ייעוץ שיווקי מסייע ליצרנים לשווק את המוצר שלהם. הוא מהווה שלב חשוב בתהליך הייצור.
כשחושבים על ייעוץ שיווקי צריך לחשוב עליו לא כעל מותרות אלא כעל חלק מהותי של תהליך הייצור עצמו. למעשה, ללא ייעוץ שיווקי, תהליך הייצור של המוצר שבו מתמחה העסק אינו מגיע לכלל גמר. תהליך ייצור שאין אינו כולל ייעוץ שיווקי הוא כמו מכונית שאין לה הגה או כמו רובה ללא הדק. במקום להמשיך עם עוד מטפורות בנושא ייעוץ שיווקי ננסה להרחיב ולהסביר.
תהליך הייצור של מוצר מסוים כולל את כול השלבים, מהתכנון הראשוני ועד המכירה והשירות שלאחר המכירה (במידה ויש בו צורך.) מוצר שאיננו נמכר הוא מוצר כושל – זהו מוצר שלא השלים את מסלול הייצור שלו. ייעוץ שיווקי נועד לסייע למכירת המוצר. על-ידי ייעוץ שיווקי נכון העסק מקבל כלים שיאפשרו לו למכור את המוצר ובכך להשלים את תהליך הייצור. צריך לחשוב על ייצור המוצר כמו על תהליך היצירה של יצירת אומנות. יצירת האומנות איננה שלמה, איננה גמורה, לפני שמישהו ראה אותה וחווה אותה. אמנים אולי לא נעזרים בשירותי ייעוץ שיווקי אבל יצרנים ובעלי עסקים זקוקים לשירותי ייעוץ שיווקי כדי שתהליך היצירה שלהם יושלם, כדי שהמוצר יגיע אל הלקוח. ייעוץ שיווקי הוא זה שמאפשר את השלמת תהליך היצירה הזה.
ישנם אפילו כיום בעלי עסקים שמחזיקים בדעה שאין להם צורך בשירותי ייעוץ שיווקי. הם הרי כרישים וותיקים בשוק, מקצוענים למודי קרבות שמכירים הכול. לדעתם, חברות ייעוץ שיווקי מנסות לקחת את כספם בתמורה לעצות שלהם הם לא זקוקים. זוהי טעות רווחת: גם מי שמכיר את עולם הייצור והמכירות מזה זמן רב, גם הוא זקוק לשירותי ייעוץ שיווקי. השוק שבו פועל היצרן, כל יצרן, משתנה ללא הרף. תפקידו של מי שמספק שירותי ייעוץ שיווקי להכיר את השינויים ולדעת לייעץ לעסק כיצד להיערך ולהתאים את עצמו לנוכח השינויים הללו. ייעוץ שיווקי מספק את המענה המשתנה לשוק המשתנה. האם הכריש הוותיק מכיר את כל החידושים באוקיינוס? וודאי שלא; הוא זקוק לדג שתפקידו לגלות את השינויים ולייעץ כיצד לפעול לעומתם.
יתר על כן: כשם שאף בעל עסק אינו מתכוון לתת עבודה בתחום מסוים למי שאינו מכיר את התחום, מדוע הוא סבור שהוא האיש המתאים ביותר לטיפול בתחום של ייעוץ שיווקי? כמו שהוא מביא מומחה למערכות שינוע תוצרי פחת (שנקרא בלשון העם אינסטלאטור) כדי לתקן סתימה בשירותי העובדים, כך הוא צריך להסתייע בחברת שמספקת שירותי ייעוץ שיווקי כאשר הוא ניגש לשיווק המוצר שלו.
אפשר רק לתמוה כיצד עדיין ישנם יצרנים ובעלי עסק שלא הפנימו את העובדה הזו. בעל עיסוק שמזניח את ההיבט השיווקי של המוצר כורת את הענף שעליו הוא יושב. לשלוח מוצר אל השוק ללא תוכנית שיווקית שנבנתה כראוי על-ידי מי שיכול לספק שירותי ייעוץ שיווקי דומה לשליחת חיילים לשדה הקרב ללא ציוד מגן ונשק. למען שלומו של המוצר, בעל העסק חייב לקבל ייעוץ שיווקי; זו החובה הבסיסית שלו כלפי המוצר שעליו הוא עמל כה הרבה. במידה שהוא יבחר שלא להיעזר בשירותי ייעוץ שיווקי בעל העסק יחטא לחובותיו האבהיות כלפי המוצר שלו ואין דבר חמור יותר מהזנחה הורית.