|
|
|
|
|
מחול השדים של אדם וחוה
|
|
|
הִתְעוֹרְרִי, הִתְעוֹרְרִי, קוּמִי יְרוּשָׁלִַם אשֶׁר שָׁתִית מִיַּד ה' אֶת כּוֹס חמָתוֹ, אֶת קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה, שָׁתִית מָצִית. (ישעיהו נא:יז)
ירושלים החטאה שתתה מיד אלוהים את כוס חמתו, את כוס הרעל, עד סופה. ובניה המעולפים, שוכבים בככרותיה, ברחובותיה, כמו תאו שניצוד ברשת, מפרפרים, נחלשים, בלי יכולת להימלט:
בָּנַיִךְ עֻלְּפוּ, שָׁכְבוּ בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת, כְּתוֹא מִכְמָר [כשור בר במלכודת], הַמְלֵאִים חמַת ה', גַּערַת אֱלֹהָיִךְ. (שם:כ)
התּוֹא, שור בר, הנקרא גם תְּאוֹ (דברים יד:ה), מעולף על אם הדרך הוא משל לבני ירושלים הגולים והמעונים, הנענשים על תאוותיהם. תַּאוָה תּוֹא ו-תְּאוֹ הן מילים דומות ומקושרות.
כאותו תאו לכוד במכמורת חמת האל, ששתה כוס תרעלה עקב חטאיו, מוטלים אדם וחוה, הלומי פרי החטא המורעל שאכלו בניגוד לצו האל. כוס הארס שהרעילה את התאו החוטא מקבילה לפרי שאכלו אדם וחוה החוטאים:
וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאכָל וְכִי תַאוָה הוּא לָעֵינַיִם (...). (בראשית ג:ו)
בָּנַיִךְ עֻלְּפוּ, שָׁכְבוּ בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת, כְּתוֹא מִכְמָר, הַמְלֵאִים חמַת ה', גַּערַת אֱלֹהָיִךְ. (ישעיהו נא:כ)
השימוש במילה תַּאוָה, רמז ל-תוא/תאו, מסייע להשלים פערים בשחזור השתלשלות האירועים. האובייקט הנחשק מעורר את יצריה של חוה. אין היא נבונה דייה כדי לשלוט בהם. גם אדם עיוור לקדושת הצו וחירש לדברי האל. הקו האדום נחצה. ארס הפרי מתפשט בגופם כחומר מתסיס והשניים, טורפים מיוחמים שאינם יודעים שובע, מתהוללים כשדים פרועים עד אובדן חושים. לאחר מכן שוקע הזוג בתרדמה כבדה ורק כשהוא מתעורר מעלפונו ופוקח עיניו, אוחזת בו בושה על מעשיו. או אז מבקשים אדם וחוה להימלט ממנה:
וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עלֵה תְאֵנָה וַיַּעשׂוּ לָהֶם חגֹרֹת. (בראשית ג:ז)
אלא שעלוות עץ התאנה הסתאבה גם היא מתוקף החטא שבוצע בקרבתה. יתרה מכך, כל עצי גן העדן על גזעיהם, שורשיהם ופירותיהם הצטמקו, התנוונו, כמשו והפכו לשיחי קוצים מאובקים (ירמיהו ח:יג; חבקוק ג:יז; ישעיהו ז:כג-כה, כב:יב-יג). עצי התאנה, הגפנים ויתר עצי הגן נשתלו כולם רבי הוד, חסונים, משובחים ונושאי פרי והינה, בזמן ששימשו כתפאורה למחול השדים של אדם וחוה, כוסו בכתמים, בקיא ובצואה ונטמאו (ירמיהו ב:כ-כא). כל תיאורי הפולחן האליליים המתרחשים תחת חסות עצים מהדהדים את אותה סצנה ראשונית שבה התגוללו אדם וחוה בסחי ובמאוס, שבה זנו אחרי הנחש (ירמיהו:כ-כז; ישעיהו סו:יז). וכי איך יכלו עלי התאנה להעלים את חטאם? וכי אין תְּאֵנָה נכתבת כמו תַּאנָה, מילה המציינת את תאוות אתון הבר המיוחמת, מטפורה למלכות יהודה שבגדה באלוהיה והלכה אחרי בעלים זרים?
אֵיךְ תֹּאמְרִי: לֹא נִטְמֵאתִי, אַחרֵי הַבְּעָלִים לֹא הָלַכְתִּי! רְאִי דַּרְכֵּךְ בַּגַּיְא, דְּעִי מֶה עָשִׂית, בִּכְרָה קַלָּה, מְשָׂרֶכֶת דְּרָכֶיהָ. פֶּרֶה לִמֻּד מִדְבָּר [אתון בר למודת מדבר], בְּאַוַּת נַפְשָׁוֹ שָׁאפָה רוּחַ [שואפת, גומעת רוח בצימאון תאב], תַּאנָתָהּ, מִי יְשִׁיבֶנָּה [מי יעמוד בדרכה, בעונת הייחום, כדי למנוע ממנה להשביע את תאוותה]. (ירמיהו ב:כג-כד)
אתון הבר, הפֶּרֶה (מלשון פרא), שואפת רוח כַּתַּנִּים (ירמיה יד:ו) וגם לבת יענה היא דומה (תַּאנָה-תַּנִּים-יַענָה). בת היענה, עוף דורס לילי ממין נקבה, נזכרת פעמים רבות בתנ"ך כמתגוררת במדבר ובחורבות לצד תנים, סמל, כמוהם, לאכזריות, פראיות, חורבן ושממה (ישעיהו לד:יג-יד, יג:כא; איוב ל:כט; ירמיהו נ:לט; מיכה א:ח). ומיהי בת היענה אם לא, כלילית, התגלמות צידו הנקבי של שטן? כמו חוה שמיהרה להיענות לשידולי הנחש והשפיעה בכך לרעה על גורל שושלתה, כך גם ציון, בת עמי, אכזרית כבת יענה (איכה ד:ג), זנחה את אלוהיה כדי לזנות אחר אלילים זרים, הפקירה את בניה וגרמה לחורבן וגלות.
על חורבות הערים שנהרסו במלחמות ובשריפות פשטו בנות יענה. עוד יצורים בעלי טפרים חדים ומקור מאונקל, דורסי יום ולילה, כגון עורבים, ליליות, ינשופים ודיות (ישעיהו כד:יא-טו) מארחים להן לחברה. שדים ושדות אלה בדמות עופות טרף מצטרפים לתנים, לשעירים, לחמורי הבר, לתואים ולשאר חיות המדבר שעמי האיזור סגדו להם כאלילים ושמחברי התנ"ך ראו בהם יצורים פרוצים, מזיקים ומתועבים (ויקרא יז:ז; דברי הימים ב, יא:טו; דברים כב:טו-יז). נביאי הדת החדשה לא חדלו מלהזהיר את ישראל בפני סכנות הפגניזם שהטיף לאלימות, פריצות, זנות והקרבת ילדים (תהילים קו:לה-לח; ישעיהו נז). מקור כל הפשעים, לפי התנ"ך, היה החטא הקדמון. משהופר האיסור הראשון, נפרצו כל חוקי המוסר. אדם וחוה פתחו דלתם לנחש הטומאה, וזה כרך עצמו סביב גופם וחיבקם חיבוק מוות - לכך רומזת גם קרבת המילים נחש-חנק. יתרה מזו, רעלו המפעפע חלחל ופלש לכל פינה ופינה מאברי גופם, התפשט ללב ולקצוות כאחת. אדם וחוה הפכו לערלי לב וערלי בשר (יחזקאל כד:ז)- שימו לב לאנגרמה רעל/ערל. מאז רגע הרה אסון זה, מבין כל שורות התנ"ך, נשמעת בקשה נוקבת: וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם (דברים י:טז). דימוי כריתת שלוחות הבשר הממאירות שאוטמות (אטם-טמא) את הלב ודוקרות אותו כקוצים מתממש בצו המילה. העורלה מכסה את ראש אבר המין הזכרי כעורלת הלב, כעפעפי עיוור המכסים ומסמאים את עיניו. קפלי עור (עור/עורלה) אלה, חוצצים כגדרות בין החוטא לאלוהים, מנתקים אותו ממקור החיים. ככל שיתרחק יותר ממעיין המים והאור, כן יתגברו מומיו, תוגבל תנועתו, יצומצם חופש פעולתו: חירשותו תחריף, עיניו תכהינה, עורו ישחיר, צליעתו תגבר, גופו ייבש. עלי הַתְּאֵנָה שבהם חגרו את גזרתם אדם וחוה, אות להצטרפותם למחנה הַשָּׂטָן (הנקרא גם פֶּתֶן, תַּנִּים ו-תַּנִּין), מסמנים את התחלת תהליך ההתנוונות:
(...) וַיִּתְפְּרוּ עלֵה תְאֵנָה וַיַּעשׂוּ לָהֶם חגֹרֹת. (בראשית ג:ז)
אדם וחוה חגרו חגורות עלי תאנה כרשע המכסה את בָּשְׁתּוֹ במעיל, אך קללת עוונם נדבקת אל גופם כבגד כלימה שאין להסירו (תהילים קט:יח-יט, כט, הקשר בין המילים לְבוּשׁ/בּוּשָׁה מתממש בקרבת שורשיהן לָבַשׁ/בּוֹשׁ). חגורות העלים מכסות את מבושיהם ומתהדקות בלפיתת טבעות נחש, עוטפות את כל גופם, באות אל קרבם, חודרות לעצמותיהם, שולחות שלוחות אל כל אבריהם, מאיטות את הליכתם, פוגמות בפוריותם, פוגעות בשלמות צאצאיהם העתידים. כתנות העור מהוות חציצה נוספת, רחבה, כבדה ואטומה יותר, המפרידה בין אדם ואשתו לספירה האלוהית:
וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם. (בְּרֵאשִׁית ג:כא)
יתרה מזו, אלה מבין בניהם שיבחרו להמשיך בדרך הכפירה ייענשו באופן דומה אם כי חריף יותר וייאסרו בשלשלות נחושת וברזל:
בְּנֵי נֵכָר יִבֹּלוּ וְיַחְגְּרוּ מִמִּסְגְּרוֹתָם. (שְׁמוּאֵל ב, כב:מו)
כלומר:
בני הזר, האחר [עובדי האלילים ערלי הלב וערלי הבשר], ייחלשו, ילאו ויכמשו, ייעשו חִגְּרִים מלחץ כבלי הברזל שבהם ייסגרו.
יַחְגְּרוּ, מלשון חיגר, מהפועל חָגַר, שמשמעותו כאן לחץ, הצר, חסם עד שגרם למום. משורש זה באה גם חגוֹרָה, סמל לנבילה ולניוון אברים, העונש המאיים על המתכחשים לאלוהים.
מ-ערוּמִּים, תמים, זכים וטהורים, הפכו אכן אדם וחוה לערֻמִים, מושחתים, בוגדים ורמאים. אותה מילה עתיקה, ערומים, מאחדת שני מובנים מנוגדים. איחוד ניגודים זה ממחיש את הקלות הבלתי נסבלת שבה הידרדרו האיש והאישה שזה עתה יצאו תחת ידיו של אלוהים והפכו ליצורים שטניים כלואים בעור נחש אטום, עשוי כמקשה אחת, בלתי עביר לאור, לאמת ולמוסר. ברגע אחד איבדו השניים את עולמם. לפני ביצוע החטא היו אדם וחוה קרובים לאלוהים, לטובו, לקדושתו ולנצחיותו. בצלמו ובדמותו ברא אותם. עורם הזך הבהיק בזוהר הרקיע, באורו, משקף את תוכם הצח, הבר, שרק נברא. זוהי משמעות קרבת המילים אור ו-עור. אור עיניהם הקרין על כל עורם ועל שאר נקבי גופם. כל ישותם כולה זרחה בטהרת פתחי ראייתם. אך בפוקחם עיניהם אל הרע, נעכרה שקיפותם. ראייה מוטעית שקולה כעיוורון. עור עפעפיהם נסגר מטפורית כמכסה על עיניהם, האפילן וסמאן, מדביק באטימותו ובטומאתו את כל עור גופם. עורם הבוהק שדרכו עבר אור הרקיע התעמם ונאטם. סיפור התעַוְּרותם המטפורית של אדם וחוה בגן עדן מקופל בסדרת המילים הקרובות, הבנויות לפי נוסחה דומה, אוֹר, עוֹר, עָבַר ו-עִוֵּר.
אור הבריאה נפגם ועל צאצאי החוטאים להחזירו.
עובד מתוך ספרי: אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, סלע, 2013. מוזמנים לטעום ממנו טעימה נוספת באתר סימניה:
http://simania.co.il/e/4527/0
מוזמנים גם לבקר בבלוג שלי: לשון המקרא – אור חדש על שפה עתיקה, הבלוג של אורנה
http://liebermanorna.wordpress.com/
המסה "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" זמינה גם כספר אלקטרוני בהוצאת "מנדלי" או בהוצאת "עברית".
|
|
תגיות המאמר: ירושלים, אדם, כותנות, תאווה, נחש, ארס, חוה, אלילות, תאו, בת יענה, חגורות, תנים, כוס, תרעלה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה
עיסוקי בשפה העברית כמורה באולפן הביא אותי לכתיבת מחקר ארוך שנים על לשון המקרא שממנו עיבדתי את ספרי: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה. ההרפתקה המרתקת התחילה עבורי כשהבחנתי, להפתעתי, שכל מילה ומילה מכילה כפיל ניגודי: רע (ההיפך של טוב)/רע, רעות, רעיה, און (כוח)/און (חולשה, עצב), חיל (גבורה)/חיל (פחד), חלש/חלש על, שר (שריר, שררה)/רש, עמד/מעד, פרה/רפה, שואה/ישועה, ציון Tsiyon(ארץ פוריה)/צָיון Tsayon (צייה), חופה (הגנה)/פח, פחת (מלכודת), ברא (יצר, הוליד)/ בֵּרֵא (חתך, דקר, הרס, הרג), תם/טמא, נגע/עונג, שֵׁדִים/שדי, אל/לא ועוד הרשימה ארוכה. הצמד גלות/גאולה ידוע לכול, מצוטט ונלמד רבות, אך לא הייתי מודעת לעובדה, לפני שניגשתי למחקר, שמימדי התופעה רחבים כל כך.
כפל המשמעות אינו מאפיין את העברית בלבד. הבלשן הגרמני קרל אַבֶּל (1837-1906) זיהה תופעה זו במצרית עתיקה שבה אותה מילה ציינה שני מושגים מנוגדים. המילה כֵּן, למשל, פירושה היה חזק וחלש בעת ובעונה אחת. המצרים הקדמונים, לפי התיאוריה של קרל אבל, לא יכלו להבין את מושג הכוח בלי להשוות אותו לניגודו. התפתחות השפה ודובריה גרמה במשך הזמן להתפצלות המילים. המילה כֵּן שפירושה היה חזק וחלש התפצלה ל-ֵּן חזק ול-כָּן חלש. קרל אבל ייחס את התופעה לכל השפות השמיות וההודו-אירופאיות שבכולן ניתן עדיין למצוא שרידים לאופן החשיבה הקדום. בלטינית, ביוונית ובאירנית, לתואר קדוש יש שני פנים, פן חיובי, הקשור לאופיה הידידותי לאדם של השכינה ופן שלילי, מאיים, המצביע על מי שאל לו לאדם להתקרב אליו פן יבוא עליו עונש נורא.
ממצאיו של קרל אבל נתקלו בהתנגדות קשה מצד עמיתיו ולולא מאמרו של פרויד מובנים מנוגדים של מילים עתיקות המסכם את התיאוריה של הפילולוג, שאותה מצטט אבי הפסיכואנליזה כדי להקביל אותה לאמביוולנטיות של החלומות, קרוב לודאי שקרל אבל היה נבלע לחלוטין בתהום הנשייה. פרויד שחיפש קשרים בין פסיכואנליזה להיווצרות השפה קרא בשקיקה את כתביו של קרל אבל ופרסם עליהם את מאמרו המפורסם שבו הוא עורך הקבלה בין הגאי השפה לדימויי החלום. חקירת לשון המקרא מוכיחה על אף הכול שקרל אבל צדק גם צדק. ואף יותר מכך, לשון המקרא כל כולה חתומה בחותם הדואליות הטבוע לא רק בסמנטיקה שלה אלא גם בכל מבניה, בין אם הפונטי, בין אם התחבירי ובין אם הדקדוקי. אותיות אהוי, למשל, בניגוד לכל האותיות האחרות שאינן אלא עיצוריות בלבד, ממלאות תפקיד הן של עיצור והן של תנועה. זכות היתר שממנה נהנות אותיות אלה נובעת מקרבתן הרבה לייצוג האלוהות. כל האותיות נתפשות, ליתר דיוק, כמייצגות את אלוהים, אך אהוי קרובות אליו יותר: א (אלף - במקום הראשון, "אלופה" וקודמת לכול) מסמלת את ראשוניותו ומצוינותו ו־הוי שמרכיבות את השם המפורש מסמלות את נצחיותו (היה, הוה, יהיה). כשאותיות אהוי נהגות כעיצורים, הן מייצגות את הפן הנתפש של אלוהים (אימננטיות) וכשאותן אותיות ממלאות תפקיד של תנועות ולא נהגות, הן מייצגות את מה שאין בכוח האדם לגלות (טרנסצנדנטליות). כשאותיות אלה מופיעות בשורשי פעלים, התנהגותן לובשת פנים מרובות. במקרים מסוימים, הן נמצאות אך משמשות כתנועה ולא הוגים אותן (קָרָא, למשל, מגזרת נחי ל"א, ק.ר.א, האלף הופכת לנחה). לעיתים הן אף נעלמות לחלוטין (גָּר מגזרת נחי ע"ו-ע"י, ג.ו.ר, הוו חסרה). לעתים הן מתחלפות באות אחרת מאותה קבוצה (הוֹרִיד מגזרת נחי פ"י, י.ר.ד, הוו הנחה באה במקום היוד השורשית. דוגמה נוספת: עָשָׂה מגזרת נחי ל"י, ע.ש.י, ההא הנחה באה במקום היוד השורשית. היוד השורשית בוחרת לה להתחבא מאחורי אותיות אחרות, בהתאם למקומה בשורש הפועל: כשהיא פ' הפועל, י.ר.ד, י.ל.ד, י.ר.י, היא "מתחפשת" לוו בהפעיל - הוֹרִיד, הוֹלִיד, הוֹרָה; כשהיא ל' הפועל, ע.ש.י, ק.נ.י, י.ר.י, היא "מתחפשת", במקרים מסוימים, להא בפעל - עָשָׂה, קָנָה, יָרָה). בין אם האל מופיע, בין אם הוא מסתתר ובין אם הוא מתחפש, הוא תמיד אינסופי ונמצא בכל מקום, אומרות לנו אותיות אלה שאופיין כפול. גם תופעת הסמיכות הנפוצה כל כך בתנ"ך (למשל, רְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, בראשית א:יד; חַיַּת הָאָרֶץ, פס' ל) מחברת בין שני רכיבים ויוצרת ביניהם קשרים סמנטיים מגוונים תוך שהיא ממזגת אותם, מבחינה פונטית, למילה אחת. ניתן גם להוסיף בינתיים את הביטויים הנקראים צימודים, תֹּהוּ וָבֹהוּ (בראשית א:ב), שֹׁד וָשֶׁבֶר (ירמיהו מח:ג), כַּפְתֹּר וָפֶרַח (שמות כה:לג) שבהם, בניגוד לסמיכות, שני המונחים, המחוברים בוו קמוצה, שומרים על עצמאותם כשתי מילים העומדות בפני עצמן, נרדפות אומנם אך נפרדות. מומחי השפות המסופוטמיות מצהירים כיום שתופעת הדואליות שולטת גם בבבלית ואף בכל הלשונות שנכתבו בכתב היתדות.
הדואליות הטבועה בשפה משקפת את הדואליות המאפיינת את אלוהים, שליט אחד וכל יכול, נגלה ונסתר, ממית ומחיה, בורא הטוב והרע, יוצר האור ועושה החושך שמחץ את התוהו, גאל את הבריאה משִּׁביהּ ורפאהּ מחוליהּ. מפי עליון יצא הרע והטוב. כל מילה ומילה כמו חצויה לשניים, מכילה את הרוע הנורא של התוהו ובוהו, רעש, רעד וטבח, המזוהה עם האלילות ואת הטוב המתוק של הבריאה, שלום שלווה ובטח, סמל האמונה המונותיאיסטית המובעת בתנ"ך. ראיית העולם החדשה מעניקה לדו-הקוטביות של השפה משמעות מוסרית ספציפית בדרישתה לבחור בערכים שהיא מסמנת אותם כטובים ומבורכים, ערכי הבריאה, ולהתרחק מעולם האלילות המקולל, המתויג כשטני ומועד לכאוס. התורה נותנת לפני בני ישראל את הטוב והרע, את החיים והמוות, את הברכה והקללה, את שמירת חוקי ה' או את ההליכה אחרי אלוהים אחרים ומכוונת אותם לבחור בבחירה הנכונה: וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים (דברים יא:כו-לב, ל:טו-כ). מטרת נושאי הדגל של המונותיאיזם התנ"כי היא לתקן את בחירתם של אדם וחוה ברע, באלילות ובמוות כך שכל משמעויותיהן השליליות של המילים שהתפרצו מכלאן ברגע בו נגסו שיני החוטאים בפרי המתוק שהפך למר תאבדנה את כוחן ואף תיעלמנה.
חקירת מילות התנ"ך לפי שיטתו של הבלשן העלום, קרל אבל, מגלה אופקים חדשים ומרתקים. משמעות האותיות והדרך הלא שרירותית בה הן מצטרפות למילים, חקירת קשרים סמנטיים בין אותיות ומילים דומות בצליליהן למרות הכתיב השונה (תָּוֶךְ/טֶבַח), התחקות אחר קשרים ניגודיים בין מילים קרובות (אֵל/אַל/לֹא), ולפעמים אף זהות (חֵמָה במובן של רַעַל נְחָשִׁים/יַיִן מֻרְעָל/זַעַם אֱלֹהִים לעומת אותה מילה במובן של חֶמְאָה, מַאֲכַל מוֹתָרוֹת מְפַנֵּק; שׁוֹד, במובן של שְׁדִידָה וּגְזֵלָה לעומת אותה מילה במובן של שְׁדֵי אֵם הַמְּנִיקָה בְּאַהֲבָה), פרישת מניפות אנגרמות של מילים (חֵץ/צַח, חַף/פַּח, פִּגּוּל/פִּלּוּג, רָקַע/קָרַע/עָקַר/עָרַק), כל אלה יגלו לנו איך עיבד המונותיאיזם התנ"כי את המיתוסים האליליים כדי להתאימם להשקפת עולמו המתבדלת ובאיזו חיוניות יצק תוכן חדש ומהפכני למסגרות הקיימות כדי לעודד את החברה האנושית לעדן את החייתיות הטמאה הטבועה בה מנעוריה, להתעלות ולהיטהר.
ביתור הרע, לפי המקרא, חייב להיעשות לפי דגם בריאת העולם שבה בותר התוהו ובוהו, מפלצת דמויית נחש, ונחצה לשניים, בתווך, שוסף, נטבח ונזבח. מחיצת קרח זכה ודקה התקשחה ופלחה את מותני הענק המימי, מבדילה בין מחצית גופו העליונה ומחצית גופו התחתונה. מסך ספיר זה שנקרא רקיע בישר את רגיעת הים הקדמון. חציית המים הראשונית, ביום השני לבריאה, המסמלת את אילוף חיית התוהו ובוהו חסרת הרסן, משמשת בתנ"ך כדגם על לכל פעולות האדם שראוי להיקרא בשם זה. כל החציות שעליהן יסופר לאחר מכן, הן במובן הביתוק (ברית בין הבתרים, בראשית טו, ניתוח צמד הבקר בידי שאול, שמואל א, יא:יז...) והן במובן הצליחה (ים סוף, הירדן, היבוק...) תחזורנה בווריאציות שונות על האקט הקוסמוגני המכריע של חלוקת המים לשני חלקים שווים, באמצעם. הצולח את המרחב והזמן חוצה אותו לשניים בגופו (וגם בנפשו) וחוזר בהכרח על פעולת הבריאה. כל מעשה ותנוחה, במילים אחרות, התנהגות האדם בכללה, חייבת, לפי התנ"ך, לחקות את כוונת מעשה פילוח המים, דהיינו, להפוך את התוהו הטמא לבריאה הטהורה. הרקיע פילח אכן כחץ את התערובת הבוצנית והעכורה והֲפָכָהּ למים צלולים וזכים. מהמילה חֵץ נגזרו המילים חָצָה ו-חֵצִי. חֵץ, בשיכול אותיות - צַח - רומזת לאופיו של הפיצול שבאמצעותו היטהרה טומאת הכאוס. פִּלּוּג מי בראשית הפך את הַפִּגּוּל לצחות.
מקור החיים מצוי, אכן, לפי התנ"ך, בפירודם המבוקר של המים. הטוב פילח את הרע בְּחִצּוֹ. ריבוים המרשים של הפעלים המציינים את פעולת ההפרדה (בָּצַע, בָּקַע, זָמַר, חָצַב, חָצָץ, חָתַךְ, טָבַח, כָּרַת, נִפֵּץ, נִתַּח, קָטַף, קִצֵּר, רָצַץ, שִׁסַּע, שִׁסֵּף, תִּוָּה/הִתְוָה ועוד הרשימה ארוכה) משמש הוכחה ניצחת לחשיבותו של הפילוח במעשה הבריאה המכונן. כל מילות התנ"ך ספוגות, כדוגמת התואר רָטֹב, בטבעם הכפול של המים ונושאות משמעות חיובית ושלילית.
מתנין צמא דם, יהיר ומתנשא, הפך הים לבעל בריתו של הבורא, מודע לערכיו, עורג לקרבתו. תהליך הזדככות המים (מזכיכות לזכות, מגאווה לגעגועים) מבשר את שיבת בני ישראל הסוררים לגבולות נחלתם, מגלות לגאולה. הדרך ממדבר ישימון, לארץ פורחת, מצָיון Tsayon (צייה) לציון Tsiyon , עוברת באפיק שבו זרמו מי הבריאה כדי להתקבץ בגבולותיהם. עוד לפני שהגיעו המים ליעדם, כבר הפרו את השממה בדרכם, רמז להתלכדות ההפכים העתידה לבוא. מטוהרים ומזוככים, לאחר שהתמרקו ביסורים, מעפילים בני ישראל לארצם, כמו מי התוהו שחצו הרים ובקעות בדרכם למקום שיועד להם (תהילים קד:ו-י), אל מקום אחד (בראשית א:ט).
עידן הגאולה יאופיין אכן בהשלכת האחר ובדבקות באחד. זעקותיו האימתניות של התוהו שפרצו מלב המילים ברגע בו ננגס הפרי האסור תהפוכנה לרינה ולשירה. המיליל יהפוך למהלל. החוזרים לארצם יזכו לחיות בגופם ובנפשם את רגע איחוד ההפכים הנדיר והעצים שבו הופך הנחש את ארסו העז לדבש מתוק. התגוששות מובנים מנוגדים בבטן אותה מילה, כבמאורת נחשים מתפתלים, תסתיים בהתיישרותו של המעוקל ובהיטהרותו של הטמא. האלילות תחלוף, הרע יוסר, הזר יתמוסס, האחר יימוג, הכפילות תיעלם. האל יהיה אחד, שמו יהיה אחד, מערכת הערכים תהיה אחת, שפת העמים תהיה אחת, פיהם וליבם יהיה אחד:
כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים, שָׂפָה בְרוּרָה, לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. (צפניה ג:ט)
ד"ר אורנה ליברמן
המאמר מבוסס על ספרה של הכותבת: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, אתר מנדלי, יהדות
קישור לספר:
http://mendele.co.il/?wpsc-product=sfathatanach
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת ד"ר אורנה ליברמן
בסדנה לחיים נכונים ובריאים נראה את הדרך לאזן את המערכת ההורמונלית באופן טבעי, מהם המזונות והתוספים החשובים ביותר להצערת הגוף, איך למנוע סרטן, להוריד סוכר, לשפר יצירתיות ולהגביר את השמחה, המוח, הריכוז והזיכרון. נלמד מהן 5 הבדיקות החשובות להעריך את תהליכי ההזדקנות וכיצד לייטב את התוצאות. כמו כן, נלמד דרכים לבדוק באופן אישי את רמות הויטמינים והמינרלים מעכבי ההזדקנות, שכל אחד מאתנו חסר וזקוק להם.
|
שר במקרא הוא איש בעל עמדת כוח, שליט, מושל, שופט, מפקד צבא או בעל תפקיד אחראי אחר. רש הוא עני, נקלה, נחות דרגה וחסר אמצעים. האם אין רש היפוכו הגמור של שר?
|
רחוב לה רגרטייה, באי סן לואי בפריז, שינה במאה ה-18 את שמו ונקרא רחוב האישה מחוסרת הראש. וזאת על שום שלט פרסומת לבית מרזח שנפתח במקום ובו נראתה אישה בלי ראש, מרימה כוסית יין, עם הסיסמא: "הכול טוב". כיתוב זה מקורו בפתגם סקסיסטי ידוע מאוד בצרפת במאה ה-17: אישה בלי ראש, הכול טוב בה. אך גלגוליה של שנאת הנשים מפתיעים מאוד...
|
המאמר, שני בסדרה לאחר "בריאה כצריפה" בוחן את המעברים בין מים של נחושת וברזל למים של כסף וזהב, המבוססים כולם על המעבר הראשוני מהתוהו ובוהו לבריאת העולם. ההקבלה הניגודית שבין הביטוי השגור אֲפִיקֵי מַיִם (מים זכים, כסף וזהב) לבין הביטוי הנדיר אֲפִיקֵי נְחֻשָׁה (מים עכורים, נחושת וברזל) ממחישה את התהום שבין שני העולמות המוצגים במקרא כעולם האלילות, הרוע והגסות לעומת עולם תורת ה’, הטוב והחן.
|
המאמר בוחן את תהליך זיקוק הכסף כאמצעי המחשה לתיאור זיכוך המים בבריאת העולם. דימוי הכסף הצרוף, שזוקק מסיגים מאוסים חופף לתיאור המים הזכים שחולצו מבוץ וביצות שורצי תנינים ונחשים. המים הקדמוניים, הבוצניים, הסרבניים, מזוהים עם האלילים הזרים, רהב, נחש ותנין - מפלצות בעלות גרמי ברזל ובשר נחושת. אלה, שזקפו ראש כנגד האל הבורא, הותכו, נשרפו, רוקעו ועוצבו באש מפוחו של הצורף הגדול. כור ההיתוך מאחד אך גם מנתק את הסיגים.
|
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.
|
ספרה האוטוביוגרפי של דלפין דה ויגאן על חייה ומותה של אמה, שסבלה מדו-קוטביות, זכה להצלחה אדירה בצרפת. מדוע?
|
מאמרים נוספים בנושא יהדות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?
|
טענות של דתות אחרות.
ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?
|
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.
|
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.
|
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו.
האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?
|
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?
|
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.
|
|
|
|
|