מגיע לכם פיצוי!
כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.
שני המקרים הללו, של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה הפכו יותר נפוצים עם כניסתן לארץ של חברות תעופה זרות חדשות, רובן חברות לואו קוסט ששמות את הדגש בעיקר על מכירת כרטיסי טיסה ופחות על חוויית הטיסה או שירות פרימיום לנוסעים. המצב הוביל ללא מעט עיכובים בלוח הטיסות ובעיקר לפגיעה ועוגמת נפש באלפי ישראלים בכל שנה.
חוק טיבי נועד להבטיח פיצוי על עיכוב טיסה או פיצוי על ביטול טיסה ובכך למעשה מחייב את החברות הללו להתאמץ יותר כדי לספק שירות איכותי לנוסע הישראלי.
מהם הפיצויים במקרים הללו?
נכון להיום קיים פיצוי משותף לכלל הנוסעים בטיסה שהתעכבה מעבר לסביר או בוטלה כליל וגם אפשרות של כל נוסע לדרוש פיצוי נוסף על נזק או עגמת נפש שנגרמו לו בשל המקרה הנ"ל.
פיצוי על עיכוב בטיסה מוענק ביחס לזמן העיכוב של המראת המטוס לעומת ההתחייבות של חברת התעופה בזמן הנקוב על כרטיס הטיסה.
במידה ומדובר על עד שעתיים עיכוב, הרי שזהו עיכוב שייחשב סביר מכל סיבה שהיא. במידה ומדובר על פרק זמן ממושך יותר, לנוסע תהיה הזכות לקבל שירותים שונים מחברת התעופה, בין השאר: אספקה של מזון ומשקה, לינה במלון סמוך לשדה, הסעות למלון וחזרה לשדה וכמובן אפשרות יצירת קשר על חשבון חברת התעופה באמצעות הטלפון, פקס או מייל.
במידה והעיכוב מתארך מעבר לחמש שעות אז הלקוח רשאי לבקש החזר כספי מלא עבור הטיסה או שימצאו עבורו טיסה חלופית לשביעות רצונו. אם העיכוב נמשך מעבר לשמונה שעות, יוכל הנוסע נוסף על כל אלו לתבוע את חברת התעופה גם בבית המשפט ולקבל פיצוי על עיכוב בטיסה מעבר לחובה של חברת התעופה להעניק לו בזמן שהותו בשדה.
למעשה כאשר מדובר על עיכוב מעל 8 שעות, בין אם הטיסה מבוטלת לחלוטין ובין אם נדרש מהנוסע עיכוב נוסף והמתנה עד שהטיסה תתאפשר, הוא רשאי לכל האמור בנוגע למתן פיצוי על עיכוב בטיסה וגם לתבוע פיצוי על ביטול טיסה בבית המשפט.
ניתן לומר שגם לחברות התעופה יש הגנות שונות במסגרת החוק ולא הכל שחור ולבן אבל עיקר חוק טיבי הוא לטובת הצרכן הישראלי (הנוסע) ופחות לצד נותן השירות (חברת התעופה) וזאת במטרה שהשירות אכן ישתפר ותוענק ללקוח חוויית שירות כמה שיותר איכותית מחברת התעופה.