נתחיל בהגדרות: מאמר חיצוני הוא פיסת טקסט שלא משנה מה אורכה אשר אנו כותבים באתרים אחרים, לפעמים אתרים מיועדי מאמרים ולפעמים פשוט נותנים לנו פוסט אורח בבלוג מסוים או בפינה מסוימת באתר. מאמר פנימי הוא מאמר שאנו כותבים באתר שלנו, בעמוד כתבות, בפינת מאמרים או בכל מקום אחר. היתרונות של מאמרים חיצוניים היא שאנו מקבלים קישורים ממקור אחר ובין זה ובין קישור פנימי באתר, תהום ענק. החסרון של מאמר חיצוני הוא שאנחנו מוגבלים כאשר אנו כותבים מאמרים חיצוניים ולא תמיד אנחנו יכולים לכתוב מה שאנחנו רוצים, משום שהתוכן יושב על אתר אחר.
במאמר פנימי, אנחנו פחות מוגבלים בכמות הקישורים שכדאי לנו לשתול בטקסט, משום שהאתר שלנו וגוגל רואה כל קישור בתוך אתר לדף אחר באותו האתר כקישור לגיטימי. במאמר חיצוני מומלץ לשמור על כמות קישורים סבירה ולא גבוהה מדי. בכל אופן בשני סוגי מאמרים אלו, מומלץ לכתוב מלל עשיר במילים, וארוך ככל האפשר, עם זאת מומלץ לא למרוח יותר מדי, כדי לא לגרום לשעמום של הקורא.
במאמר פנימי יש לנו את האפשרות להוסיף מדיה כמו וידאו, תמונות ואפשרויות רבות אחרות, מה שיכול להלהיב הרבה יותר את קהל הקוראים מאשר קריאת מאמרים עם טקסט בלבד באתרי המאמרים. במאמר פנימי יש לנו יותר כוח שכנוע, יותר אופציות פעולה, במאמר חיצוני המטרה היחידה שלנו היא להוציא את הקישור הזה לאתר שלנו. גם בתחום האפיליאטינג, אין הרבה אנשים שמשתמשים ב affiliate link ישירות מאתר מאמר לד המוצר שלהם, כי הערך של מאמר חיצוני הוא לא בתנועה שהוא מביא (מי שבונה על תנועה מכתיבת מאמרים באתרי מאמרים, שיפסיק לחלום), הערך האמיתי של מאמר חיצוני הוא בקישור המוטמע שהוא חובה בתוכו. אתרי אפיליאטינג ישתמש באתרי מאמרים כדי להביא את הגולשים לעמוד בתוך האתר שלהם, על מנת לנסות לשכנע את הגולש לבצע מכירה, אבל הם לא כותבים מאמרים בשביל התנועה אלא בשביל הערך ה SEO-י שהוא מביא עימו כאשר הוא מוטמע היטב במאמרים.