כשיונתן הקטן שלי נעמד בגיל שבעה חודשים וניסה ללכת, לא ממש שמחתי על ה"קפיצה" לכאורה. שלב הזחילה חשוב ביותר לחיזוק חגורת הכתפיים, להתפתחות המוח ובעיקר – לשיפור היכולות הקשורות למוטוריקה העדינה. לא ממש הצלחתי לעודד אותו לזחול, השובב הקטן רצה להיות גבוה כמו כולם והעדיף לתרגל הליכה, וכבר לפני שהגיע לגיל שנה ידעתי שאצטרך לפתח אצלו את המוטוריקה העדינה.
"מוטוריקה עדינה", מסבירה ד"ר אורלי יזדי-יוגב, מנהלת המרכז לאבחון טיפול והכשרת מטפלים בקידום תפקודי למידה ומוטוריקה,"היא מכלול המיומנויות תנועתיות הדורשות את השליטה בקבוצות הקטנות של השרירים, הפועלות לשם השגת דיוק תנועתי ותיאום עין-יד. בדרך כלל, רק חלקי גוף מסוימים (כף היד והאצבעות), פועלים בשטח מצומצם לשם ההוצאה לפועל של התגובה המוטורית."
"להתפתחות המוטורית של ילדינו בשנים הראשונות לחייהם יש חשיבות והשפעה ניכרת על אופן התפקוד בגיל בוגר יותר", אומרת ד"ר יזדי-עוגב, "פעילויות רבות בחיי היום יום כמו אחיזת כלי מאכל, חיתוך, לבוש, רכיסת כפתורים, קשירת שרוכים, פתיחת ברז, פתיחת דלת, ציור, כתיבה, השחלה נעשות באמצעות כפות הידיים והן אלה אשר מאפשרות לילד ולאדם המבוגר להסתגל לסביבתו, ללמוד, לשחק ועוד".
"מחובתינו כהורים וכאנשי חינוך (כולל מטפלות במעונות, גננות, מורים כוללים) לעשות מאמצים לשם טיפוח המיומנויות המוטוריות העדינות החל מגיל הינקות, ואף לאתר מוקדם ככל שניתן, קשיים בתפקודים המוטוריים, כולל תפקודי המוטוריקה העדינה".
המוטוריקה העדינה קשורה קשר הדוק גם לאחותה – המוטוריקה הגסה.
"התפתחות המוטוריקה העדינה מתרחשת במקביל להתפתחות המוטוריקה הגסה", מסבירה שרית יעקובי-קוזני, מרפאה בעיסוק העובדת עם ילדים. "כישורי המוטוריקה הגסה, הכוללים יכולת הנעה מאורגנת של המפרקים הגדולים המחוברים לגב (כולל תנועות רחבות כגון זחילה, ישיבה, עמידה והליכה), מקנים את הבסיס להתפתחות כישורי המוטוריקה העדינה, שהינם מורכבים יותר, ומשמעותם היא יכולת הנעה מאורגנת של המפרקים הקטנים, מפרקי האצבעות. זו תתאפשר כאשר יהיה תיאום בין חלקי הגוף, ומתוך מודעות גוף טובה ותנועתיות מלאה בגב. ההורים יכולים לעזור לתינוק להגיע למודעות גוף טובה, להכיר את גופו ולפתח מודעות אליו, וכך להפעיל טוב יותר את איברי ואת שרירי גופו".
התפתחות דפוסי המוטוריקה העדינה
"כבר בשבועות הראשונים לחייו של התינוק נפתח חלון הזדמנויות לעידוד יכולותיו המוטוריות, ולמרות אזהרות משרד הבריאות, יש להזכיר את חשיבות השכבתו של היילוד על הבטן", אומר ד"ר דב ענבר, מנהל המכון להתפתחות ולשיקום הילד במרכז "שניידר" לרפואת ילדים.
ד"ר יזדי-עוגב מגישה את שלבי התפתחות המוטוריקה העדינה באמצעות טבלה:
הגיל
|
המטלה
|
6 חודשים
|
משחק בקוביות, ברעשן, מרים חפץ בלפיתה ומכניס לפה.
|
שנה
|
מפעיל חפצים, מכניס חפץ בתוך חפץ גדול יותר, מסדר חפצים מחדש, מקיש חפץ בחפץ.
|
שנתיים
|
מאכיל עצמו עם כפית, מחזיק כוס ושותה, אוחז טוש עם כל כף היד ומצייר עימו
|
שלוש שנים
|
מלביש ומסיר מעיל, משתמש במזלג, מסיר את העטיפה מהמסטיק, מנגב ידו במגבת, מצייר עיגול וריבוע.
|
ארבע שנים
|
מכפתר כפתורים, רוחץ ידיו, גוזר במספריים, אוחז כלי כתיבה כמבוגר, גוזר במספריים.
|
חמש שנים
|
מתלבש עצמאית, מצייר צלב, ריבוע, עיגול ומשולש, צבע בתוך מסגרות נתונות, גוזר לאורך קווים נתונים.
|
שש שנים
|
מרכיב פאזל בין 10 חלקים ויותר, מצליח במשחקי לגו, גוזר במספריים בתיאום ובשטף, מסוגל להעתקות: עיגול, ריבוע, משולש, מלבן, צלב ומעוין.
|
התפתחות דפוסי האחיזה לפי גילאים
"תהליך התפתחות המוטוריקה העדינה הוא רצף הנבנה נדבך על גבי נדבך החל מהלידה ולאורך כל שנות הגדילה", אומרת ד"ר יזדי-עוגב. הרצף ההתפתחותי על פי גיל:
עד גיל שנה - תינוקות צעירים מסוגלים לאכול מעט בעצמם, להחזיק בקבוק, כף, או כלי אוכל אחרים אך לא יותר מכך.
בגיל שנה עד שנתיים - הפעוט משתמש באגודל ובאצבע המורה באחיזת הפינצטה, על מנת ליטול חפצים קטנים. הילד עובד באופן סימטרי בשתי ידיו לדוגמא: אוחז בשתי קוביות ומכה אחת אל מול השנייה. מגלגל, מועך ולש פלסטלינה, בונה מגדל של שלוש קוביות, אוחז עיפרון באחיזת אגרוף ומתחיל להראות העדפה של יד דומיננטית.
בגיל שנתיים עד שלוש - הילד מפעיל בתנועה סיבובית את כף ידו: פתיחת דלת עם ידית עגולה, פתיחת מכסה גדול וכן מצייר קשקושים, עיגולים ונקודות ללא הדגמה.
בגיל שלוש עד ארבע - הילד בונה מגדל בן עשר קומות, אוכל בסכין ובמזלג, אך עדיין לא בשילוב של השניים, יוצר בפלסטלינה כדורים קטנים בין שתי ידיו וגוזר על קו ישר.
בגיל ארבע עד חמש - הילד מרים חפצים קטנים באחיזת "פינצטה", משחיל חרוזים קטנים, משתמש בעיפרון באחיזה בוגרת, תוך הפעלת כוח מתאים, מעתיק ומצייר עיגול, ריבוע ומשולש וכן מתחיל להעתיק אותיות פשוטות: כ, ר, ח.
בגיל חמש עד שש - הילד מסוגל לגזור על קו מעוגל, מצליח לדפוק מסמרים על עץ, מצליח לצבוע בלי לצאת מן הקווים, מעתיק מספרים, מפגין בפעילויותיו יד דומיננטית, אוחז בעיפרון באחיזה בוגרת: בין אגודל לאצבע עם תמיכה של האמה.
ההתפתחות של שימוש בכלי כתיבה
גיל
|
תפקוד
|
שנה
|
אוחז צבע באגרוף, משרבט סימנים מקריים, מחקה שרבוט. אין עדיפות של יד מסוימת, יד שנייה עוזרת בצורה אוטומטית. התנועות מתחילות מהכתפיים בשיתוף של כל הזרוע.
|
שנתיים
|
אוחז צבע באצבעות כששורש כף היד פונה כלפי פנים.
מחקה קו אנכי.
מחקה קו אופקי.
משרבט.
לעיתים חורג מגבולות הדף: תנועות היד גסות כתוצאה מאחיזת הצבע או העיפרון באמה ובשורש כף היד.
|
שלוש שנים
|
מחקה ציור של עיגול על-פי עיגול נתון.
מתחילה להסתמן עדיפות של יד מסוימת. השליטה בכלי גדלה עם השימוש באצבעות ובתנועות השרירים הקטנים.
|
ארבע שנים
|
אוחז צבע או עיפרון בארבע אצבעות (ללא הזרת).
עובר בצבע או בעיפרון על קו אנכי נתון באופן מדויק.
עובר בצבע או בעיפרון על קו אופקי נתון, במדויק.
צובע ציור נתון בתוך גבולות, עדין חורג מקו הגבול.
|
ארבע שנים וחצי
|
מעתיק צורת צלב.
מעתיק ריבוע.
|
חמש שנים
|
אוחז אחיזה נכונה בשלוש אצבעות תוך הפרדת האגודל.
צובע בגבולות הצורה, במדויק.
מעתיק משולש.
"עובר" על אותיות.
מעתיק את שמו.
מסוגל לצייר עיגולים בין שתי שורות במחברת.
מצייר קווים אנכיים בין שתי שורות במתחברת.
בד"כ קיימת "כתיבת ראי" (כתיבת רצף אותיות משמאל לימן).
|
שש שנים
|
אוחז אחיזה בוגרת בין אגודל לאצבע עם תמיכה של האמה.
כותב את שמו.
עובר במבוך מפותח או בעל קווים אלכסוניים.
מעתיק אותיות.
|
איתור מוקדם ונורות אדומות
"כאשר ילדים מציגים קושי בביצוע מטלות היומיום, הבעיות עלולות להשפיע על הדימוי העצמי שלהם, על פיתוח כישורים וקשרים חברתיים, על ההתנהגות, על הישגים לימודיים ועוד. האיתור הראשוני של ילדים בסיכון לבעיות במוטוריקה עדינה הוא השלב הראשון לפני יישום של אבחון מעמיק ותוכנית התערבות בעקבותיו. האיתור יכול להיעשות על ידי ההורים, האחיות בתחנות לאם ולילד ("טיפת חלב"), הגננות ומחנכות הכיתה", אומרת ד"ר יזדי-עוגב.
סממנים לאיתור מוקדם של קשיים במוטוריקה עדינה:
* עיכוב בהתפתחות של יד דומיננטית - הילד אינו מציג דומיננטיות ביד מסוימת, ימנית או שמאלית, ולכן הוא נוטה להחליף את היד המבצעת במהלך ביצוע מטלות מוטוריות.
* קשיים בחציית קו האמצע - לדוגמה: שימוש ביד הדומיננטית בצד הנגדי של הגוף.
* איטיות ברכישת מיומנויות מוטוריות חדשות כגון קשירת שרוכים, גזירה במספריים, העתקת צורות, כתיבה.
* קושי ברכישת מיומנויות הנדרשות לתפקוד עצמאי בחיי היומיום כמו שליטה בשימוש בכלי אוכל, רחצה, לבוש ושמירה על ניקיון אישי.
* רגישות יתר או רתיעה ממגע עם מרקמים מסוימים בצק, חול וצבעי גואש.
* קושי בצביעה בתוך מסגרת נתונה, בהרכבת קוביות וכדומה.
* קושי בביצוע משימות כגון השחלה, קשירה, גזירה, קריעה והדבקה.
* התנגדות או הימנעות מפעילות הדורשת שליטה בקואורדינציה עדינה כגון הרכבת פאזלים ותפעול משחקים.
* חוסר בשלות בביצוע עבודות יד ולעתים קרובות הימנעות מביצוען.
* קושי בשליטה בכלי הכתיבה, בציור ובהעתקת צורות.
* קושי במשיכת קווים בשטף ובכיוון הרצוי כהכנה לכתיבה.
* איכות קו ירודה, רטט קווי וקו בהיר או כהה עקב אי יכולת לווסת את הלחץ הרצוי על כלי הכתיבה.
איך גורמים להתפתחות תקינה מגיל אפס?
בכוחם של ההורים לשפר בהרבה את היכולת המוטורית של הילד כבר בגיל אפס.
אפס עד שישה חודשים
* השכבה על הבטן בשעות הערות
* עיסוי ומישוש חומרים במרקמים שונים בשתי כפות הידיים
* הגשת צעצועים וחפצים במרקמים שונים מכיוונים שונים
שישה עד 12 חודשים
* הושטת חפץ נוסף – הגישו לתינוק חפץ או צעצוע שהוא אוהב כאשר יד אחת שלו אוחזת בחפץ אחר.
* חיכוך בין חפצים – תנו לתינוק שני חפצים, עדיף מרשרשים (קוביות או פעמונים המתאימים לכף ידו הקטנה) ותנו לו להקיש זה בזה.
* משיכה בחוט – העניקו לתינוק צעצועים או מכוניות שנעים באמצעות חוט.
* אכילה באצבעות - הניחו פיסות אוכל קטנות על הצלחת (פירורי לחם, קורנפלקס), על מנת שיתחיל להתנסות באחיזת הפינצטה.
* הצבעה – תרגלו את יכולת ההצבעה של התינוק על ידי האצבע המורה, תוך כדי קריאת ספר, משחק או כל פעולה אחרת. שאלו את התינוק שאלות כדי שיצביע על חפצים ואובייקטים באמצעות האצבע המורה.
* הכנסת חלקי משחק בצורות לתוך חורים בגדלים שונים – בשוק יש שפע של צעצועים להשחלת צורות בגדלים ובצבעים שונים, ואתם יכולים להכין בעצמכם קופסאות להשחלת פקקים.
שנה עד שנתיים
· הליכת מריצה – העמידו את הילד על ידיו ורגליו, הרימו את רגליו ואימרו לו ללכת על ידיו תוך כדי כך שאתם אוחזים ברגליהם.
· בניית מגדל של קוביות
· השחלת טבעות על מוט
· יצירה עם בצק, פלסטלינה או עיסת נייר.
· צביעה בצבעי ידיים
· משחקי אצבעות – שחקו במשחקים שבהם האצבעות מופרדות, כגון בבובות אצבע, נגינה על פסנתר.
· הרכבת קוביות
· קריעת ניירות במרקמים שונים
· הדבקת מדבקות – תנו לפעוטות להדביק מדבקות קטנות שאוחזים בהן באמצעות האצבעות.
· איסוף חטיפים – פזרו במבות קטנות, טבעות בייגלה או ביסלי על השולחן ותנו לילדים לאסוף אותם אחד אחד לקערה באמצעות אטב כביסה.
שנתיים עד שלוש
· בישול ואפייה – היכנסו עם הילדים למטבח והתחילו ללוש בצק לפיצות אישיות, לרדד, ליצור צורות לעוגיות אותיות או עוגיות חמאה ושוקולד
· פתיחה וסגירה של בקבוק – למדו את הילדים לפתוח ולסגור בעצמם את פקק הבקבוק.
· גזירה במספריים – זה הזמן לתרגל את מיומנות הגזירה. ברגע שהילדים קולטים את זה, הם מתמכרים.
· השחלת חרוזים – קנו חרוזים גדולים בעלי חורים גדולים, שרוכים עבים שיתאימו לחורים והשחילו יחד עם הפעוטות. עם הגיל והניסיון, החליפו לחרוזים קטנים בעלי חורים קטנים יותר.
· הרכבת פאזלים – הגדילו את מספר חלקי הפאזל שהילד מרכיב בהדרגה, על פי רמתו ומידת הצלחתו.
· ציור ושרטוט – תנו לילדים נייר וצבעים ותנו להם לשרבט, לצייר ולשרטט.
· סחיטה – פעולת הסחיטה חשובה לפיתוח המוטוריקה העדינה. תנו לילדים לסחוט ספוג בשעת הרחצה, או לסחוט את מטלית האבק במהלך בעבודות הבית.
שלוש עד שש
ליקוט קטניות - פזרו גרגירי פופקורן, אורז, כוסמת או כל סוג של גרגירים קטנטנים (רק בהשגחה!) והתחילו לאסוף גרגיר גרגיר בעזרת פינצטה מפלסטיק (להשיג בחנויות הצעצועים) לתוך קערית. האיסוף העדין בפינצטה משפר את המוטוריקה העדינה, מחזק את שרירי קצות האצבעות המנווטות ומהווה פעולת הכנה לאחיזה בעפרון.
מעבר על תמונות מקווקוות.
השחלה על שיפוד עץ – קנו סוכריות גומי רכות או פירות מיובשים והשחילו עם הילדים על שיפודי עץ חד פעמיים.
צביעה מדויקת – עודדו את הילד לצבוע שטחים בלי לצאת מהקווים בטושים ובצבעים שונים, ציבעו יחד איתו להשלמת החוויה.
קיפולי נייר – התחילו בקיפולים פשוטים ועיברו לקיפולים מורכבים של כובע, סירה, ברבור ועוד. קנו ספרי אוריגמי ללימוד.
עבודות גזירה – אחרי שהילד למד לגזור, תנו לו לגזור צורות קטנות לתרגול.
קשירת שרוכים
עבודות יצירה עם חומרים שונים – בנוסף לבצק, עיסת נייר ופלסטלינה, גוונו את חומרי היצירה בידיים על ידי חימר, פימו ועוד.
שש עד עשר
רקמה גסה
יצירת חרוזים מעור או חרוזים מנייר והשחלתם
תרגול הכתיבה – בכל הזדמנות תנו להם לכתוב אותיות, תחילה מילה אחת ואחר כך כמה מילים ומשפטים. (לינק לדף אותיות מקווקוות)
משחקים להדפסה מפורטל ההפעלות לילדים "את זה".
עזרה בהכנת הכתבה: ד"ר אורלי יזדי-עוגב, מנהלת המרכז לאבחון טיפול והכשרת מטפלים בקידום תפקודי למידה ומוטוריקה.