בראייה הרב – תרבותית טיפוח התרבות האישית על מכלול משאביה מביא להכרה בייחודיות המבדלת מהאחרים אך בו בזמן מטילה אחריות להשתתפות החברתית במגוון תחומי החיים. תהליך ההכרה בתרבות האישית הנו תהליך של טיפוח מודעות עצמית תוך שינוי פרדיגמות המיוחסות לתרבות האישית וכן פרדיגמות המיוחסות לתרבות הסובבת. יתרה מכך בתהליך זה נוצר דיאלוג בונה מכנה משותף על בסיס תקשורת רציפה המשפיעה על רמת השתתפות חברתית בכל רגע נתון.
למעשה טיפוח התרבות האישית הנו תהליך מתמיד ומתמשך המבהיר עוצמות וחסמים אישיים המהווים גורם מכונן לאפיון הייחודיות ומכוון להגשמה עצמית תוך השתתפות חברתית במגוון תחומי פעילות. תהליך מעמיק מסוג זה מביא להכרה בכוחות הטמונים בתרבות האישית, כלומר, בצרכים אישיים, בערכים אישיים, ברצונות ובשאיפות אישיות, מבהיר תפיסות עצמיות ותפיסות היחס כלפי השונה. יתרה מכך בדיאלוג זה מתפתחות ומתחזקות מיומנויות תקשורת הבאות לידי ביטוי ביכולת הבאה עצמית והקשבה.
כך לדוגמא, אדם המגדיר ייחודיות תרבותו האישית בידיעה של מספר שפות מתקיים על שתי פרדיגמות המתקיימות זו לצד זו. האחת הנה עצם הידיעה של מספר שפות הייחודית. בפרדיגמה זו ערך ידיעת השפות הנו ערך מכונן שעל בסיסו נבנים דפוסי התקשורת המשותפים לכל אותן השפות מצד אחד ומאידך הנו ערך מוסף המוצע למרחב ההזדמנויות המצויות. בכך השימוש בערך חיוני בהצגת ייחודיותו כלפי חוץ והמודעות לקיום הערך עלולה מביאה לבחינת הסביבה בה ידיעת השפות מהווה ערך משמעותי.
הפרדיגמה השנייה עלולה לבחון את המשמעויות הניתנות בכל אחת מהשפות באשר לערך או מושג ספציפי. כך למשל מילה "כבוד", המהווה אחד הערכים המרכזיים בכל התרבויות, מתורגמת מאנגלית באחת מארבע משמעיות ואותה המילה מתורגמת מרוסית באחת משלוש משמעויות קיימות. בראייה זו כל אחת מהמשמעויות הניתנות בתרגום המילה "כבוד" יהיה כבר בגדר בחינת הפרדיגמה המיוחסת לערך הכבוד בשפה העברית ומאפשרת חידוד ערך "הכבוד" בתרבות האישית כמו גם חידוד דפוסי התקשורת הבאים בעקבות ההבהרה של הערך בתרבות האישית.
לפי המצטייר בדוגמא זו ערך ידיעת השפות בתרבות האישית מביא לבחינה שתי פרדיגמות הקשורות זו בזו. בשעה שאחת בוחנת את מידת השימוש בידיעת השפות, השנייה מבהירה את הערך האישי באמצעות ידיעת השפות. בנוסף שתיהן יחד מגדירות ייחודיות אישית ומטפחות את התרבות האישית. בשעה שבחינת הסביבה בה קיימת מידה רבה של משמעות לידיעת השפות תכוון להגשמה עצמית ולמימוש פוטנציאל המשאבים האישיים, כערך מוסף ידיעות השפות תבוא לידי הביטוי בתקשורת ובהשתתפות חברתית.
מכאן נראה כי טיפוח הערכים האישיים בתרבות האישית בהכרח משפיע על פיתוח מיומנויות תקשורת הניתנות מהעוצמות האישיות. בתקשורת הבין אישית האדם נותן מעצמותיו ובכך חולק עם העולם משאבים שהוא בטוח בהם. בשעה שהתרבות האישית מוגדרת היטב התקשורת עם הסביבה נבנית על תחומי הייחודיות ומביאה לקונקרטיזציה של תחומי ההשתתפות החברתית הנבחרים. במקום בו מושג הדיאלוג נבנית ההתאמה בין המשאבים ונוצר המכנה המשותף בו מתקיימות ההגשמה וההשתתפות החברתית זו לצד זו.