חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שאול המלך חלק ד: שלושה אותות בדרך חזרה (שמואל א, י: ב – ז)

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות25/04/20141187 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מסע חיפוש האתונות יצא מהעיר גבעה והסתיים בעיר רמה, לאחר שלושה ימים. משהגיעו לארץ צוף, שאול, שרצה כבר לחזור בידיים ריקות, שינה את דעתו ושמע לנערו אשר המליץ לו ללכת לעירו של שמואל הנביא כדי לשאול בעצתו. קבוצת נערות כיוונה אותם לעבר שמואל אשר הזמינם לעלות אתו לבמה, לסעודת זבח שערך לכבוד המלך המיועד, שאול. לאחר הסעודה לנו האורחים בביתו של שמואל. למחרת ליווה אותם שמואל לקצה העיר בדרכם חזרה. שם ביקש משאול לתת לנערו להתרחק ואז משח אותו לנגיד, בארבע עיניים. לאחר ששמואל מושח את שאול ונושק לו, הוא שולח אותו לביתו תוך שהוא מציין בפניו שלושה אירועים העתידים להתרחש בדרכו מהעיר רמה, עירו של שמואל, לעיר גבעה, עירו של קיש, אביו של שאול. שלוש פגישות צפויות לחוזר, בשלושה מקומות שונים, ככל שיתקדם בדרכו, שלושה אותות שישלימו בהדרגה את תהליך הכשרתו לתפקידו החדש. בחינה מדוקדקת של האותות בדרך חזרה תראה לנו את הקבלתם לאירועים שארעו בדרך ההלוך.

 

קודם כול יפגוש שאול, סמוך לקבר רחל, בגבול בנימין, שני אנשים אשר יבשרו לו שהאתונות נמצאו ועתה חדל אביו לדאוג להן והוא דואג לאלה שיצאו לחפשם - לבנו שאול ולעוזרו הנער. זה האות הראשון.

 

לאחר מכן יפגשו בשאול באלון תבור שלושה אנשים העולים לרגל למזבח בבית אל להקריב קרבן, והם יתנו לו שתי ככרות לחם. זה האות השני.

 

לבסוף יבוא שאול אל גבעת האלוהים ושם יפגוש חבל (חבר) נביאים מתנבאים ואז תצלח עליו רוח ה' והוא יתנבא אתם וייהפך לאיש אחר. זה האות השלישי, סיכום האותות הקודמים, שכמו נותן למלך המיועד חותמת הכשר המעידה על מוכנותו לתפקיד.

 

האות הראשון נועד להרגיע את שאול בדבר האתונות האובדות שנמצאו:

 

בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם מֵעִמָּדִי וּמָצָאתָ שְׁנֵי אנָשִׁים עִם קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן בְּצֶלְצַח וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ: נִמְצְאוּ הָאתֹנוֹת אשֶׁר הָלַכְתָּ לְבַקֵּשׁ, וְהִנֵּה נָטַשׁ אָבִיךָ אֶת דִּבְרֵי הָאתֹנוֹת וְדָאַג לָכֶם לֵאמֹר: מָה אֶעֱשֶׂה לִבְנִי. (שמואל א, י:ב)

 

דברי האנשים יחזרו כהד על דברי שאול לנערו אשר חשש ובצדק שדאגתו של אביו לאתונות תתחלף בדאגה כבדה יותר, לו ולנער:

 

הֵמָּה בָּאוּ בְּאֶרֶץ צוּף, וְשָׁאוּל אָמַר לְנַערוֹ אשֶׁר עִמּוֹ: לְכָה וְנָשׁוּבָה, פֶּן יֶחְדַּל אָבִי מִן הָאתֹנוֹת, וְדָאַג לָנוּ. (שם, שם:ה)

 

הנער שהציע לשאול לסור אל עירו של הנביא ולשאול בעצתו מקושר לשני האנשים אשר יפגשו בו ליד קבר רחל, אמו של מייסד שבט בנימין, ויבשרו לו על פתרון הבעייה שהציקה לאביו, קיש הימיני - אובדן האתונות. שני האנשים בגבול בנימין מקבילים לשאול ולנערו אשר משימתם מולאה ומשמשים להם כמעין בבואות.

 

דברי האנשים אל שאול יחזרו כהד גם על דברי שמואל לשאול כאשר נפגשו בפעם הראשונה:

 

וְלָאתֹנוֹת הָאֹבְדוֹת לְךָ, הַיּוֹם שְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים, אַל תָּשֶׂם אֶת לִבְּךָ לָהֶם, כִּי נִמְצָאוּ (...). (שם, ט:כ)

 

מציאת האתונות רומזת לשאול שגם בעתיד הקרוב, אם ילך בדרך שיראה לו שמואל, ימצא את אשר יהיה עליו לחפש ויגשים את המשימות שיהיה עליו למלא.

 

האות השני יפגיש את שאול עם שלושה עולי רגל אשר לאחר שישאלו לשלומו, יתנו לו מנחה:

 

וְחָלַפְתָּ מִשָּׁם וָהָלְאָה, וּבָאתָ עַד אֵלוֹן תָּבוֹר, וּמְצָאוּךָ שָּׁם שְׁלֹשָׁה אנָשִׁים, עֹלִים אֶל הָאֱלֹהִים, בֵּית אֵל. אֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשָׁה גְדָיִים, וְאֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשֶׁת כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְאֶחָד נֹשֵׂא נֵבֶל יָיִן.  וְשָׁאלוּ לְךָ לְשָׁלוֹם, וְנָתְנוּ לְךָ שְׁתֵּי לֶחֶם, וְלָקַחְתָּ מִיָּדָם. (שם, י:ג-ד)

 

בדרך הלוך אזל לחמם של שאול ונערו לפני הגיעם לעירו של שמואל, והינה, עתה, בדרך חזרה הוא פוגש בעולי רגל אשר נותנים לו שתי ככרות לחם, רמז לכך שכל אשר יחסר לו בעתיד, יסופק. ולא זו בלבד. עולי הרגל נושאים בידיהם גדיים, לחם ויין, לסעודת זבח שהם מתעתדים לערוך במקדש בית אל ובכך מקושרים הם לנערות שפגש שאול בדרך הלוך אשר מכוונות את דרכו לפגוש בשמואל המתעתד לערוך עוד מעט, גם הוא, סעודת זבח. תשובת הנערות לשאול, המעוצבת כהקדמה לריטואל הזבח  (ראו: שאול המלך, חלק א: מסע חיפוש האתונות), מקבילה לדברי עולי הרגל לשאול אשר ישאלו לשלומו. ולא זו בלבד. הנערות מזמינות את שאול ונערו להשתתף בזבח שעומד לערוך שמואל וגם עולי הרגל, בהעניקם לשאול שתי ככרות לחם, כמו משתפים אותו בזבחם שלהם.

 

נערו של שאול והנערות מדקלמות נוסחת הקודש, אשר מובילים את שאול למפגש עם שמואל, משמשים כשליחי אלוהים על דרכו של גיבור סיפורנו ומסייעים לו בהתפתחותו, בצמיחתו ובהתעלותו, דפוס עלילה הניתן לזיהוי גם בסיפור יהודה ותמר. יהודה נעזר בידידו חירה העדולמי ובתמר שישבה בפתח שתי עיינות מים כמו שאול שנעזר בנערו ובנערות שואבות המים. חירה ותמר מכווינים את יהודה אל הדרך הנכונה כדי שיוכל למלא את תפקיד הנהגת אחיו שיועד לו לאחר מכן (ראו: מעגונה לגאולה, סיפור תמר ויהודה בראי מילותיו), ובדומה לכך, מסייעים הנער והנערות לשאול לעלות על דרך ה' כדי שיהיה באפשרותו למלא את תפקיד המלוכה.

 

כאשר הציע לו נערו לסור אל עירו של איש האלוהים כדי שיורה להם את דרכם, הוטרד שאול מהעובדה שאזל לחמם:

 

וְהִנֵּה נֵלֵךְ, וּמַה נָּבִיא לָאִישׁ, כִּי הַלֶּחֶם אָזַל מִכֵּלֵינוּ וּתְשׁוּרָה אֵין לְהָבִיא לְאִישׁ הָאֱלֹהִים. מָה [יש] אִתָּנוּ? (שם, ט:ז)

 

הלחם שבו מדובר הן בדרך הלוך והן בדרך חזור קשור, בדרך זו או אחרת, לתחום הקדושה. בדרך הלוך מדובר בלחם שהיה צריך להינתן כמנחה לאיש האלוהים, לשמואל, ובדרך חזור מדובר בלחם שעולי רגל לבית אל מגישים כמנחה לשאול. שאול ושמואל, בעלי השמות הדומים שרק האות מם מבדילה ביניהם (שמואל/שאול), כמו מתמזגים ומתאחדים לאיש אחד, כשני תאומים, כשאיש האלוהים, שמואל (קיצור של שאול מאל), מאציל מקדושתו על הנגיד.

 

חובתו של שאול להמשיך את דרכו של שמואל מודגשת גם בהקבלה המרומזת בין המנחות שנושאים עולי הרגל לבית אל, אֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשָׁה גְדָיִים, וְאֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשֶׁת כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְאֶחָד נֹשֵׂא נֵבֶל יָיִן, לבין אלה שנשאה חנה, אמו של שמואל, כאשר הביאה אותו למקדש בשילו, בְּפָרִים שְׁלֹשָׁה וְאֵיפָה אַחַת קֶמַח וְנֵבֶל יַיִן. כך מוצב שוב שאול כיורשו של שמואל, שמדרש שמו מתאים גם לזה של שאול, כאשר משניהם נדרש להתחיל חיים חדשים, מוקדשים לה', שונים בתכלית השינוי מחייהם הקודמים:

 

וַיְהִי לִתְקֻפוֹת הַיָּמִים, וַתַּהַר חַנָּה וַתֵּלֶד בֵּן; וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שְׁמוּאֵל כִּי מֵיְהוָה שְׁאִלְתִּיו.  וַיַּעַל הָאִישׁ אֶלְקָנָה וְכָל בֵּיתוֹ לִזְבֹּחַ לַיהוָה אֶת זֶבַח הַיָּמִים וְאֶת נִדְרוֹ.  וְחַנָּה לֹא עָלָתָה  כִּי אָמְרָה לְאִישָׁהּ: עַד יִגָּמֵל הַנַּעַר וַהבִאֹתִיו וְנִרְאָה אֶת פְּנֵי יְהוָה, וְיָשַׁב שָׁם, עַד עוֹלָם.  וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ: עשִׂי הַטּוֹב בְּעֵינַיִךְ, שְׁבִי עַד גָּמְלֵךְ אֹתוֹ, אַךְ יָקֵם יְהוָה אֶת דְּבָרוֹ; וַתֵּשֶׁב הָאִשָּׁה וַתֵּינֶק אֶת בְּנָהּ עַד גָמְלָהּ אֹתוֹ.  וַתַּעלֵהוּ עִמָּהּ כַּאשֶׁר גְּמָלַתּוּ, בְּפָרִים שְׁלֹשָׁה וְאֵיפָה אַחַת קֶמַח וְנֵבֶל יַיִן, וַתְּבִאֵהוּ בֵית יְהוָה, שִׁלוֹ; וְהַנַּעַר נָעַר.  וַיִּשְׁחטוּ, אֶת הַפָּר, וַיָּבִאוּ אֶת הַנַּעַר אֶל עֵלִי.  וַתֹּאמֶר: בִּי אדֹנִי, חֵי נַפְשְׁךָ, אדֹנִי, אנִי הָאִשָּׁה, הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה, לְהִתְפַּלֵּל אֶל יְהוָה.  אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי, וַיִּתֵּן יְהוָה לִי אֶת שְׁאֵלָתִי אשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ.  וְגַם אָנֹכִי, הִשְׁאִלְתִּהוּ לַיהוָה, כָּל הַיָּמִים אשֶׁר הָיָה הוּא שָׁאוּל לַיהוָה; וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁם לַיהוָה.  (שם, א:כ-כח)

 

שמואל נפרד מאמו וגר, תחת חסות עלי, בבית ה' בשִׁלוֹ (שִׁלוֹ/שֶׁלּוֹ), כדי להיות בעתיד נביא, שופט ומנהיג, ובדומה לו, שאול ייפרד עוד מעט מאביו כדי להקדיש עצמו לייעודו החדש כממשיך דרכו של שמואל.  על רקע ההבדלים בין חיי שני האישים, שנעוריהם היו שונים, מבליט הכתוב את הדמיון בין שני הגורלות אשר נועדו להיות קשורים זה לזה, כמו בחבל.

 

האות השלישי יפגיש אכן את שאול בחבל נביאים המייצגים את בניו הרוחניים של שמואל:

 

אַחַר כֵּן, תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים, אשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים; וִיהִי כְבֹאךָ שָׁם הָעִיר, וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה, וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר, וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים. וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ יְהוָה, וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם, וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר. (שם, י:ה-ו)

 

אם שני האנשים סמוך לקבר רחל משמשים כבבואות לשאול ולנערו שמבוקשם ניתן להם, אם שלושת מקריבי הקורבן בבית אל מייצגים את הנערות הקוראות לשאול ולנערו לסעודת הקורבן ברמה, הרי חבל הנביאים בגבעה מסמל את שמואל הוא עצמו. רמזים לשוניים מאששים הנחה זו. על שמואל נאמר: וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל יֹצֵא לִקְרָאתָם לַעלוֹת הַבָּמָה (שם, ט:יד), וגם הנביאים, אשר יֹרְדִים מֵהַבָּמָה (שם, י:ה), מתוארים באופן דומה: וְהִנֵּה חֶבֶל נְבִאִים לִקְרָאתוֹ (שם, שם:י).

 

קרבת שאול לשמואל מועצמת עוד ועוד באות שלישי זה אשר מציג את שאול כבנו הרוחני של הנביא באמצעות חוויית ההתנבאות וההיטמעות בקרב חבל הנביאים (חבר, חבורת נביאים מאוחדים, המחוברים זה לזה כמו בכבלים/חבלים של קדושה).

 

משאול יידרש עוד מעט, לאחר פרק זמן מסוים שבו ימשיך עוד בחייו הקודמים וישמור בסוד את היבחרותו למלוכה, לבצע בפועל את לידתו מחדש ולנתק את חבל הטבור הקושר אותו עדיין לבית אביו. בנו של קיש יהיה לבנו של שמואל הנביא שלהוראותיו יהיה חייב לציית במלואן, מבלי לסטות מהן כהוא זה.

 

תחילת הקטע, אַחַר כֵּן, תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים, אשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים, שבו מצוינת הימצאות שרי צבא פלישתים בעיר, מרמזת לתפקידו הצבאי של שאול שעליו יהיה לשחרר את ישראל משלטון זרים. ולא זו בלבד. חיל המצב הפלישתי הנמצא על גִּבְעַת הָאֱלֹהִים לא רק שולט שליטה צבאית בתפסו את המקומות הגבוהים אלא גם מטמא את ראש הגבעה, סמל לראש הסולם המחבר בין שמים לארץ (ראו: שאול המלך, חלק ג: משיחה סודית בקצה העיר), סמל להר ה' שאליו יעלו גוים באחרית הימים, כאשר יבקשו מאלוהי בית יעקב להורות להם את דרכיו (ישעיהו א:ב-ד). למשפט הקצר המובלע בפסוק משמעות רוחנית עמוקה המצביעה בכמה מילים על חילול הקודש המתבצע במקום גבוה, גִּבְעַת הָאֱלֹהִים, במה, רמה, הר ה', הנמצא עתה תחת ידים טועות וטמאות, ועל שאול יהיה לשחררו. לפי תפיסת המקרא כרוך הצבאי-מדיני בדתי-רוחני ואין להפריד בין התחומים. המצביא שיטהר את המתחם הקדוש מהאלילות הטמאה יהיה ברמה של נביא. בעזרת רוח ה', אשר תצלח עליו, יחלץ את הצח מהצל. רוח ה' צלחה גם על השופטים, מושיעי העם, שבאו לפניו, על עתניאל בן קנז (שופטים ג:י), גדעון (שם ו:לד), יפתח (שם יא:כט) ושמשון (שם יד:ו, יד:יט), אך דגש מיוחד מושם בפרקנו על הזיקה בין שאול לבחיר האבות, יעקב.

 

קווי הדמיון הנמתחים בין שאול לבין יעקב, המתגלים בלילה שבו לן בביתו של שמואל ובמשיחתו בבוקר שלאחריו (ראו: שאול המלך, חלק ג: משיחה סודית בקצה העיר), מתבלטים בבירור רב בדרכו חזרה. הרמזים לאירועים בנדודי יעקב כה חשובים עד כי ראוי לבחון את שלושת האותות בחינה שנייה לאורם:

 

בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם מֵעִמָּדִי, וּמָצָאתָ שְׁנֵי אנָשִׁים עִם קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן בְּצֶלְצַח וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ: נִמְצְאוּ הָאתֹנוֹת אשֶׁר הָלַכְתָּ לְבַקֵּשׁ, וְהִנֵּה נָטַשׁ אָבִיךָ אֶת דִּבְרֵי הָאתֹנוֹת וְדָאַג לָכֶם לֵאמֹר: מָה אֶעֱשֶׂה לִבְנִי.  (שמואל א, י:ב)

 

מיקום הפגישה הראשונה יזכיר לשאול את נסיבות מותה של רחל:

 

וַיִּסְעוּ מִבֵּית אֵל, וַיְהִי עוֹד כִּבְרַת הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה; וַתֵּלֶד רָחֵל, וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ.  וַיְהִי בְהַקְשֹׁתָהּ בְּלִדְתָּהּ, וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְיַלֶּדֶת: אַל תִּירְאִי, כִּי גַם זֶה לָךְ בֵּן.  וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי; וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין.  וַתָּמָת רָחֵל, וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה, הִוא בֵּית לָחֶם.  וַיַּצֵּב יַעקֹב מַצֵּבָה עַל קְבֻרָתָהּ, הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל, עַד הַיּוֹם.  (בראשית לה:טז-כ)

 

סיום והתחלה, אבל ושמחה, מוות וחיים כרוכים יחדיו באיחוד הפכים מובהק שאותו מבטא פירושו הדו-משמעי של השם שבו בחרה רחל לבנה השני: בֶּן אוֹנִי. און הוא עוני, חולשה ומוות (און/אין), און הוא עוצמה, כוח, כושר ההולדה, השליטה, הניצחון, האומנות, המיומנות (און/אמן/ימין).

 

מתהומות האבל על מותה של האישה האהובה, בוקעת שמחת הולדתו של הבן. מתוך החושך העמוק ביותר בא האור ונולדו החיים, כמו בזמן הבריאה. בקראו לבן בנימין, יעקב בוחר להנציח את משמעותו השנייה של השם, און כ-ימין, במשמעות של הגנה, עוז וניצחון, ושאול נקרא להמשיך בדרכו, לדבוק בדרך החיים ולהבקיע אור מחושך, צח מצל, לפי הוראת שם המקום צֶלְצַח (צל/צח/צלח), המרמז על צליחה, חצייה, מעבר, מצל המוות אל צחות החיים. ימינו של אלוהי יעקב וההארה הבאה מפניו מושיעים את הרצויים לו, אז ועכשיו:

 

כִּי לֹא בְחַרְבָּם יָרְשׁוּ אָרֶץ וּזְרוֹעָם לֹא הוֹשִׁיעָה לָּמוֹ, כִּי יְמִינְךָ וּזְרוֹעךָ וְאוֹר פָּנֶיךָ,

כִּי רְצִיתָם. אַתָּה הוּא מַלְכִּי אֱלֹהִים,  צַוֵּה יְשׁוּעוֹת יַעקֹב. (תהילים מד:ד-ה)

 

סמליות לידתו של בנימין - האם אין זו סיבה נוספת המקנה לו את זכות העמדת המלך הראשון? דומה ששליחת שאול לקבר רחל מהווה גם תשובה עקיפה לתגובתו הצנועה כאשר שמע על בחירתו למלך: הלוֹא בֶן יְמִינִי אָנֹכִי, מִקַּטַנֵּי שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, וְלָמָּה דִּבַּרְתָּ אֵלַי כַּדָּבָר הַזֶּה. (שמואל א, ט:כא)

 

האות השני יוליך את שאול לאֵלוֹן תָּבוֹר ליד בית אל, תחנה נוספת במסע יעקב, לפני שמתה עליו רחל (שאול ילך מקבר רחל - ואין המקום כאן לדון בסוגיית זיהויו השונים - לכיוון בית אל בעוד שיעקב הלך, בכיוון הפוך, מבית אל למקום רחוק יותר שבו מתה רחל):

 

וְחָלַפְתָּ מִשָּׁם וָהָלְאָה, וּבָאתָ עַד אֵלוֹן תָּבוֹר, וּמְצָאוּךָ שָּׁם שְׁלֹשָׁה אנָשִׁים, עֹלִים אֶל הָאֱלֹהִים, בֵּית אֵל. אֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשָׁה גְדָיִים, וְאֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשֶׁת כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְאֶחָד נֹשֵׂא נֵבֶל יָיִן. וְשָׁאלוּ לְךָ לְשָׁלוֹם, וְנָתְנוּ לְךָ שְׁתֵּי לֶחֶם, וְלָקַחְתָּ מִיָּדָם. (שם, י:ג-ד)

 

פגישה שנייה זו עם שלושה עולי רגל לבית אל תזכיר לשאול את התגלותו של אלוהים ליעקב בדרכו חזרה לכנען, בבית אל, התגלות שבה אישר אלוהים ליעקב את ברכת המלאך ממעבר יבוק, ברכו והודיע לו שמלכים מחלציו יצאו, נבואה ששאול הוא הראשון שבה תתגשם:

 

וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעקֹב עוֹד, בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן ארָם, וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ.  וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים: שִׁמְךָ יַעקֹב, לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים: אנִי אֵל שַׁדַּי, פְּרֵה וּרְבֵה, גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחלָצֶיךָ יֵצֵאוּ.  וְאֶת הָאָרֶץ, אשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק, לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעךָ אַחרֶיךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ.  וַיַּעַל מֵעָלָיו, אֱלֹהִים, בַּמָּקוֹם אשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ.  וַיַּצֵּב יַעקֹב מַצֵּבָה, בַּמָּקוֹם אשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ, מַצֶּבֶת אָבֶן, וַיַּסֵּךְ עָלֶיהָ נֶסֶךְ, וַיִּצֹק עָלֶיהָ שָׁמֶן. וַיִּקְרָא יַעקֹב אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם, אשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ שָׁם אֱלֹהִים, בֵּית אֵל.  (בראשית לה: ט-טו)

 

בהקימו מצבה בבית אל, בשובו מבית לבן למולדתו, חוזר יעקב שנית על פעולה שעשה בדרך ההלוך. בדרכו ממולדתו לבית לבן, בברחו מפני עשו אחיו, בנה יעקב, כזכור, בבית אל מצבה ויצק עליה שמן לאחר חלום הסולם (בראשית כח, לה). דגם החנייה הכפולה בבית אל מצוי גם בקורות אברהם. אברהם ההולך מחרן לכנען מקים אהלו בבית אל, בונה שם מזבח וקורא בשם ה'. בחזרו לבית אל מירידתו למצרים הוא מגיע שנית אל מקום אותו מזבח (בראשית יב:ח, יג:ג-ד). דרכו של שאול חזרה לביתו מקושרת אם כן לדרכם חזרה של אברהם ויעקב. החזרה לבית אל מסמלת עבור האבות הצלה וישועה: אברהם חוזר ממצרים, יעקב משתחרר משעבוד דודו לבן ונושע מאימת אחיו עשו. אזכור המקום הקדוש בהקשרו של שאול משבץ אותו כממשיכה של שושלת האבות הנשגבת ומדגיש את סימונו כמשחרר ישראל מצורריו.

 

הפגישה עם עולי הרגל שפניהם מועדות לבית אל תיערך באֵלוֹן תָּבוֹר, שכמו קבר רחל ובית אל, נמצא על מפת דרכו של יעקב בברחו מלבן. דומה כי אֵלוֹן תָּבוֹר שאליו נקרא שאול לבוא, בפגישה שנייה זו, הוא אַלּוֹן בָּכוּת תחתיו נקברה דבורה, מינקת רבקה, כשמותה מקדים את מות רחל:

 

וַיָּבֹא יַעקֹב לוּזָה אשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן הִוא בֵּית אֵל,  הוּא וְכָל הָעָם אשֶׁר עִמּוֹ.  וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם אֵל בֵּית אֵל  כִּי שָׁם נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱלֹהִים בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אָחִיו.  וַתָּמָת דְּבֹרָה, מֵינֶקֶת רִבְקָה, וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל, תַּחַת הָאַלּוֹן, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת (בראשית לה:ח)

 

דבורה המינקת שנקברה תחת עץ אלון מעלה בזיכרון את דבורה הנביאה שישבה תחת עץ תומר, במחוזותיו של שמואל:

 

וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה, בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם, וַיַּעלוּ אֵלֶיהָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַמִּשְׁפָּט. (שופטים ד:ה)

 

אֵלוֹן תָּבוֹר שבפרקנו מתקשר מאידך למקום אחר שרכיבו השני זהה - הַר תָּבוֹר במלחמת דבורה, סמל הניצחון על הכנענים, שמפלת צבאם התרחשה למרגלותיו (שופטים ד:ו, יב, יד). ראוי לציין שגם רכיביהם הראשונים, השונים, של הצירופים אֵלוֹן תָּבוֹר ו-הַר תָּבוֹר - אֵלוֹן ו-הַר, קשורים ואחוזים ביניהם במשמעות סמלית משותפת תוך שהם מובילים אל מעשה בראשית שבו עמוד התווך שעליו הוצב היקום, המתגלה ליעקב בחלומו כסולם, מסומל בטבע בהרים ובעצים (ראו: עמודי המקדש כציר העולם). מכאן יובן הקשר ההופכי בין אַלּוֹן בָּכוּת מסיפור יעקב שעניינו מוות ואבל לאֵלוֹן תָּבוֹר מסיפור שאול שעניינו הצלה וחיים. אַלּוֹן בָּכוּת לאֵלוֹן תָּבוֹר כמו בן אוני לבנימין.  זאת ועוד. המעבר מאבל הבכייה על מות דבורה, מינקת רבקה, לשמחת ישועתה של דבורה השופטת, קושר את שאול, המצביא המיועד, לדמותה של דבורה, מנהיגה-נביאה דגולה ונערצה, שהובילה את העם לניצחון צבאי מרשים שטפח ממפלת פרעה התגלה בו וטפח מתבוסת גוג ומגוג התבשר בו.

 

האות השלישי יזכיר לשאול שבקרוב יהיה עליו להתמודד עם השעבוד הפלישתי המוצג כדגם חוזר של לחץ הכנענים (שופטים ד:ב-ג), מצד אחד, ושל שעבודו של יעקב בידי לבן, מצד שני:

אַחַר כֵּן, תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים, אשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים; וִיהִי כְבֹאךָ שָׁם הָעִיר, וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה, וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר, וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים. וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ יְהוָה, וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם, וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר. (שמואל א, י:ה-ו)

 

הביטוי וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר יחזיר את שאול למנוסתו של יעקב מפני לבן משעבדו אשר רדף אחריו כמו שירדוף חיל פרעה אחרי בני ישראל (בראשית לא; שמות יד). כך אומר לבן ליעקב בנזפו בו על בריחתו:

וַיַּשֵּׂג לָבָן אֶת יַעקֹב; וְיַעקֹב תָּקַע אֶת אָהֳלוֹ בָּהָר, וְלָבָן תָּקַע אֶת אֶחָיו [הקים את אהלו יחד עם קרוביו] בְּהַר הַגִּלְעָד.  וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעקֹב: מֶה עָשִׂיתָ, וַתִּגְנֹב אֶת לְבָבִי [הטעית אותי], וַתְּנַהֵג אֶת בְּנֹתַי כִּשְׁבֻיוֹת חָרֶב.  לָמָּה נַחְבֵּאתָ לִבְרֹחַ [למה ברחת בהיחבא], וַתִּגְנֹב אֹתִי, וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי, וָאשַׁלֵּחךָ [והייתי משלח אותך] בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁרִים בְּתֹף וּבְכִנּוֹר. וְלֹא נְטַשְׁתַּנִי לְנַשֵּׁק לְבָנַי וְלִבְנֹתָי [ולא הנחת לי לנשק לנכדיי ולבנותיי], עַתָּה הִסְכַּלְתָּ עשׂוֹ [עשית מעשה סכלות]. (בראשית לא:כה-כח)

ברור הוא שלבן מעמיד פנים. הרמאי, הנצלן והרכושן לא היה מזדרז לשחרר כוח עבודה זול ולשלוח את יעקב בתופים ובמחולות, לו זה היה מיידע אותו על כוונתו לחזור לביתו. יעקב, שה' נגלה אליו והורה לו לחזור לכנען, נאלץ לעזוב את בית לבן בסתר. דומה שהתחלתו של שאול משמשת כראי מתקן לתלאותיו של יעקב. הוא, שאול, יחזור לביתו כשנביאים מתנבאים בפניו, בשירה ובנגינה, מאמצים אותו אל חיקם, באחוות אחים. הוא, שאול, שחשש מהתמהמהות בדרך, חוזר לביתו אחר ימים אחדים. יעקב, שברח לחרן בעצת רבקה שהרגיעה אותו באומרה לו שישוב אחר ימים אחדים (בראשית כו:מג-מד),  זכה לחזור רק לאחר עשרים שנה.

ראינו אם כן ששלושת האותות בדרך חזרה מרמה לגבעה, ששיאם הוא בפגישה עם חבל הנביאים, מקבילים לשלושה אירועים בדרך ההלוך מגבעה לרמה, ששיאם הוא בפגישה עם שמואל. ההדרגתיות במסע ההלוך מן הקל (האתונות) אל הכבד (המלוכה), שגולת כותרתו היא הלינה בבית שמואל ומשיחת שאול, נשמרת גם במסע החזור שבו משחזר שאול שנית את עלייתו בסולם הקדושה עד התנבאותו בקרב הנביאים. בסיכום פירוט האותות נותן לו שמואל את ההוראה הבאה:

וְהָיָה כִּי תבאינה [תָבֹאנָה] הָאֹתוֹת הָאֵלֶּה לָךְ,  עשֵׂה לְךָ אשֶׁר תִּמְצָא יָדֶךָ כִּי הָאֱלֹהִים עִמָּךְ.  (שמואל א, י:ז)

הביטוי עשֵׂה לְךָ אשֶׁר תִּמְצָא יָדֶךָ כִּי הָאֱלֹהִים עִמָּךְ מרמז על נצחונות צבאיים עתידיים, לפי ביטוי דומה, המופיע במזמור כא, שניתן לבארו כשיר הלל למלך אידיאלי, למלך המשיח הבוטח בה':

 

תִּמְצָא יָדְךָ לְכָל אֹיְבֶךָ, יְמִינְךָ תִּמְצָא שֹׂנְאֶיךָ. (תהילים כא:ט)

 

הביטוי עשֵׂה לְךָ אשֶׁר תִּמְצָא יָדֶךָ, בצירוף התוספת המבהירה מתהילים, יְמִינְךָ תִּמְצָא שֹׂנְאֶיךָ, מחזיר אותנו להתחלה, לאות הראשון, כשיד הימין המנצחת, שרוח ה' צולחת עליה, מהדהדת בשמו של אב שבטו של שאול, בנם של יעקב ואשתו האהובה רחל, בנימין.

ד"ר אורנה ליברמן היא מחברת הספר: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, הוצאת סלע ספרים,2013

הספר זמין גם במהדורה דיגיטלית בהוצאת מנדלי ובהוצאת עברית

מוזמנים לטעום טעימה ממנו באתר "סימניה"

http://simania.co.il/e/4527/0

מוזמנים גם לבקר בבלוג שלי

לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה, הבלוג של אורנה

https://liebermanorna.wordpress.com/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה

 

עיסוקי בשפה העברית כמורה באולפן הביא אותי לכתיבת מחקר ארוך שנים על לשון המקרא שממנו עיבדתי את ספרי: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה. ההרפתקה המרתקת התחילה עבורי כשהבחנתי, להפתעתי, שכל מילה ומילה מכילה כפיל ניגודי: רע (ההיפך של טוב)/רע, רעות, רעיה, און (כוח)/און (חולשה, עצב), חיל (גבורה)/חיל (פחד), חלש/חלש על, שר (שריר, שררה)/רש, עמד/מעד, פרה/רפה, שואה/ישועה, ציון Tsiyon(ארץ פוריה)/צָיון  Tsayon (צייה), חופה (הגנה)/פח, פחת (מלכודת), ברא (יצר, הוליד)/ בֵּרֵא (חתך, דקר, הרס, הרג), תם/טמא, נגע/עונג, שֵׁדִים/שדי, אל/לא ועוד הרשימה ארוכה. הצמד גלות/גאולה ידוע לכול, מצוטט ונלמד רבות, אך לא הייתי מודעת לעובדה, לפני שניגשתי למחקר, שמימדי התופעה רחבים כל כך.

כפל המשמעות אינו מאפיין את העברית בלבד. הבלשן הגרמני קרל אַבֶּל (1837-1906) זיהה תופעה זו במצרית עתיקה שבה אותה מילה ציינה שני מושגים מנוגדים. המילה כֵּן, למשל, פירושה היה חזק וחלש בעת ובעונה אחת. המצרים הקדמונים, לפי התיאוריה של קרל אבל, לא יכלו להבין את מושג הכוח בלי להשוות אותו לניגודו. התפתחות השפה ודובריה גרמה במשך הזמן להתפצלות המילים. המילה כֵּן שפירושה היה חזק וחלש התפצלה ל-ֵּן חזק ול-כָּן חלש. קרל אבל ייחס את התופעה לכל השפות השמיות וההודו-אירופאיות שבכולן ניתן עדיין למצוא שרידים לאופן החשיבה הקדום. בלטינית, ביוונית ובאירנית, לתואר קדוש יש שני פנים, פן חיובי, הקשור לאופיה הידידותי לאדם של השכינה ופן שלילי, מאיים, המצביע על מי שאל לו לאדם להתקרב אליו פן יבוא עליו עונש נורא.

ממצאיו של קרל אבל נתקלו בהתנגדות קשה מצד עמיתיו ולולא מאמרו של פרויד מובנים מנוגדים של מילים עתיקות המסכם את התיאוריה של הפילולוג, שאותה מצטט אבי הפסיכואנליזה כדי להקביל אותה לאמביוולנטיות של החלומות, קרוב  לודאי שקרל אבל היה נבלע לחלוטין בתהום הנשייה. פרויד שחיפש קשרים בין פסיכואנליזה להיווצרות השפה קרא בשקיקה את כתביו של קרל אבל ופרסם עליהם את מאמרו המפורסם שבו הוא עורך הקבלה בין הגאי השפה לדימויי החלום. חקירת לשון המקרא מוכיחה על אף הכול שקרל אבל צדק גם צדק. ואף יותר מכך, לשון המקרא כל כולה חתומה בחותם הדואליות הטבוע לא רק בסמנטיקה שלה אלא גם בכל מבניה, בין אם הפונטי, בין אם התחבירי ובין אם הדקדוקי. אותיות אהוי, למשל, בניגוד לכל האותיות האחרות שאינן אלא עיצוריות בלבד, ממלאות תפקיד הן של עיצור והן של תנועה. זכות היתר שממנה נהנות אותיות אלה נובעת מקרבתן הרבה לייצוג האלוהות. כל האותיות נתפשות, ליתר דיוק, כמייצגות את אלוהים, אך אהוי קרובות אליו יותר: א (אלף - במקום הראשון, "אלופה" וקודמת לכול) מסמלת את ראשוניותו ומצוינותו ו־הוי שמרכיבות את השם המפורש מסמלות את נצחיותו (היה, הוה, יהיה). כשאותיות אהוי נהגות כעיצורים, הן מייצגות את הפן הנתפש של אלוהים (אימננטיות) וכשאותן אותיות ממלאות תפקיד של תנועות ולא נהגות, הן מייצגות את מה שאין בכוח האדם לגלות (טרנסצנדנטליות). כשאותיות אלה מופיעות בשורשי פעלים, התנהגותן לובשת פנים מרובות. במקרים מסוימים, הן נמצאות אך משמשות כתנועה ולא הוגים אותן (קָרָא, למשל, מגזרת נחי ל"א, ק.ר.א, האלף הופכת לנחה). לעיתים הן אף נעלמות לחלוטין (גָּר מגזרת נחי ע"ו-ע"י, ג.ו.ר, הוו חסרה). לעתים הן מתחלפות באות אחרת מאותה קבוצה (הוֹרִיד מגזרת נחי פ"י, י.ר.ד, הוו הנחה באה במקום היוד השורשית. דוגמה נוספת: עָשָׂה מגזרת נחי ל"י, ע.ש.י, ההא הנחה באה במקום היוד השורשית. היוד השורשית בוחרת לה להתחבא מאחורי אותיות אחרות, בהתאם למקומה בשורש הפועל: כשהיא פ' הפועל, י.ר.ד, י.ל.ד, י.ר.י, היא "מתחפשת" לוו בהפעיל - הוֹרִיד, הוֹלִיד, הוֹרָה; כשהיא ל' הפועל, ע.ש.י, ק.נ.י, י.ר.י,  היא "מתחפשת", במקרים מסוימים, להא בפעל - עָשָׂה, קָנָה, יָרָה). בין אם האל מופיע, בין אם הוא מסתתר ובין אם הוא מתחפש, הוא תמיד אינסופי ונמצא בכל מקום, אומרות לנו אותיות אלה שאופיין כפול. גם תופעת הסמיכות הנפוצה כל כך בתנ"ך (למשל, רְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, בראשית א:יד; חַיַּת הָאָרֶץ, פס' ל) מחברת בין שני רכיבים ויוצרת ביניהם קשרים סמנטיים מגוונים תוך שהיא ממזגת אותם, מבחינה פונטית, למילה אחת. ניתן גם להוסיף בינתיים את הביטויים הנקראים צימודים, תֹּהוּ וָבֹהוּ (בראשית א:ב), שֹׁד וָשֶׁבֶר (ירמיהו מח:ג), כַּפְתֹּר וָפֶרַח (שמות כה:לג) שבהם, בניגוד לסמיכות, שני המונחים, המחוברים בוו קמוצה, שומרים על עצמאותם כשתי מילים העומדות בפני עצמן, נרדפות אומנם אך נפרדות. מומחי השפות המסופוטמיות מצהירים כיום שתופעת הדואליות שולטת גם בבבלית ואף בכל הלשונות שנכתבו בכתב היתדות.

הדואליות הטבועה בשפה משקפת את הדואליות המאפיינת את אלוהים, שליט אחד וכל יכול, נגלה ונסתר, ממית ומחיה, בורא הטוב והרע, יוצר האור ועושה החושך שמחץ את התוהו, גאל את הבריאה משִּׁביהּ ורפאהּ מחוליהּ. מפי עליון יצא הרע והטוב. כל מילה ומילה כמו חצויה לשניים, מכילה את הרוע הנורא של התוהו ובוהו, רעש, רעד וטבח, המזוהה עם האלילות ואת הטוב המתוק של הבריאה, שלום שלווה ובטח, סמל האמונה המונותיאיסטית המובעת בתנ"ך. ראיית העולם החדשה מעניקה לדו-הקוטביות של השפה משמעות מוסרית ספציפית בדרישתה לבחור בערכים שהיא מסמנת אותם כטובים ומבורכים, ערכי הבריאה, ולהתרחק מעולם האלילות המקולל, המתויג כשטני ומועד לכאוס. התורה נותנת לפני בני ישראל את הטוב והרע, את החיים והמוות, את הברכה והקללה, את שמירת חוקי ה' או את ההליכה אחרי אלוהים אחרים ומכוונת אותם לבחור בבחירה הנכונה: וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים (דברים יא:כו-לב, ל:טו-כ). מטרת נושאי הדגל של המונותיאיזם התנ"כי היא לתקן את בחירתם של אדם וחוה ברע, באלילות ובמוות כך שכל משמעויותיהן השליליות של המילים שהתפרצו מכלאן ברגע בו נגסו שיני החוטאים בפרי המתוק שהפך למר תאבדנה את כוחן ואף תיעלמנה.

חקירת מילות התנ"ך לפי שיטתו של הבלשן העלום, קרל אבל, מגלה אופקים חדשים ומרתקים. משמעות האותיות והדרך הלא שרירותית בה הן מצטרפות למילים, חקירת קשרים סמנטיים בין אותיות ומילים דומות בצליליהן למרות הכתיב השונה (תָּוֶךְ/טֶבַח), התחקות אחר קשרים ניגודיים בין מילים קרובות (אֵל/אַל/לֹא), ולפעמים אף זהות (חֵמָה במובן של רַעַל נְחָשִׁים/יַיִן מֻרְעָל/זַעַם אֱלֹהִים לעומת אותה מילה במובן של חֶמְאָה, מַאֲכַל מוֹתָרוֹת מְפַנֵּק; שׁוֹד, במובן של שְׁדִידָה וּגְזֵלָה לעומת אותה מילה במובן של שְׁדֵי אֵם הַמְּנִיקָה בְּאַהֲבָה), פרישת מניפות אנגרמות של מילים (חֵץ/צַח, חַף/פַּח, פִּגּוּל/פִּלּוּג, רָקַע/קָרַע/עָקַר/עָרַק), כל אלה יגלו לנו איך עיבד המונותיאיזם התנ"כי את המיתוסים האליליים כדי להתאימם להשקפת עולמו המתבדלת ובאיזו חיוניות יצק תוכן חדש ומהפכני למסגרות הקיימות כדי לעודד את החברה האנושית לעדן את החייתיות הטמאה הטבועה בה מנעוריה, להתעלות ולהיטהר.

 ביתור הרע, לפי המקרא, חייב להיעשות לפי דגם בריאת העולם שבה בותר התוהו ובוהו, מפלצת דמויית נחש, ונחצה לשניים, בתווך, שוסף, נטבח ונזבח. מחיצת קרח זכה ודקה התקשחה ופלחה את מותני הענק המימי, מבדילה בין מחצית גופו העליונה  ומחצית גופו התחתונה. מסך ספיר זה שנקרא רקיע בישר את רגיעת הים הקדמון. חציית המים הראשונית, ביום השני לבריאה, המסמלת את אילוף חיית התוהו ובוהו חסרת הרסן, משמשת בתנ"ך כדגם על לכל פעולות האדם שראוי להיקרא בשם זה. כל החציות שעליהן יסופר לאחר מכן, הן במובן הביתוק (ברית בין הבתרים, בראשית טו, ניתוח צמד הבקר בידי שאול, שמואל א, יא:יז...) והן במובן הצליחה (ים סוף, הירדן, היבוק...) תחזורנה בווריאציות שונות על האקט הקוסמוגני המכריע של חלוקת המים לשני חלקים שווים, באמצעם. הצולח את המרחב והזמן חוצה אותו לשניים בגופו (וגם בנפשו) וחוזר בהכרח על פעולת הבריאה. כל מעשה ותנוחה, במילים אחרות, התנהגות האדם בכללה, חייבת, לפי התנ"ך, לחקות את כוונת מעשה פילוח המים, דהיינו, להפוך את התוהו הטמא לבריאה הטהורה. הרקיע פילח אכן כחץ את התערובת הבוצנית והעכורה והֲפָכָהּ למים צלולים וזכים. מהמילה חֵץ נגזרו המילים חָצָה ו-חֵצִי. חֵץ, בשיכול אותיות - צַח - רומזת לאופיו של הפיצול שבאמצעותו היטהרה טומאת הכאוס. פִּלּוּג מי בראשית הפך את הַפִּגּוּל לצחות.

מקור החיים מצוי, אכן, לפי התנ"ך, בפירודם המבוקר של המים. הטוב פילח את הרע בְּחִצּוֹ. ריבוים המרשים של הפעלים המציינים את פעולת ההפרדה (בָּצַע, בָּקַע, זָמַר, חָצַב, חָצָץ, חָתַךְ, טָבַח, כָּרַת, נִפֵּץ, נִתַּח, קָטַף, קִצֵּר, רָצַץ, שִׁסַּע, שִׁסֵּף, תִּוָּה/הִתְוָה ועוד הרשימה ארוכה) משמש הוכחה ניצחת לחשיבותו של הפילוח במעשה הבריאה המכונן. כל מילות התנ"ך ספוגות, כדוגמת התואר רָטֹב,  בטבעם הכפול של המים ונושאות משמעות חיובית ושלילית.

מתנין צמא דם, יהיר ומתנשא, הפך הים לבעל בריתו של הבורא, מודע לערכיו, עורג לקרבתו. תהליך הזדככות המים (מזכיכות לזכות, מגאווה לגעגועים) מבשר את שיבת בני ישראל הסוררים לגבולות נחלתם, מגלות לגאולה. הדרך ממדבר ישימון, לארץ פורחת, מצָיון   Tsayon (צייה) לציון  Tsiyon ,  עוברת באפיק שבו זרמו מי הבריאה כדי להתקבץ בגבולותיהם. עוד לפני שהגיעו המים ליעדם, כבר הפרו את השממה בדרכם, רמז להתלכדות ההפכים העתידה לבוא. מטוהרים ומזוככים, לאחר שהתמרקו ביסורים, מעפילים בני ישראל לארצם, כמו מי התוהו שחצו הרים ובקעות בדרכם למקום שיועד להם (תהילים קד:ו-י), אל מקום אחד (בראשית א:ט).

עידן הגאולה יאופיין אכן בהשלכת האחר ובדבקות באחד. זעקותיו האימתניות של התוהו שפרצו מלב המילים ברגע בו ננגס הפרי האסור תהפוכנה לרינה ולשירה. המיליל יהפוך למהלל. החוזרים לארצם יזכו לחיות בגופם ובנפשם את רגע איחוד ההפכים הנדיר והעצים שבו הופך הנחש את ארסו העז לדבש מתוק. התגוששות מובנים מנוגדים בבטן אותה מילה, כבמאורת נחשים מתפתלים, תסתיים בהתיישרותו של המעוקל ובהיטהרותו של הטמא. האלילות תחלוף, הרע יוסר, הזר יתמוסס, האחר יימוג, הכפילות תיעלם. האל יהיה אחד, שמו יהיה אחד, מערכת הערכים תהיה אחת, שפת העמים תהיה אחת, פיהם וליבם יהיה אחד: 

כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים, שָׂפָה בְרוּרָה, לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. (צפניה ג:ט)

ד"ר אורנה ליברמן

המאמר מבוסס על ספרה של הכותבת: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, אתר מנדלי, יהדות

קישור לספר:

 http://mendele.co.il/?wpsc-product=sfathatanach

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אורנה ליברמן

מאת: ד"ר אורנה ליברמןבריאות גיל הזהב29/04/161645 צפיות
בסדנה לחיים נכונים ובריאים נראה את הדרך לאזן את המערכת ההורמונלית באופן טבעי, מהם המזונות והתוספים החשובים ביותר להצערת הגוף, איך למנוע סרטן, להוריד סוכר, לשפר יצירתיות ולהגביר את השמחה, המוח, הריכוז והזיכרון. נלמד מהן 5 הבדיקות החשובות להעריך את תהליכי ההזדקנות וכיצד לייטב את התוצאות. כמו כן, נלמד דרכים לבדוק באופן אישי את רמות הויטמינים והמינרלים מעכבי ההזדקנות, שכל אחד מאתנו חסר וזקוק להם.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןבלשנות30/03/167009 צפיות
שר במקרא הוא איש בעל עמדת כוח, שליט, מושל, שופט, מפקד צבא או בעל תפקיד אחראי אחר. רש הוא עני, נקלה, נחות דרגה וחסר אמצעים. האם אין רש היפוכו הגמור של שר?

מאת: ד"ר אורנה ליברמןאומנות - כללי19/02/162623 צפיות
רחוב לה רגרטייה, באי סן לואי בפריז, שינה במאה ה-18 את שמו ונקרא רחוב האישה מחוסרת הראש. וזאת על שום שלט פרסומת לבית מרזח שנפתח במקום ובו נראתה אישה בלי ראש, מרימה כוסית יין, עם הסיסמא: "הכול טוב". כיתוב זה מקורו בפתגם סקסיסטי ידוע מאוד בצרפת במאה ה-17: אישה בלי ראש, הכול טוב בה. אך גלגוליה של שנאת הנשים מפתיעים מאוד...

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות27/01/161260 צפיות
המאמר, שני בסדרה לאחר "בריאה כצריפה" בוחן את המעברים בין מים של נחושת וברזל למים של כסף וזהב, המבוססים כולם על המעבר הראשוני מהתוהו ובוהו לבריאת העולם. ההקבלה הניגודית שבין הביטוי השגור אֲפִיקֵי מַיִם (מים זכים, כסף וזהב) לבין הביטוי הנדיר אֲפִיקֵי נְחֻשָׁה (מים עכורים, נחושת וברזל) ממחישה את התהום שבין שני העולמות המוצגים במקרא כעולם האלילות, הרוע והגסות לעומת עולם תורת ה’, הטוב והחן.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות12/01/161269 צפיות
המאמר בוחן את תהליך זיקוק הכסף כאמצעי המחשה לתיאור זיכוך המים בבריאת העולם. דימוי הכסף הצרוף, שזוקק מסיגים מאוסים חופף לתיאור המים הזכים שחולצו מבוץ וביצות שורצי תנינים ונחשים. המים הקדמוניים, הבוצניים, הסרבניים, מזוהים עם האלילים הזרים, רהב, נחש ותנין - מפלצות בעלות גרמי ברזל ובשר נחושת. אלה, שזקפו ראש כנגד האל הבורא, הותכו, נשרפו, רוקעו ועוצבו באש מפוחו של הצורף הגדול. כור ההיתוך מאחד אך גם מנתק את הסיגים.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153196 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות17/10/152706 צפיות
ספרה האוטוביוגרפי של דלפין דה ויגאן על חייה ומותה של אמה, שסבלה מדו-קוטביות, זכה להצלחה אדירה בצרפת. מדוע?

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107909 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196093 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica