ברצינות רבה מדי, כמאמר היווני העתיק: נפש בריאה בגוף בריא.
--------------------------------------------------------------------------------
דויד פרישר, מתחם גוף נפש לטיפולים - 054-5995749