מלאכת המשכן
כלל הבחירה הוא בענין קיום התורה שעקרה אמונה כנ"ל, ועל- כן עקר שלמות כל הדברים הם על-ידי אמונה, ומשם נמשך האמנות של כל האמנים, שצריכין לתקן ולהשלים כל הדברים שבעולם, כי עקר התקון על-ידי אמונה כנ"ל, ועל-כן נקראים "אמנים" מלשון אמונה. ועל-כן כל המלאכות של האמנים כלולים במלאכת המשכן, כי עקר בנין המשכן היה להמשיך אמונה בעולם, להמשיך שכינת אלקותו יתברך למטה בזה העולם כידוע. ועל-כן התורה נקראת גם-כן "אמן", כמו שאמרו רבותינו ז"ל: אל תקרי "אמון" אלא "אמן", כי היא היתה כלי אמנותו של השם יתברך במעשה-בראשית, ועקר יסוד התורה הוא אמונה, שבזה עקר כח הבחירה, שרק בשביל זה ברא השם יתברך כל הדברים חסרים, וחסר מהחכמה שיש בכל דבר והעלים את חכמתו כביכול, בבחינת "גם את העלם נתן בלבם", ודרשו רבותינו ז"ל: "העלם" כתיב, והכל בשביל הבחירה, כדי שימשיך האדם את עצמו אל האמונה אם ירצה בחיים נצחיים ויסתכל על האמת; וכן להפך, אם ירצה, חס ושלום, לנטות לצד אחר, ימצא מקום לטעות, חס ושלום, מאחר שלא נתגלה החכמה בשלמות, ועל-ידי-זה יש להאדם בחירה, ואז, אם יבחר בטוב וימשיך עצמו אל האמונה, על-ידי-זה יגמר ויתקן וישלים כל הבריאה כלה, שזה בחינת שרש האמנות של כל האמנים שנמשך רק מאמונה כנ"ל (הלכות אומנין, הל' ד, אותיות ב ג).
(מתוך ספר פי' על התיקון הכללי ישיבת ברסלב "נצח מאיר").
המשכן הוא בחינת כלל תפלת ישראל,
והמשכן כלול מכמה דברים פרטיים קרשים קרסים עמודים בריחים אדנים וכו', וכן כל כלי המשכן עם כל הפרטים שבכל כלי, והכל כאשר לכל הם בחינת תפלת ישראל, כי יש כמה וכמה תפלות ישראל שמתחברין יחד ונעשה מהם בחינת קרש למשכן, ויש שנעשה מהם בחינת אדן למשכן. וזה בחינת משפחות ישראל שחנו סביב למשכן, כי כלל משפחה זאת הם בבחינת חלק זה מהמשכן, ומשפחה אחרת הם בבחינת פרט אחר מהמשכן, והעקר הוא התפלה שהיא עקר בחינת בנין המשכן, וכל אחד כפי תפלותיו, כמו כן הוא נשרש במשפחות ישראל שהם בחינת כלל המשכן וכליו כנ"ל (אוצר היראה מהדורא בתרא אות קיג).
בברכת התורה ולומדיה האתר של חסידי ברסלב - ישיבת ברסלב "נצח מאיר"