אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.
על מנת להיות זכאים לקבל מהסיוע או הפיצויים שמעניק חוק שירותי תעופה לנוסע, יש לעמוד בתנאים מסוימים ואלו העיקריים שבהם:
- הטיסה אמורהלצאת משדה תעופה בישראל או לישראל
- יש בידי הנוסעמקום שמור בטיסה (כרטיס טיסה)
- הנוסע התייצבבזמן בשדה התעופה
- העיכוב בטיסההוא מעל שעתיים (120 דקות)
ראשית כל עומדת לזכות הנוסע במצב הזה האפשרות לקבל סיוע בשדה התעופה הכוללת ארוחות \ כיבוד קל ושתיה ביחס לזמן ההמתנה, מתן שירותי תקשורת או החזר תשלום עבור כאלו כנגד קבלות (עד 2 שיחות וגישה לפקס או מייל).
במידה והעיכוב בטיסה נמשך מעבר לחמש שעות (5 שעות) והנוסע מחליט לוותר על הטיסה המתאחרת, הרי שהנוסע זכאי לקבל פיצוי על איחור בטיסה שכולל את האפשרויות הבאות:
החזר תשלום לקטע שלא נוצל (ייתכן לעתים שהו רק קטע בטיסת המשך) ולקטע שנוצל, אם היה כזה, מתוך הבנה שהטיסה איננה משמשת עוד את מטרות הנוסע.
איתור טיסה חלופית שמקובלת על הנוסע לנקודת המוצא שלו, אם הדבר רלוונטי עבורו.
במידה ויש צורך בהמתנה של יותר מיום אחד בין הטיסה החלופית לטיסה המקורית, ימומן עבור הנוסע מקום לינה ללילה או יותר מכך (תלוי בנסיבות) והסעה מהשדה אל מקום הלינה וחזרה לשדה.
פיצוי על עיכוב בטיסה נועד לא רק כדי להעניק את אותו הפיצוי לנוסע\ים אלא גם ליצור לחץ על חברות התעופה לנסות ולהימנע ממקרים שכאלו כדי שלא ייאלצו לעמוד בתנאי הפיצויים הללו.
מקרים של איחור בטיסה או טיסה שבוטלה (וגרוע מכך מקרה שיש טיסה אך נוסע מורד מהטיסה עכב רישום יתר) הם מקרים לא קלים לנוסעים, כאלו שבמקרים רבים הורסים את כל חוויית הטיסה עצמה ולעתים אף גורמים נזק משמעותי מבחינה כספית (טיסת עסקים) או כזה של עגמת נפש אמתית (איחור לאירוע משפחתי עם זמן מוגדר).
לסיכום נציין שחוק שירותי תעופה הוא חוק חיובי מאוד שמשפר משמעותית את מצב הצרכן הישראלי בעולם התיירות המודרני ביחס לעבר, וגם מייעל את חברות התעופה עצמן להיות יותר יעילות וממוקדות בשירות לנוסע ובחוויית הנסיעה.