|
|
|
|
|
ידע בעידן המודרני
|
|
|
בראיון לעיתון "כלכליסט" תיאר פרופ' שלמה בידרמן תופעה אותה הוא מזהה בחברה הישראלית, על פיה קיים מכנה משותף נמוך מאוד שהופך, לפחות במובן מסוים, את הבערות לערך. אנשים אומרים "אני לא צריך לדעת, אני לא רוצה לדעת, אל תבלבל אותי עם עובדות". "זה מצב הרה אסון" הדגיש בידרמן, בראיון שנערך עוד במהלך חודש אוקטובר 2015. קיימת לכאורה תחושה השלטת כיום, בעידן בו הידע נמצא במרחק הקלדה על מסך המחשב, שאין באמת צורך לאגור ידע במוח, וניתן להסתפק ביכולת להגיע אל הדרוש לנו באמצעות העזרים הטכנולוגיים. הדבר הזכיר לי במעט את הסיפור הבא אותו מצאתי באחד מכתביו של המשפטן ואיש הרוח הרומי, מרקוס טוליוס קיקרו. ניתן אולי אף למצוא קו מקשר לתוצאות רעידת האדמה שהתרחשה לאחרונה בטורקיה וצפון סוריה בשבוע שעבר, שם איבדו רבים בצורה טרגית קרובי משפחה, חברים ורכוש רב.כאשר נכבשה העיר היוונית פריאנה על ידי קלגסי הצבא הפרסי בראשותו של המלך כורש, איפשר האויב לתושבי העיר לעזוב אותה, ולקחת עמם כל דבר, אבל בתנאי שלא יעשה שימוש בעגלות, סוסים, או כל כוח שינוע אחר. התושבים נמלטו, כאשר הם לוקחים עימם את חפציהם הרבים אותם יכלו לשאת עמם בידיהם. בשלב מסוים הבחין אחד החיילים הפרסים בביאס, שלא נושא עימו דבר. ביאס היה הוגה דעות נערץ, שזכה להימנות עם שבעת חכמי יוון. הוא היה מושלה של אותה העיר. שאל אותו החייל הפרסי: "היכן הדברים שלך איש? אתה כבר חי חיים ארוכים ולא צברת שום ההון?", ביאס, הצביע במקל ההליכה על מצחו, ואמר לאותו חייל פרסי: "כל אשר יש לי, נמצא כבר ברשותי". המשמעות הייתה נעוצה בעובדה שעושרו הגדול של האיש הזה - הוא עושר אינטלקטואלי, רוחני, ידע בלתי מוחשי, שלא בא לידי ביטוי בשום דבר בעל ערך חומרני. המסר שעולה מן המשפט הזה הוא שכל דבר בעל ערך מטריאלי, אותו עמל האדם להשיג בחייו, הוא דבר שניתן להפסיד ברגע אחד, וזאת לעומת הקניין הרוחני (הידע והחוכמה), שנשארים בחזקתו של האדם תמיד, במשך כל ימי חייו, ולכן ערכו גדול יותר. בנוגע ליחס שבין רכוש מטריאלי לבין ידע מוחשי בחרתי לקנח במשפט המיוחס למחזאי האירי, אוסקר ויילד, אשר נאמרה כביכול בהגיעו לארה"ב, בשנת 1882; על-פי האנקדוטה, כאשר ניגש אליו פקיד-המכס, ושאל את אוסקר ויילד, האם יש לו על מה להצהיר, הוא השיב כהאי לישנא: "אין לי מה להצהיר, אלא על הגאונות שלי". אמירה מעט מחוצפת ויהירה, אך משקפת את היחס אותו הפגין כלפי יכולותיו האינטלקטואליות ביחס לרכוש המטריאלי בו התעניין המוכס.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אדיר בנימיני
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.
|
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?
|
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.
|
מסיבות היסטוריות נוצר פער משמעותי בערים הותיקות בישראל בכל הנוגע לקריאת רחובות על שם נשים; בעיר נתניה אנחנו פועלים בנמרצות מתוך רצון לצמצם פער זה ככל שניתן, כל זאת למרות שגם היום מרבית הפניות המתקבלות בציבור הן הצעות להנצחת גברים ולא נשים.
|
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.
|
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב
|
בשלהי שנת 2016 חשף העיתונאי, גיא ליברמן, בעיתון "ידיעות אחרונות" מספר מקרים בהם הדיחו ראשי רשויות חברי מועצה מכהנים במועצת העיר של ישובם, תוך ניצול סעיף דרקוני וחסר מנגנוני פיקוח בחוק, המאפשר לראש הרשות להדיח חברי מועצה מכהנים בשל שורה של עילות המנויות בפקודת העיריות. המקרים הללו מייצגים היטב את הכשל המובנה בשלטון המקומי בישראל, המעניק עוצמה גדולה וסמכויות נרחבות מדי לראש הרשות המכהן.
|
מאמרים נוספים בנושא מדעי החברה - כללי
הובלות בנהריה
כולנו זקוקים לחברת הובלות בנהריהמקצועית ואמינה על מנת לעבור דירה, לשנע מטענים שונים ולהוביל חפצים ממקום למקום. חברת הובלות בנהריה מספקת מעטפת שירותים רחבה הכוללת בין היתר הובלת דירות, הובלה עם מנוף לפינוי חפצים גדולים מקומה גבוהה ודירות גג, הובלת מטענים בעיר וברחבי הארץ וכן שירותי אריזה, פריקה ואחסון. חשוב לבחור חברה אמינה ובעלת מוניטין טוב בענף, מומלץ לחתום על חוזה מסודר הכולל פירוט העבודה, עלות, ביטוחים ואחריות.
|
גשמים בחום הקיץ היום ירחפו המים כרדודים יראו עיניים את המים
נוטפים במרחבי ציון הקדושה .
השירה אהובה לבני עמך ישראל היום על נהרותייך ציון היקרה
שירת המים על תפיח על שדותייך ציון אור במלאות שרייך היפים
שיר הארץ המאירים אפיים על שדותייך כמים ישיבו הצללים והמנגינות
של בני הארץ ישורו רוח נדיבה ויפה לחבוק וחבור את כולם באהבה של דור המור היום
כל השירים אשלנו הם אהובים אותנו יחד בדרכים מהלכים עם השבילים אל שדותיך ירבו
השירים לארץ של מבואה ויקרה מהשירים של בני ציון תבוא ברכתה שב
|
במאמרים הקודמים התייחסנו לגיבוש מטרות והגדרת תחומים ולחיבור נכון של שאלות (פריטים) במאמר זה נתייחס למבנה הכלי (השאלון).
|
אני רוצה להקדיש את מחרוזת שחיברתי "עד הדרך"
לכבודו של איש יקר נאמן ללב עם ישראל חוזה המדינה
תאודור בנימין זאב הרצל
"עד הדרך"
לעד הדרך בך ציון -לאיש חזון היה חלום
עת אשובה על נרי, אשירה עלייך ציון שבי השירה
בין שבילי הדרך איתך מולדת -עלי עטרת לאיש הדרך
|
מצגים של "אומנות" ו- "מדע" באבחון רפואי יכולים להיחשב כמערכות משלימות ודיסקורסיביות המשמשות רופאים על מנת לתת לגיטימימציה למניפולוציה שהם עושים באמצעות הכח המקצועי שלהם. מאמר זה בוחן את התיעוד הרפואי כהקשר ליחסי הגומלין של שני מצגים אלו.
|
ההבדל בין מקדונלד'ס למסעדת גורמה אינו מסתכם רק באוכל עצמו - תאורה ומוזיקה שונות, ואולי גם מערכת הגברה מאיכות שונה - כל אלו יוצרים אווירה מסוג אחר. אם האווירה במקום מעודדת את הסועדים לאכול מהר יותר, היא עלולה לגרום להם לאכול יותר מדי - ו"מצד שני", אווירה נינוחה תגרום להם לשהות זמן רב ויתכן שהם יזמינו קינוח לא מתוכנן.
|
ב"ה
התחלה חדשה היא השאיפה הטובה אל התקווה
זהו מאמר ציוני אך רוחני הוא ומטרתו שלום
לא יחסר דבר בך ציון היקרה
בואו עם יקר להתאחד יחד וביחד להתמזגות הרוחות להיות בר לבב ולא ניתן יותר לשוממה להכותנו. הבה הבה בני עם לשירה, צהלה הרוח, בטחה בבניה. היא מאירה עלינו ציון היקרה. לא למלחמה ולא לשנאה פנינו, כי אם לחירות זכות בני ציון, נפש היהודי השייכת למולדתה ולא לשוממה . ידוע שעם ישראל הוא עם טוב ובר לבב הנחלץ לעזרת כל בעיה בעולם ,עם שרוצה שלום ,עם שדואג לבניו ,,,בכבוד :חיברתי לך שיר מולדת
|
|
|
|
|