תהליך ייעוץ עסקי הוא תהליך שמטרתו ייעול, מיקוד, הבראה, ושיפור הישגי החברה, המתבצע באופן מובנה ומותאם נקודתית לצורכי העסק ולבעליו. ישנם סוגים שונים של יועצים עסקיים, אך על פי רוב התהליך מתבצע במספר שלבים מוגדרים:
1. אבחון הצרכים והגדרת מטרות וחזון – בשלב זה מתבצעת בדיקה מדוקדקת של מצב העסק על כל הגורמים השונים מהם הוא מורכב: הנתונים הפיננסיים, המוצר או השירות, כוח האדם, לוגיסטיקה, לקוחות ועוד. לאחר מכן, מגדירים עם הבעלים חזון לעתיד ויעדים, ומתחילים להתוות דרך ולפתח אסטרטגיה.
2. בניית תכנית עבודה – בהתאם למסקנות, הגדרת האסטרטגיה, וההחלטות שהתקבלו בתום האבחון, נרקמת תכנית מפורטת המחולקת לצעדים קונקרטיים, וצמודה ללוח זמנים ותאריכי יעד לביצוע.
3. ליווי עסקי מעשי – נוכחות פעילה ומעשית בביצוע תכנית העבודה, תמיכה ופתרון בעיות בכל שלב עד להשגת היעדים.
הכלים השונים הניתנים במהלך הייעוץ והליווי ישמשו את ההנהלה והדרג הבכיר להתנהלות עתידית יעילה ומשופרת שתביא להמשך הצמיחה.
להלן מספר תחומים בהם עוסק הייעוץ העסקי, הנכללים בתכנית העבודה:
פיתוח המוצר או השירות ותמחור מדויק שלו – בחינה וייעול תהליכי הייצור המרכזיים של העסק, מערכות משוב ובקרה, שיפור האספקטים התפעוליים,כולל רכש ולוגיסטיקה, הבנת עלויות הייצור וקבלת החלטה לגבי התמחור הראוי ביותר, מתוך מחשבה גם על היבטים שיווקיים.
מערך אסטרטגי שיווקי – מחקר פלח השוק הרלוונטי וצרכיו, קשרי החברה ומערכת יחסי הגומלין של החברה עם השוק, בחינת מתחרים, הבנת החוזקות והחולשות של העסק, בידול ומיתוג החברה והמוצר או השירות, הקמת מערכות מכירה והפצה המתאימות ביותר.
המבנה הארגוני – תפיסת משאבי האנוש כבסיס לכל התהליכים עליהם מושתת העסק ובהם תלויה הצלחתו.הגדרת בעלי סמכות ותחומי אחריות. הקצאת משאבים ללימוד התמקצעות וגיבוש הצוות, התאמה והסתגלות למצבי שינוי, גיוס כוח אדם, או קיצוץ, על פי הנדרש, הגדרת תפקידים מחדש בהתאם לצרכים החדשים וכדומה.
ניהול פרויקטים – עבודה עם מערכות מורכבות וגורמים חיצוניים שונים, תוך הפעלת מערכות מידע ובקרה, שימוש בכלים ניהוליים באמצעותם ניתן יהיה להגדיר ולעמוד במסגרות תקציב, לוחות זמנים ויעדים, עד לסיום מוצלח של הפרויקט, בו הן החברה והן הלקוחות יהיו שבעי רצון.
חשיבה יצירתית עם הפנים קדימה – בחינת רעיונות עסקיים חדשים, כולל פלחי שוק נוספים, אפשרויות לשיתופי פעולה עם ארגונים אחרים, ניצול ויצירת הזדמנויות עסקיות, הטמעת תהליכי שינוי וייעול במידת הצורך, חיפוש מתמיד אחר אסטרטגיות שיווק ומכירה חדשות ויצירתיות, לתנועה עסקית דינמית, חדשנית ורווחית.