חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גבולות בקרב פעוטות

מאת: יורם ראובניחינוך ילדים22/03/20101966 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקדמה

הצבת גבולות מיטיבים לפעוטות, הוא אחד מהאתגרים המשמעותיים, העומד בפני צוות המחנכות בפעוטון.

במאמר זה אנסה להסביר את חלק מהסיבות המובילות את הפעוטות להפר את חוקי הגן ואמליץ על טכניקה ספציפית. 

החל מגיל 8 חודשים עולה ביתר שאת השאלה כיצד ללמד את הילד גבולות, חוקים.

השאלה האם להיענות לרצון שלו, ובכך להימנע מבכי ותרעומת מהדהדת בראש של כל מי שמבלה עם פעוטות ואחראי על חינוכן. 

כמובן שאין תשובת קסמים מה עושים מתי, יחד עם זאת. הבנה של  הסיבות לחציית הגבולות, יחד עם הבנה של תהליך הצבת גבולות מיטיב,  יכול לסייע מאוד. 

ישנם מספר סיבות עיקריות, אשר בעטיין הפעוט יפגין התנהגות המתריסה על הגבולות והחוקים: 

ראשית , יתכן שהפעוט פשוט עוד לא מכיר את החוק, והוא מקשקש על הקיר או הופך את צלחת האוכל מתוך עניין, חקירה או למידה. 

שנית, ישנם פעמים בהם הפעוט מפר את הכללים, בכוונה תחילה. אנו נראה אותו מקשקש על הקיר, הופך את צלחת האוכל על הרצפה, כאשר חיוך מרוח על פניו. הבעת השמחה של התינוק על הפרת הגבול מתרחשת כאשר הפעוט נכנס לשלב המרד, מה שמכונה המרד הראשון, בערך החל מגיל 18 חודשים, הוא נהנה מהבעת התוקפנות ומהאיסורים של המחנכים הבאים בעקבותיו (המרד השני הוא בגיל ההתבגרות) .
בשלב התפתחותי זה הפעוט עדיין אינו מבין את נפרדותו ביחס לסביבה, ולכן עליו לבסס את תחושת העצמאות. הוא בודק את האפשרות שהרצון, המניעים והכוונות שלו, הם שונים מאלו של סביבתו. כאשר אוסרים עליו וגוערים בו, הוא מפיק מכך הנאה, הוא מתחיל לחוש אדם נפרד מהסביבה, עם רצונות, רגשות ומחשבות משלו, השונים מאלו של המחנכת. הוא שמח כשהוא מגלה שהוא אדם נפרד, ולכן מגיב בחיוך על גערות ואיסורים.

שלישית, מקרים בהם הפעוט מגיב בחציית, גבול, של אלימות או הפרה של החוקים כסוג של תקשורת. הוא רוצה להעביר מסר של כעס, תסכול, עייפות,  מצוקה, צורך בהתייחסות, ותחושות קשות אחרות, שאינו יודע לבטאן בדרך אחרת. 

כל הסיבות שציינתי הם בהחלט לגיטימיות ומאפיינות את הפעוט הבריא. היכן מתחילה הבעיה?

הבעיה מתחילה בתגובת המחנכות. 

אם מצד אחד המחנכת, מבליגה, ומתעלמת באופן עקבי (בשל סיבות שונות, שלא נפרט כאן) הפעוט אינו יודע מהו הגבול. הוא ימשיך בהתנהגויות מפריעות גם בכדי לגרום לכך שמישהו יסמן את הגבול. התינוק יהיה במצוקה רבה יותר כי אין מבוגר שמראה לו היכן עוצרים. והוא מתחיל לייצר סימפטומים ולהפגין קשיים נוספים שעשויים להזיק להתפתחותו הרגשית. 

אם מצד שני המחנכת מגיבה בנוקשות ובחומרה על הפרת הגבולות, הפעוט יחווה , עלבון, פחד, תסכול, וימנע מהפגנת יצירתיות וספונטאניות. כמובן שלטווח ארוך יפגע גם דימויו העצמי. 

ובכן מה עושים? 

ראשית, יש לנהוג בסבלנות ואורך רוח. שליטה עצמית של המחנכות והימנעות מאימפולסיביות קריטיות לשם הצבת גבול מיטיבה.  אין לוותר על אכיפת הגבולות מחד, אין להציבם באופן תוקפני מאידך, יש להבין כי התהליך של הפנמת הגבול אורך זמן.

אחת הטכניקות המומלצת להצבת גבול מאפשרת לפעוט ללמוד את החוק ללא תופעות לוואי נלוות.

השיטה נקראת ה. ה. א. א. (הרחקה הסבר אמפטיה אלטרנטיבה), פותחה ע"י מרכז אתרוג ונמצאה יעילה לפי דיווחי צוות המחנכות בעשרות פעוטונים. במקרים בהם הפעוט חוצה את הגבול(מכה את אימא, זורק אוכל על הרצפה, הורס משחקים) סדר הפעולות המומלץ:

הרחקה - ראשית יש להרחיק. (להחזיק את הידיים, להוריד מכיסא האוכל, להרחיק מהציוד שהורס).

הסבר - הבהרה של החוק והמהות שלו. ("לא מרביצים לאימא זה כואב לה" ; " לא זורקים אוכל על הרצפה זה מלכלך וקשה לנקות, חבל על המזון" ; "צריך לשמור על המשחק  כדי שתוכלי לשחק איתו גם בעתיד" )

אמפטיה - מתן לגיטימציה לרגשות שמאחרי המעשים. ("אני מבינה שאתה כועס, זה באמת מרגיז" ;  "זה אכן מעניין לראות איך הקוטג' נמרח על הרצפה" ; "אני מבין שאת נהנית לדפוק את הרעשן בקיר".)

אלטרנטיבה - הצעה של פעילות או עיסוק אחר מחצית הגבול. (" אתה יכול לומר לי שזה מכעיס אותך"  ;  "אתה יכול לקום מהשולחן ולשחק בפלסטלינה"  ;  " את יכולה לשחק בפטיש מפלסטיק והקוביות") 

כאשר צוות המחנכים בפעוטון מגיב באופן עקבי על פי השיטה של ה.ה.א.א, מתואם לגבי חוקי האסור והמותר ומהווה דוגמה אישית, אנחנו נראה יותר פעוטות המגיבים באושר והנאה לסביבה הרגשית הנבונה של צוות הגן.

ייעוץ לפעוטונים

 



תגיות המאמר: גבולות, חוקים, פעוטות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יורם ראובני

מאת: יורם ראובניהורות13/05/101535 צפיות
"אמא, שכחתי היום להביא קרטון לגן", "אבא, איפה החולצה הלבנה?", "כמה זמן לוקח לך לצחצח שיניים? כל בוקר אותו סיפור!"... נשמע מוכר?

מאת: יורם ראובניהורות13/05/101092 צפיות
התמקדות בכוחות הילד והחיובי שבו הנו אחד העקרונות החשובים בחינוך ילדים ואחד הגורמים המשפעים ביותר על פיתוח דימוי עצמי חיובי בקרב הילד. לכאורה, נשמע הדבר פשוט, אולם במציאות וחיי היום יום יישום העיקרון אינו קל כלל.

מאת: יורם ראובניחינוך ולימודים - כללי13/05/102943 צפיות
המונח לקות למידה הנו מונח כללי לקבוצת הפרעות מגוונת המתבטאת בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש בהקשבה, בדיבור, בקריאה, בכתיבה, בהמשגה ו/או ביכולות מתמטיות. הפרעות אלו הן פנימיות, ונובעות ככל הנראה מתפקוד נוירולוגי בלתי תקין.

מאת: יורם ראובניפסיכולוגיה13/05/102015 צפיות
אהבה.. בדידות.. הכרת תודה.. כעס.. עצב.. פחד.. שמחה.. ייאוש..גועל.. כמיהה.. מבוכה.. נקמה.. שנאה.. שעמום.. קנאה.. רחמים..סבל..שביעות רצון.. זלזול.. אכזבה.. אשמה.. בוז.. בושה.. תסכול.. חיבה.. סלידה..תקווה.. חרטה.. טינה.. יראה.. רייקנות.. געגוע.. הפתעה.. זעם.. חוסר אונים.. חמדה.. כמיהה.. חמלה.. מרירות.. סבלנות.. סובלנות..שמחה לאיד.. עוינות..ניכור.. ציפייה.. ספק.. הנאה .. נחת.. עדנה..אומץ..

מאת: יורם ראובניזוגיות ואהבה13/05/101271 צפיות
טיפול זוגי, הידוע גם בשם ייעוץ נישואין, הוא תהליך של טיפול פסיכולוגי אותו עוברים היחסים בין בני זוג. השוני בין טיפול זוגי לטיפול אצל פסיכולוג נובע מכך שבטיפול זוגי הפוקוס באבחון עובר מהאנשים המשתתפים בטיפול למערכת היחסים ביניהם. עם זאת, כמו בטיפול פסיכולוגי, משך הזמן של טיפול זוגי אינו ידוע מראש.

מאת: יורם ראובניפסיכולוגיה13/05/102428 צפיות
המושג של הזדהות השלכתית, תואר בשנת - 1946, על ידי מלאני קליין, במאמרה "Notes on some schizoid mechanisms" שהיה הניסיון הראשון והעיקרי שלה לתאר רעיונית את העמדה הסכיזואידית פרנואידית. בעמדה זאת ישנם מערך של חרדות, הגנות ויחסי אובייקט האופייניים לינקות המוקדמת ולשכבות העמוקות והקדומות יותר של הנפש. העמדה הסכיזואידית קיימת גם בקרב האדם הבוגר, הבריא נפשית, אשר עשוי לגולש אליה, לפרקים.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196724 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196667 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1919578 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196725 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196596 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920012 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193957 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica