"אמא, שכחתי היום להביא קרטון לגן", "אבא, איפה החולצה הלבנה?", "כמה זמן לוקח לך לצחצח שיניים? כל בוקר אותו סיפור!"... נשמע מוכר?
כל הורה שלילד שלו קשיי התארגנות מכיר את הסיפור הזה. לוקח לילד המון זמן לעשות פעולות פשוטות שכל ילד אחר בגילו מכיר, הוא לא יוצא בזמן או שוכח דברים, קשה לו להתחיל פעילות, וכשהוא מתחיל אותה - לא תמיד הוא מסיים. בדרך כלל מדובר על ילדים חכמים, מבינים, שיכולים להבטיח כי הם ישתדלו אבל, למרות כל הרצון הטוב- הם נשארים לא מאורגנים.
מדובר בעיקר במשימות אשר הילד לא יוזם אלא צריך להיענות להן. כאשר הוא יוזם, הוא יכול בדרך כלל להגיע לתוצאה, או שהוא משנה את המטרה בדרך לתוצאה. לדוגמא- הוא בוחר להמציא משחק דמיוני. הכללים יכולים להשתנות בהתאם למה שנראה לו באותו רגע, כי קשה לו לזכור את הכללים שקבע, או לעמוד בהם באופן המניח את הדעת.
למה זה קורה?
התארגנות היא פונקציה ניהולית מוחית הקשורה ביכולת לזכור את המשימה, לדעת מה רצף הפעולות בתוך המשימה, להוציא אותה לפועל ולערוך בקרה על התוצאה ובמידה ויש צורך לשפר או לשנות.
מסיבות שונות יש מי שלא יכולים לעשות את הדבר שנראה לאחרים ברור ופשוט. אז, הפעולות לא יעילות, אורכות זמן רב, גורמות לסביבה לאבד את הסבלנות ולילד להרגיש לא נוח עם משימות.ילדים יטו להתחמק ממשימות ולדבר במקום לעשות.
איך יודעים אם זה מה שיש לילד? בדרך כלל הגננת או המורה יעידו כי הקושי קיים. הן נמצאות עם הילד כאשר צריך למלא מטלות מובנות ורואות מה קורה. בבית- ההורים עדים לקושי. לעיתים קיים תסכול וההורה לא מבין למה בעצם ילד מקסים לא מצליח לעשות משהו פשוט שמורכב מכמה שלבים (למשל "לך לחדר, סדר את המגרה, תכניס אותה למקום ותביא את הדוב הצהוב").
במקרה כזה יש לפנות למרפאה בעיסוק אשר עובדת עם הילדים להקניית הרגלי עבודה, הבנת עקרונות פעילות, מעניקה אסטרטגיות להרחבת הזיכרון, לעריכת בקרה על הפעולה והתוצאה ומאפשרת לילד לעשות העברה של כל היכולות הנרכשות לחיי היום יום.
במקביל לתהליך העבודה עם הילד, ההורים זוכים להדרכה והכוונה על מנת לחזק ולהטמיע את השיפור המתחולל בילד.
טיפול פסיכולוגי בנתניה