רגשות הם האופן שבו מתבטא מצבו הנפשי של האדם. מאחר ובני האדם הינם ייצורים אנושיים, הרגשות קשורים בקשר חזק עם מצבו הפסיכולוגי הפנימי, הגופני והחברתי של האדם.
אפשר לתאר איך רגשות משפיעים עלינו במונחים פיזיולוגיים, למשל, הזעה, התכווצות שרירי הפנים, עלייה או ירידה בדופק, שינויים בבטן, דמע. ואפשר לתאר כיצד רגשות משפיעים עלינו במונחים פסיכולוגיים כמו, רתיעה משינויים, קשיי ריכוז, התפרצויות זעם, שקרים, חוסר מוטיבציה ללמוד, אופנים שונים של קשיים חברתיים ועוד .
כאשר אנו חשים רגש, לרוב הוא ימצא ביטוי התנהגותי.
פעמים רבות נוכל לשמוע הורים מתלוננים על ילדיהם שאינם קשובים להם, זוהי דוגמא לביטוי התנהגותי כשמאחוריו מסתתר לו רגש של זלזול למשל או אכזבה או משהו שעוד לא נוסח ועל כן אין יודעים עליו דבר.
טיפול פסיכולוגי ריגשי הינו כזה המיועד לגלות הרגשות מאחור . רגשות חבויים, נסתרים , כלומר,
כאלה שאינם רוצים להיחשף מסיבות שונות. וגם כאלה שעדיין לא ידוע על קיומם, כלומר, שעדיין לא ניתן להם השם, ובעזרת הטיפול ניתנים לאמירה, לניסוח ובסופו של דבר להבנה.
על השפה וחשיבותה במערך זה אין עוררין, השפה היא התשתית לטיפול הפסיכולוגי, בהיעדרה לא ניתן לכונן את העולם הפנימי, את החוויות ואת הרגשות. ללא מושגים אין אנו יכולים להרגיש ולחוות!
מהיכן מגיעים המושגים של השפה?
את מערכת המושגים שלנו אנו רוכשים מאנשים אחרים, מהקבוצה או התרבות להם אנו משתייכים.
כפי שהשפה יוצרת את המציאות החיצונית,למשל, נותנת שם לחפצים ( אגרטל,שולחן) , מתארת את הקשר ביניהם ( האגרטל מונח על השולחן) כך היא גם בונה את עולמו הפנימי של האדם.
חקירת המילים אותם בוחר המטופל בדבריו הינה הבסיס לעבודה בטיפול הפסיכולוגי.
לדוגמא, את המילה "כאב" התינוק לימד כאשר מישהו מראה לו התנהגות חיצונית של אדם שכואב לו. אנו רואים מישהו המעווה את פניו, משמיע קולות מפיו וכדומה- ואז מפרשים לו שלאדם הזה "כואב". כשתינוק בוכה- איננו יודעים מדוע הוא בוכה. אנו נתקלים בתופעה שמבחינתינו היא תעלומה. אמא ניגשת אליו ואומרת "אתה רעב? אתה זקוק להחלפה? כואב לך? היא מפרשת לו את ההתרחשות והופכת אותה לחוויה בעלת משמעות. בפעם הבאה שיבכה והיא תגיב " אוי חמודי עוד פעם כואב לך?", הוא יזהה את החוויה אז והחוויה היום : את המשותף בין החוויות והחיתוך ביניהן ויסיק שזו חוויה שאפשר לקרוא לה "כאב" זהו הפירוש שהאם נותנת, ופירוש זה יוצר משמעות. הילד למד מושג. כך גם לגבי מושגים אחרים, רגשות ותחושות הפוקדות אותנו במהלך החיים.
הטיפול הפסיכולוגי הריגשי ממשיך את עבודת הפירוש. הטיפול לוקח את החוויה של המטופל ונותן פירוש המאפשר לחוויה להתקיים באופן שונה מהפירושים שהיו לו עד היום.
כלומר, הטיפול הפסיכולוגי ריגשי משתמש בשפה כדי לטפל בבעיות שנוצרו על ידי השפה.
הורים רבים מדווחים על התנהגותו של ילד , התנהגות ש"ממש אינה מאפיינת אותו". כזו, שלא ברור למה? איך? מאיפה?
המונח "ביטוי בפעולה" או לחילופין "acting out" שמור לרוב לאותן פעולות החושפות היבט אימפולסיבי שאינו תואם את דפוסים הרגילים של האדם, ולכן ניתן לבודד אותם מהנטייה ההתנהגותית השולטת לרוב בהתנהגותו.
אם אירועים/ מחשבות/רגשות מודחקים מן הזיכרון הם חוזרים על ידי כך שהם מבטאים את עצמם בפעולות.
אם אירועים/מחשבות/רגשות נמנעות בגלל סירובו של האחר להאזין אז הילד/האדם נאלץ לבטא את המסר במעשים. כאשר האחר הופך להיות "חירש", האדם אינו יכול להעביר לו מסר במילים ונאלץ לבטא את המסר במעשים.
במילים אחרות, לא הצליח להעביר את המסר במילים ועל כן יישגר אותו במעשים.
גם באופנים האלה בהם הביטוי ההתנהגותי תואם לדפוסי הילד וכאלה שהביטוי ההתנהגותי אינו תואם את התנהגותו עוסק הטיפול הפסיכולוגי הריגשי.
מי רשאי לעסוק בטיפול פסיכולוגי ריגשי?
איש מקצוע, מטפל, אשר הוכשר לכך וקיבל תעודה המעידה על יכולתו לטפל.
הטיפול הפסיכולוגי ריגשי יכול להיעשות במגוון אפשרויות: באמצעות יצירה, הבעה, אומנות, דרמה סיפור ועוד. כל זאת תחת התנאי של הדיבור.
טיפול פסיכולוגי בנתניה