מדינות רבות וכן מקלטי מס חותמים בשנים האחרונות על הסכמים להעברת מידע בענייני מס והגמשת הסודיות הבנקאית, לרבות הסכמים לחילופי מידע אוטומטיים, וזאת בעקבות קביעת נורמות בינלאומיות חדשות על ידי ארגון הOECD-. ישראל תחתום בקרוב על האמנה הבינלאומית לחילופי מידע, דבר שישפיע במידה ניכרת על צמצום החיסיון הבנקאי.
כל המדינות החברות בארגון ה- OECD, למעט ישראל, כבר חתמו נכון להיום על האמנה האמורה. ישראל אמורה לחתום על האמנה בקרוב, לאחר תיקוני חקיקה שייכנסו לתוקף ויאפשרו את החתימה על האמנה וכניסתה לתוקף בישראל. בהתאם להחלטת הממשלה, על הרשויות לפעול בהקדם כדי ליישם את חילופי המידע האוטומטיים, בהתאם להנחיות שקבע ארגון ה-OECD.
קיימת הצעת חוק בנושא חילופי מידע לפי הסכם בינלאומי, המרחיבה את סמכותה של רשות המיסים להחליף מידע בענייני מס עם מדינות שונות שאינן חתומות על אמנה למניעת כפל מס עם ישראל, ובכלל זה עם מקלטי מס. המשמעות של החקיקה בנושא חילופי מידע לפי הסכם בינלאומי, היא הרחבה משמעותית ביכולת המודיעינית של רשות המסים להשיג מידע בנוגע לנכסי ישראלים בחו"ל, לרבות ביחס לחשבונות בנק בחו"ל.
ברשות המסים מעריכים כי קיימים חשבונות בנק בלתי מדווחים בחו"ל בהיקף של מיליארדים שנתפתחו על ידי ישראלים בעיקר בשוויץ. ישנם סיבות רבות לכך שישראלים בחשבונות בנק בלתי-מדווחים בחו"ל. לעיתים, מדובר בישראלים שקיבלו ירושה מבני משפחה בחו"ל. במקרים מסוימים חשבונות הבנק נפתחו לפני הרפורמה במס אשר בעקבותיה הפכה שיטת המס בישראל לשיטת מיסוי פרסונאלית לפיה מי שנחשב כ"תושב ישראל" אמור להתחייב במס בישראל גם על הכנסות שהופקו בחו"ל, לדוגמא הכנסות מניירות ערך וריביות בחשבון בנק בחו"ל.
החקיקה החדשה בנושא חילופי מידע לפי הסכם בינלאומי תאפשר לרשות המסים להרחיב את בסיס המידע שלה בנוגע לחשבונות בנק של ישראלים בחו"ל. נכון להיום, ישראלי שמחזיק בחברה במקלט מס עם חשבון בנק במדינה שאין לישראל עימה אמנת מס, יכול ליהנות ממטריית סודיות המוענקת בהתאם לחוקי אותה מדינה. בפועל, רשות המסים לא הייתה יכולה לקבל מידע על כך בדרך המקובלת.
לאור המגמה החדשה בעולם להסיר את הסודיות ולהעביר מידע בענייני מס, ולאור העובדה כי רשות המסים נוטלת חלק פעיל בקידום היוזמות האלה, הרי שצפוי כי ישראלים רבים בעלי חשבונות בנק בלתי מדווחים בחו"ל, יבקשו לעשות שימוש בנוהל גילוי מרצון ביחס לחשבון בנק זר. הליך הגילוי מרצון ביחס לחשבון בנק זר הוא הליך וולונטרי של גילוי כספים ונכסים שלא דווחו כדין. בתמורה לגילוי המידע לרשות המסים על הכספים והנכסים שלא דווחו, הנישום לא יועמד לדין פלילי. הבקשה המוגשת לרשות המסים בהליך הגילוי מרצון צריכה להיעשות בזהירות רבה, שכן מדובר בהליך מורכב. יש לבחון היטב את חבות המס לאור דיני המס והאמנות למניעת כפל מס.
אין זה סוד שישראלים רבים מחזיקים בכספים בחשבון בנק בחו"ל מבלי לדווח על כך לרשות המסים. אותם ישראלים חוששים לעשות שימוש בכסף. הפנייה לרשות המסים במסגרת הליך לגילוי מרצון יכולה להלבין את הכספים ולאפשר שימוש חוקי בהם בישראל ובכל מקום אחר בעולם. לאור האמור, ישראלי המחזיק בחשבון בנק בחו"ל ומעוניין למנוע את החשיפה לדין הפלילי, וכן להקטין את חבות המס במישור האזרחי ביחס לרווחים הנובעים מאותם כספים, צריך לשקול לפנות לרשות המסים. רצוי שהבקשה לגילוי מרצון תוגש על ידי עורך דין מומחה בעל מוניטין. הגשת הבקשה לגילוי מרצון יכולה למנוע העמדה לדין, ומאפשרת לנישום להגיע להסדר ביחס לתשלום המס במישור האזרחי.